"אין חסרון משמעותי בור"ש של אנשי צבא"

עמוד:11

" אין חסרון משמעות' בור"ש של אנשי צבא" " בעייתם הע יקרית של אנשי המודיעין היא הערכת מצב בתנאים של אי ודאות , בעולם המודרני אמורים אנשי המודיעין להציג לקברניט 'מה יכול להיות' ולא 'מה יהיה " / ראיון עם משה ארנס משה ארנס , שר בטחון ושר חוץ , חבר כנסת ויו"ר ועדת חוץ ובטחון בעבר , אינו סבור שראש שירות מודיעין חייב להיות מתון שורות הארגון או אפילו איש מודיעין בהכשרתו . בהדגישו שאינו אובייקטיבי , ציין מר ארנס שאינו יכול לתאר לעצמו מפעל לייצור מטוסים שאינו מנוהל על ידי מהנדס אווירונאוטיקה אבל סביר שהמוסד או השב"כ ינוהלו ע '' י אנשי צבא בכירים , אפילו שעיקר הכשרתם אינה מודיעין , אלא נסיון מצטבר בתחום המבצעי והיותם צרכני מודיעין . ההשוואה הבלתי נמנעת בשיחה עם ארנס , בין מודיעין להנדסה ובמיוחד בניית מטוסים , מסייעת להבנת זווית הראייה של מי שמינה בפועל רמטכ"ל וראש אמ"ן והיה שותף בכיר להכרעות משן תקופה ארוכה " . הנדסה היא מקצוע מוגדר , מודיעין לעומתו הוא מקצוע פחות מוגדר ויותר קשה לנסח מבחנים חד-משמעיים להגדרתו . " השר לשעבר מבחין ב"לקונה" עיקרית בהכשרת אנשי המודיעין והיא הכרת המורח התיכון , ידיעת השפה הערבית , התרבות והאיסלאם . תחום זה חשוב לא רק לאנשי מודיעין אלא לכל קצין בכיר בצבא , אפילו הוא מפקד אוגדה שאינו מיועד בהמשך דרכו להשתלב באמ"ן . מעניין לציין תחום השכלה נוסף שחשוב לאנשי המוסד ואמץ לרכשו - הכלכלה . לדעתו השפעתה על המהלכים הינה משמעותית ביותר בעולם המודרני שבו אנשי המודיעין אמורים להציג לקברניט "מה יכול להיות" ולא "מה יהיה . " אם זו ההגדרה של משימת המודיעין , הרי שיש להוסיף עוד מקצוע להכשרת אנשי המודיעין והוא תורת המשחקים וההסתברות שאמורה לסייע להם להתמודד עם בעייתם העיקרית - הערכת מצב בתנאי אי-ודאות . השורה התחתונה מדברי השר לשעבר היא שהמודיעין אינו מקצוע " מובנה" ( STRUCTURED ) בהשוואה למקצוע ההנדסה למשל שההתמחות בו דורשת יותר זמן ותוכנית לימודית מוגדרת וברורה . לאחרונה נוצר מצב ששלושת ראשי השירותים הם אלופים ובמוסד ובשב"נ מדובר במינויים חיצוניים , מה דעתן על מצב זה ! העקרון מבחינתי הוא שאם יש שני מועמדים שווים ברמתם , אחד פנימי ואחד חיצוני - עדיף המועמד מתוך הארגון . אולם אין קביעה אוניברסלית וההחלטה צריכה להיות לגופו של עניין . במוסד יש מסורת של " ראשים " משני הסוגים וכשב"כ המינוי האחרון הוא תוצאה של מצב מיוחד שאינו מצביע על מגמה למנות גם בעתיד מפקדים מחיל הים . קיימת גם מחוייבות לאלופים ולרמטכ"לים למציאת מקום עבודה , אף שאין זה שיקול מרכזי . באמ"ן ! במינוי ראש אמץ מתקיים שיקול נוסף והוא מסלול קידומו של המועמד . כד"כ ראשות אמץ היא "בדרך" לרמטכ"לות ולכן עדיף למנות קצינים שאינם מתוך החיל שעבורם יהיה זה תפקיד אחרון . אלה היו שיקולים שלקחתי בחשבון במינוי שאני מיניתי . ור"ש של אנשי צבא ? אין בכך חסרון משמעותי שהרי איננו חושבים במושגים של קונספירציה או סולידריות של . BOYS 0 LD-n מדובר אחרי הכל באנשים שלהם ותק וניסיון רב שמחפים על פער כלשהו בעיסוק במודיעין . היותם צרכני מודיעין במשך שנים רבות מכשיר אותם , נין השאר , לתפקידם . מדוע לדעתך איו תנועה בכיוון ההפוך - מהמוסד והשב"כ לאמיץ ! הצבא הוא מסגרת הררכית , סגורה וממושמעת שאינה סובלת כניסה מהצד ומלמעלה . יש בצבא הקפדה על אחדות והיות ואמץ אינו חלק נפרד ממנו הוא אינו יכול לקלוט אנשים מארגונים מקבילים . המצב עשוי להשתנות אם חלקים באמ"ן " יאוזרחו" ולא יהיו במדים , אף שעדיף המצב הנוכחי שבו אמץ הוא חלק מצה"ל . האם יש מקים לשנות את החוק הקיים לפיו ראש הממשלה הוא הממנה היחיד של שניים מראשי השירותים ! לאחר שינוי שיטת בחירת ראש הממשלה קשה לראות אלטרנטיבה למינוי ראשי השירותים ע"י ראש הממשלה , ומעשית לא נתקלתי בקושי כלשהו בגלל כך בעבר . יתר על כן , המצב החדש החליש את הכנסת ולכן איני ממליץ על מעורבותה דוגמת השימועים הנערכים בקונגרס בארה"ב . יש להגביל ^ בזמן את תקופת כהונתס של ראשי השירותים ימה יכולה להיות סיבה להחלפת ראשי שירות ! האם החלפת שלטון היא סיבה ! מצד אחד עדיף להגביל משך הכהונה בעיקר בגלל הצורך לרענון ומניעת ריכוז ועוצמה . מצד שני חשוב מאוד אמון רה"מ בראש השירות ורצונו בהמשך כהונתו . נראה לי שחמש שנים זו תקופה מספקת שכן הנושא העיקרי הוא רענון המערכת ומניעת הסתיידות עורקים . אין מקום להחלפת ראשי שירותים עם התחלפות השלטון אולם , רה"מ אינו חייב לעבוד עם מי שאינו סומך עליו . במקרה כזה אורך הקדנציה אינו סיבה להגביל את סמכות רה"מ להחליף ראש שירות . ? מר ארנס סבור שאין מקום לחשוף את זהות ראשי השירותים שכן החסיון מסייע לשמור על סודיות הפעילות של הארגונים . למרות החשיפה הרבה הקיימת היום אין השר לשעבר רואה צורך בהקמת דוברות רשמית לשירותי המודיעין שכן נסיון העבר מוכיח שלא היה נזק במניעת החשיפה למעט פגיעה מסויימת בזכות הציבור לדעת . ומי לדעת השר לשעבר אמור להגן על חברי הארגון אם הם נפגעים ע"י התקשורת ! הממונה האזרחי על הארגון , ובתנאי כמובן שמתקיים האמון ההדדי בינו לבין ראשי הארגון . גדי זוהר

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר