א. מבוא

עמוד:10

א . 3 מקור התכנית נראה כי המבנה החשוב ביותר שיש בו כדי להזכיר את כפת הסלע ואשר השפיע על צורת בניתה ישירות , הינה כנסית הקבר , שנבנתה על ידי קונסטנטינוס בשנת 335 לספירה . גם בכנסית הקבר אנו מוצאים שילוב של אומנות ועמודים *) ) עליהם נישאת במרכז הכפה . על הדמיון בין כפת הסלע והקבר הקדוש ראוי להביא את דבריו של אל מוקדסי , כי כפת הסלע נבנתה כתחרות לכנסית הקבר , וכן את העוברה , שקוטר הכפות של שני המבנים זהה כמעט לחלוטין . אך בכך לא מסתיים הדמיון בין שני המבנים ; בהסתמך על תיאורו של אובסביוס 340 ) לספירה , לערך , ( ניתן להמשיך בהשוואות אלו . בך למשל קבר ישו , במרכז המבנה היה עשוי במקורו גוש סלע לא מהוקצע ומערה בתוכו , ממש בדומה ל"סלע" שבכפת הסלע . הסימנים שעל הסלע , ובעיקר "עקב העליה , " מזכירים את חותם בף רגלו של ישו בכנסית העליה שעל הר הזיתים . עם זאת יצויין , שאין כנסית הקבר וכנסית העליה המקור היחיד לתכנית כפת הסלע , ומבנים רבים אחרים ברחבי סוריה , ארץ ישראל והעולם הרומי ביזאנטי , יכלו לשמש כמקור לתכנית זו . ( 7 ) מבנים בעלי כפה מעוגלת היו נפוצים מאד ברומא בעיקר כמבני מוזוליאום . הבולט שבהם הוא מבנה הפנתיאון של ' 11 ז , והמוזוליאום של הלנה . פרוזדורים המקיפים מקום .,. > כזי קיימים החל מהמאה הרביעית ובעיקר הרוטונדה של סנטה קונסטנצה , ובסוריה עצמה - הכנסיה בבוצרה ועוד . יתכן והתוכנית נועדה לסמל את מרכז העולם , המסומלת על ידי אבן וטבעת סביבה , בעוד שני הפרוזדורים מסמלים האחד את היבשה והשני את הים . וזאת בדומה למסורת היהודית הממשילה את העולם וירושלים במרכזה לעין אדם , הלבן שבה מסמל את האוקיאנוס , והחלק הכהה את מותר העולם . יש מצינים כי הכפה מסמלת את מרכז העולם , בעיקר בארצות הים התיכון 7 ) א - . (' אופן בניית התכנית : מן הראוי לשים לב לכך , כי יש הבדל ניכר ברוחב שני הפרוזדורים , עובדה מפתיעה לכאורה במבנה בעל פרופורציות מושלמות מעין אלו . ( ניתן היה לצפות לכך , שהתמוכות המרכזיות תהנה בין העיגול המרכזי והאוקטגון החיצוני . ( רבות התלבטו החוקרים בסוגיה זו , עד כי נמצא הפתרון לכך . ( 8 ) נראה , כי אופן התוית התוכנית הוא בשני ריבועים מצטלבים , הכלואים בעיגול במרכז המבנה ( המקיף את הסלע . ( כאשר מאריכים את ציריהם של ריבועים אלה , הרי שמקום הצטלבות הקוים החדשים יקבע את מקום הפינות של האומנות האוקטגונאליות . צידי האוקטגון הנ"ל בהתארכם , יוצרים שני ריבועים נוספים , אותם ניתן לכלא במעגל נוסף . מתומן המצויר בתוך עיגול זה , ששוקיו מקבילים לקודמו , מהווה את התוואי החיצוני של הבנין . תהליך זה ניתן כמובן לבצע "מהחוץ כלפי פנים , " אך נראה כי השיטה שנבחרה היתה זו הקודמת , " שכן קרוב לודאי הוא , שקוטר כפת כנסית הקבר שימש בסיס לכל התוכנית " ( קרסוול . שם . ( . * כיום לא ניתן לראות זאת עוד , אך מסקנה זו עולה מתיאורי עולי הרגל , כגון זה של אבוט דניאל במאה הי"ב . ציור זה מדגים כיצד נקבעה התוכנית של כפת הסלע ; במעגל שנחוג מסביב לסלע שורטטו שני רבועים מצטלבים . מקום מפגש צלעוחיהם , שהוארכו , קבע את מקום האומנות החיצוניות . צידי האוקטגון המאורסים נותנים שני רבועים נוספים . חסימתם נותנת את תואי האוקטגון החיצוני . בנםית סנטה קונסטנצה ברומא , המאה ה . 4- זו שמשה לפי ההשערה מקור לתכנית כנסית הקבר , אשר מצדה השפיעה ישירות על תכנית כפת הסלע .

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר