א. מבוא

עמוד:9

שהוזכרו , ( שעיקרם הקמת אתר הנצחה לנצחון האיסלאם על הדתות הקיימות 3 ) א , (' וכן הדגשת רגש השייכות והקשר של האיסלאם לירושלים והר הבית ששורשיו במסורת המקראית . לפי המסורת המוסלמית , כפת הסלע היא המשכו של מקדש שלמה , ובתיאורו מודגשת הקבלתו לכפת הסלע . "נסיונות הנוצרים לשקם את המקדש בדמוי כנסיה נדונו לכשלון ; המבנה קרס תחתיו והרג את הכמרים . רק המוסלמים , הצאצאים והממשיכים האמיתים של אברהם הצליחו לבנותו . המבנה נמצא תחת השגחת האל ( בשל כך . ( כאשר נבקעה הכפה ב1068- היא התאחתה שוב מעצמה , הודות להשגחה האלוהית" 3 ) בי . ( א . 2 תפיסת היסוד של המבנה כפת הסלע איננה מסגד . עיקר מטרתה לשמש מבנה על , שיביע כבוד ויקר לסלע , ויאפשר למבקרים להסתופף לידו ולבצע את ההקפות הטקסיות סביבו . (*) מכאן שלא היה צורך שהמבנה יהיה גדול במיוחד בממדיו . מאידך , הדגש חייב היה להיות על יפי הבנין ופארו , הן בשל קדושתו הרבה של הסלע והן בשל האופי התחרותי של המבנה , שהיה מגורמי היסוד לבניתו . היות וכך , עיקר מאמצי הארכיטקטים התרכז על אותו חלק הסוכך על הסלע ישירות , בעוד החלקים האחרים , שלהם נועד ערך פונקציונאלי בלבד - להוות גג לעולי הרגל , יכלו להיות בעלי תקרה נמוכה יותר ומפוארים פחות . ( 4 ) ואמנם הכפה נשענת על גבי העמודים במימדים שאינם עולים על העגול הקטן ביותר שניתן לחוג מסביב לסלע . הכפה , שהיתה כבר נפוצה בתקופה זו בסוריה וארץ ישראל כדי לציין מקומות מקודשים , ניבחרה כמבנה העל המתאים ביותר , אם משום החלל והמרחב שהיא יוצרת ( מעל הסלע ) , המביע מאז ומתמיד יראה וקדושה , ואם בשל המשטח הרחב והבלתי שיגרתי העשוי לשמש כר נירחב לקישוטים ועיטורים . ואמנם עולים קישוטי הכפה והחלקים הגובלים בה ביופיים על יתר חלקי המבנה . הוחלט עקרונית שהקירות החיצוניים ופרוזת ר הביניים יהיו בעלי צורה אוקטגונאלית ( מתומנח . ( צורה זו שוב לא היתה חדשה והיתה קיימת בזמנו בכנסיה העליה לשמים על הר הזיתים ובמקומות אחרים . ( 5 ) מכל מקום , באף אחד מהמקרים הנ"ל לא הגיעו המבנים הנזכרים לאותה מדה של שלמות כמו זו בכפה הסלע . יתרונו של מבנה מסוג זה הוא בכך שאץ לו תחומים מוגדרים . מאידך , שפע הקשתות והעמודים , וסידורם המיוחד כאן , נותנים אשלית עומק ומרחב העולים לאין שיעור על הגודל האמיתי של המבנה . " הטבעת המרכזית של התמיכות הוסטה בכ3- מעלות בשעת הבניה , כדי להגדיל את מרחב הראיה , ועל ידי כך ניתן להבחין בו זמנית לא רק בעמודים הקרובים אלא אף באלו המרוחקים ביותר" . ( 6 ) פרט נוסף הראוי להדגשה הוא חומר הבניה ; האיסלאם בהתפשטותו גישר בין מסורת הבניה באבן , שהיתה אופיינית לסוריה וארץ ישראל , לבין הבניה בלבנים שהיתה טיפוסית לאנטוליה ומסופוטמיה . כפת הסלע הינה מבנה אבן מעיקרו , אלא שמבחוץ נעשה שימוש בלבנים ואריחים . אלה האחרונים היו אופינים לבניה בפרס ונמצא על כן מי שהגדיר את מעשהו של סולימאן "כהפיכה המבנה מבנין בעל אופי ביזאנטי לבנין בעל אופי מזרחי ( פרסי ) בעיקרו" 6 ) א . (' * "אין מבנה זה שייך לסוג המסגדים הרגילים ( ג י אפי ) ואף איננו מסגד . הוא קרוב יותר ל' מסגדי הקברים הנערצים . ' מבנה מעין זה , הסוכך על קבר ( או מקום מקודש , ( נקרא בערבית ' קובה ' - ומכאן בערבית קובת א י סחרה = כפת הסלע . מבנים מעין אלה מצויים לרב בהר הבית . " דה-ואג , Sainte , Les Eglises de la Terre עמ ' . 37 תוכנית כפת הסלע ; לסלע ולכפה הסוככת עליו ישירות נועד התפקיד המרכזי , בעוד לפרוזדורים חשיבות משנית , והם נמוכים יותר ומפוארים פחות .

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר