פרסטרויקה, גלאסנוסט וה-קג"ב - שמירת התהליכים הדמוקרטיים

עמוד:13

במלחה " ע השנייה הובילה , לצערי , לפירוקה של אותה קואליציה . אינני רוצה עתה לעמוד על הסיבות שהביאו לימלחמה הקרה , " אבל אין ספק שהן נבעו מהפחד של המערב מהתפשטות הקומוניזם למערב אירופה , ומהפחד שברית-המועצות , שנפגעה קשות במלחמה , תהיה לאיום גרעיני . וכך חששו שירותי המודיעין משני צדי "מסן הברזל" מצמיחת אויבים חדשים וחזקים . כיום המצב שונה לחלוטין . בשל המציאות הנוכחית ששנו לחלוטין את הגישה הישנה שבה הפעילות המודיעינית התבססה על "גלריה" של אויבים . אנחנו נהגנו לכנותם באותה תקופה במינוח של " האויב העיקרי , " "האויב האפשרי" או סתם "האויב . " כיום נקודת המוצא שלנו היא האינטרס הלאומי והממלכתי . אשר לפעילות המודיעינית הקבועה , יש לבצעה מתוך גישה של מקצוענות ואין להתפעל מדברי תעמולה . כל מי ששומר לעצמו את הזכות לנהל פעילות מודיעינית ולייצר מידע סודי , אל לו להתפלא שגם האחרים עושים זאת באותה צורה . המודיעין הרוסי בתהליכי שינוי עד 1991 היה מודיעין החוץ שלנו חלק מפעולות הק . ג . ב . באביב 1991 פורקה "הוועדה לביטחון המדינה , " הק . ג . ב , ומודיעין החוץ ( F / S ) נעשה לארגון עצמאי המונחה לפעול רק בזירת חו"ל . מחלקות הר"נ של הק . ג . ב לשעבר עכרו סדרה של רפורמות וארגון מחדש וכיום הן מהוות את "שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה . " משימתן העיקרית היא למנוע ריגול זר ולהילחם בטרור ובפשע המאורגן . כמו כן הוקם שירות עצמאי הנקרא " הסוכנות הפדרלית של הממשלה לתקשורת ולמידע . " וכן "כוחות החזית , " שמתפקידם להגן על גבולות רוסיה וחבר העמים של המדינות העצמאיות , שקיבלו סטטוס עצמאי נפרד . על בסיס מינהלת אבטחת האישים של הק . ג . ב הוקמו שני שירותים : - "שירות הביטחון לאבטחת הנשיא" ו"שירות הביטחון לאבטחת הממשלה . " כל השינויים האלה מעוררים את השאלה כיצד אפשר להגן בתנאים אלה על הביטחון הלאומי של רוסיה ? ברור כי בשעה שכל הגופים האלה היו תחת קורת גג אחת היה אפשר לפתור את בעיות התיאום והפעילות באופן יעיל יותר , אם כי איש אינו אומר שהיה לנו אז המבנה הארגוני האידאל . במצב החדש כיום אנו עוסקים בלא מעט בעיות של תיאום הפעילויות של הגופים למיניהם וארגון פעילויותיהם . הסיבה לכך נעוצה הן במצב הפוליטי והכלכלי המסובך של המדינה והן בעובדה שהגופים החדשים מחפשים את דרכם האופטימלית כדי לבצע את משימותיהם . כיום הפעילות של השירותים המיוחדים מתואמת באמצעות מפגשים קבועים של ראשי השירותים . ישנה סדרה של הסכמים ופרוטוקולים שנחתמו בין השירותים , וכן נקבעו כמה קציני מודיעין בכירים המשמשים כקצינ 1 קישור אלה בארגונם של אלה . תפקיד התיאום מבוצע על-ידי "המועצה ( SECURITY COUNCIL ) "// wo > שכוללת את "שרי כוחות הביצוע , " המייצגים את הצבא ואת הסוכנויות לאכיפת החוק והביטחון ואת ראשי ועדות הדומא ( הפרלמנט הרוסי - המתרגם ) וכן אנשי מדינה בכירים . בראש "המועצה לביטחון " עומד נשיא רוסיה והשירותים המיוחדים כפופים לו . " שירות מודיעין החוץ" נעשה לגוף עצמאי ועובר תהליך עמוק של דמוקרטיזציה . בתהליך השינוי ננקטו הצעדים האלה : ו "בגני מי פרימקונ , אזרח , מדען ידוע בתחום מדע המדינה נתמנה לראש שירות מודיעין החוץ ; - כשלושים אחוז מכלל קציני המודיעין פוטרו , ויותר משלושים שלוחות בחר ל נסגרו ; ו דחינו את המושג " גלובליזם" בפעילותנו . אם בעבר כיסתה פעילותנו המודיעינית את מרבית מדינות העולם , הרי שכיום אנו מתרכזים רק במדינות שהן עבורנו יעד להתעניינותם ; ו במודיעין אנו מקפידים על מידור . כל זה מחייב הבהרה . בעבר היו כל קציני המודיעין חברי המפלגה הקומוניסטית . כיום , אסור לחלוטין להיות חבר במפלגה כלשהי או לפעול בגוף פוליטי כלשהו . עובדה זו מגינה על המודיעין מהרס עצמי . במידה שקציני המודיעין יהיו מעורבים במאבק בין מפלגתי , הרי שפעילות מודיעינית תהיה בלתי אפשרית . כל זה אינו אומר כי אסור שלקצינ 1 המודיעין יהיו העדפות פוליטית אישיות . בבחירות לפרלמנט או במשאל עם כל אחד מקציני המודיעין בוחר על פי השקפתו . המעבר של "שירות מודיעין החוץ" לארגון עצמאי נושא בחובו כמה יתרונות לצד כמה מגבלות . ברור כי כאשר היה הארגון חלק מהק . ג . ב היה קל יותר לתאם את הפעילויות . עם זאת נעשו היתרונות ליותר מהותיים כל ההחלטות המבצעיות מאומצות מהר יותר , ומה שחשוב יותר המודיעין מדווח עתה את תוצרתו ישירות לנשיא ולראש הממשלה , כשאר הגופים הממלכתיים , בלי דרגי תיווך . הדיווח המודיעיני אינו עובר עוד תהליך של "התאמה " על-פי שיקול דעתו של מישהו מדרגי התיווך . הרפורמות המוסדיות וי'שירות מודיעין החוץ" של רוסיה עד שנת 1992 לא היה חוק בנושא המודיעין בארצנו . הפעילות המודיעינית נעשתה על-פי הנחיות ה- , CPSU "הוועדה המרכזית " וההוראות של הקצינים הבכירים בק . ג . ב . למעשה היה קצין המודיעין יכול לקבל פקודה בלתי סבירה כלשהי - והיה עליו לבצעה . כיום , לאחר פירוק הק . ג . ב , עלה הפרסנורויקה שלו שינתה גם את ה 7 ן . ג . ב . גורבוציוב בעת ביקור בישראל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר