תנוחת הנדנדות

עמוד:12

מקומת אדם , ולחוש כבעיר רפאים הממשיכה לשמור על צללית עיר אופיינית , כמו רישום פחם גס תלת ממר , חרף החורים והכרםומים האגרסיביים בפלדה , המייצגים את עקבות הקלעים , הפגזים והפצצות . במב 0 מקרוב זוהי עבודה פיםולית רחבת ממדים וקודרת במיוחד , אך שרפת צינורות הפלדה המרובעים וחירורם באמצעות מכשיר ההלחמה עשויים לגרור פרשנות נרטיבית . הפיתוי להשתמש באש ובתוצאות השרפה כדי לבטא מחאה , אסונות ומלחמות אזרחים מובן בעינ , " אך ביצירת אמנות הוא אינו מחויב המציאות . התפנית הדרמטית - ה " טוויסט " המעוות את הצורה הטבעית ואת משמעותה - שהייתה כה אופיינית לעבודותיה הקודמות של חאטום , יצרה מתח והותירה רושם עז על הצופה , נעדרת הפעם . בהודעה לעיתונות מטעם הגלריה נכתב "שרבות מן הססרוקטורות בעבורה זו מתקשרות לבניינים ספציפיים בביירות , עיר הולדתה של חאטום , " אולם זיקה זו אינה מסבירה את העבודה מעבר למובן מאליו ואינה נותנת לה תוקף . אשתקד הציגה חאטום במרכז לאמנות בביירות מגדל אחד בלבד nin'D NIDW , ( Bourj ) של אחד המגדלים הקסנים ב " בונקר . " העבודה הרחבה הנוכחית התפתחה למה שהיא היום רק לאחר מכן . " תכן שהמבקרים בביירות , שחוו את ימי ההפצצות והקרבות בעיר , התרשמו יותר ממבקרים זרים בלונדון , כמוני , כשזיהו במיצג את הבניין המסוים המוכר להם . העבודה השלישית ( שהוצגה לראשונה בוונציה , ( 2009 ערים תלת ממדיות , ( 3-D Cities ) היא , למעשה , עבודת פיסול עדינה במפות נייר . בחדרון הגלריה הקטנה מוצגים שלושה גיליונות של מפות משולבות , מפת רחובות עם מפה פיזית , מוצמדות לשולחנות שדה קלים ומתקפלים . שלוש המפות מייצגות את הערים ביירות , בגדאד וקאבול בקנה מידה ק 0 ן ומודפסות על נייר בגודל 1 x 1 מ י . צבעוניות המפות ויופיין מפתים להתחיל ל " 0 ל באצבעות לאורך נהר הפרת או לצעוד על הס"לת של ביירות , כך שבמב 0 ראשון כמעס אין מבחינים כי בכל מפה חתכה חאנוום מתוך מעגלים קונצנטריים ק 0 עי קשתות , כשם שנעשה בפנסי רוח מן המזרח הרחוק , וכך דחפה למעלה / למטה ממישור המפה את אזור המעגלים . כתוצאה מן החיתוך מופיעות על המפה הדו ממדית צורות תלת ממדיות דמויות גבעות ועמקים עדינים . בעזרת החיתוכים המדויקים יצרה חאטום טופוגרפיה עירונית חדשה , כזו שאינה תואמת לקווי הגובה המקוריים של המפה . העיוות והמתח המתקיימים בין שתי הטופוגרפיות , מרמזים על אסון המלחמה שפקד ערים אלו ועודנו מאיים עליהן . חאטום יצרה , למעשה , "טופוגרפיה סמלית " של מכתשי פצצות קטלניות וערמות של הריסות בניינים , רחובות וחלקי רבעים בכל עיר מותקפת . בהודעה לעיתונות נאמר כי "העדינות הפיסולית של עבודה זו מעידה על ההשלכות השליליות והחיוביות של המלחמה , על השילוב בין כוחות ההרס לבין כוחות השיקום . " חאטום רואה בעיר הבירה המודרנית את מקום העימות הצבאי והפולים הבינלאומי והבין עדת . 1 עיר הבירה העכשווית הפכה להיות מגרש משחקים של יריבים שונים , ולפיכך הופכת , בהכרח , למוקד ההרס . יצאתי מהתערוכה כשההרס בעולם ובארץ מלווה אותי . אף שלא הוצג ולו תצלום אחד של נפגעים או של אש , הצופה חווה חרדה לבאות והכרה ברגישות תנוחת הנדנדות , העלולה לגרום טלטלה גם במפות של טריפולי , של דמשק ושל ירושלים . ?

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר