א. מבוא

עמוד:11

א . 4 הערכה אמנותית כפת הסלע נחשבת לאחד המבנים היפים והמושלמים ביותר מבחינה ארכיטקטונית ואמנותית , לא רק ברחבי העולם המוסלמי אלא בתולדות הארכיטקטורה בכלל , והחוקרים תמימי דעים בנקודה זו : "אין ספק כי כפת הסלע הינו אחד המבנים היפים ביותר בתבל ואולי גם אחד היפים שנבנו אי-פעם" . ( 9 ) "ביקרתי בארמונותיה המופלאים של הודו , אירופה ומקומות אחרים , אך טרם ראיתי מבנה נהדר כגון זה של כפת הסלע , שאין שני לו בסימטריה ובצבעים מרהיבים" . ( 10 ) ואן ברכם מדברת על " חלום אלף לילה ולילה" בזיקה לקישוטי המבנה , ( 11 ) בעוד הרטמן מציין את "ההרמוניה הנישגבה של המבנה" (*) . ( 12 ) השלמות המיוחדת בבנין זה ויופיו הנדיר הושגו לא רק על ידי הקישוטים המהווים עולם בפני עצמו , אלא גם על ידי התכנית הארכיטקטונית , העשויה בסימטריה ופרופורציות יותר מבבל מבנה אחר . קווי אופי אלו תורמים ללא ספק ליופיו של הבנץ ולערכו הפונקציונאלי . ואמנם , מבנה זה עומד 1300 שנה בקירוב , ועל אף השיפוצים שנעשו בו במשך הדורות , הוא השכיל לעמוד בפני שיני הזמן ולשמור על אופיו המיוחד ואחידות סגנונו ( בניגוד בולט כל כך למבנים מקודשים אחרים בירושלים . ( הפרופורציות המושלמות אינן רק אסתטיות גרידא , אלא נועד להן גם תפקיד מעשי , על ידי שהן תורמות לחלוקה מושלמת של המשקל על הקירות , האומנות והעמודים . (*) " פרופורציות מיוחדות אלו מרשימות את המבקר באופן לא מודע , שכן הינן חלק חשוב מן ההוויה הקוסמית והיא קיימת הלכה למעשה בטבע .. אך בעוד בטבע היא סמויה , כאן היא נראית לעין , וכדבר כה יסודי בחיינו היא ' תופסת' את כל ישותנו מבלי שנדע להסביר את מקורה" . ( 13 ) מחקרים שנעשו הראו , כי לכל חלק של הבנין קשר לחלק אחר בעורה ברורה ומוגדרת המסייעת לשלמותו . מסורת גיאומטרית זו היתה קיימת בארכיטקטורה הסורית ( כולל בארכיטקטורה הנוצרית שם ) והמשיכה להתקיים שם גם אחרי הכיבוש המוסלמי . היתה זו השלמות המיוחדת , המאפינת בנין זה , שהביאה לחיקויים בכל רחבי אירופה כגון : Aachen , Metz , 1 Y The Temple Church in London . בצד עם הערך האסתטי , מהווה הבנין על עיטוריו דוגמא נדירה של האמנות המוסלמית הקדומה , שלא השכילה להשתמר באותה מדה של אותנטיות במקומות האחרים . העובדה כי מדובר באמנות אימפריאלית - מונומנטאלית , מדגישה ביתר שאת את חשיבותו . ( 14 ) * דיון מפורט בעיטורי המבנה ראה § הי . * כדי להמחיש פרופורציות אלו נביא מספר דוגמאות : גובה העמודים המרכזיים הינו בדיוק שליש מגובה מרום הכפה 40 ) מ . ( גובה הכפה הוא רבוע ( חזקה ) של הכפה . יתר על כן , אם נשרטט במרכז המבנה שני משולשים שווישוקיים , שוים אחד לשני , כשבסיס האחד על הרצפה ובסיס השני במרום הכפה , קדקדיהם יפגשו בדיוק בחצי הגובה של המבנה , כאשר שוקי כל משולש זהים לחלוטין לקוטר הכפה . אם נשרטט משולש דומה מול האוקטגון המרכזי , גודלו יהיה בדיוק 2 / 3 מגודל המשולש המרכזי הניזכר . בעוד הבנת פרופורציות אלו עשויה להלאות אח הקורא , הרי עצם קיומן הוא אחד מהגורמים היוצרים במבקר את הרושם העז , מבלי שיוכל להתחקות אחר מקורה של שלמות זו . תוכנית כפת הסלע . בנין כפת הסלע מבוסם על פרופורציות גיאומטריות מושלמות , שמקורן בארכיטקטורה הקלאסית , ( ר' פרוט משמאל . (

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר