שיקום סייענים - המשימה שאיננה נגמרת

עמוד:8

שיקום סייענים - המשימה שאיננה נגמרת - מיהו משוקם ? - אדם שאיבד את כל עולמו , קובע נתמן טל , מבכירי השב " כ לשעבר בגליון האחרון של ידיעון מ . ל . מ , העלה מאיו עמית "הרהורים בעקבות הצגת נושא המשת " פים . " מאיר ציין שעל אף ש " הצגת הנושא ( ע " י מ . ראש ' מינהלת השיקום (' היתה בהירה ומשכנעת , בכל זאת יצאנו בתחושה קשה של אזלת יד ופגיעה ממשית בכמה מאושיות הורתנו , " קשה לי להשלים עם ביטוי זה . המצב הוא בהחלט קשה ומורכב מאד , והפתרון איננו בהישג יד . אולם כמקורב לנושא במשך עשרות שנים , אני יכול להעיד ש ' מינהלת השיקום ' משקיעה מאמצים אדירים למצוא פתרונות שיקום למאות בתי אב הנמצאים בטיפולה . צריך להבין את נקודת המוצא . מדינת ישראל עוסקת מאז הקמתה , בשיקום סוכניה שנחשפו משני טעמים עיקריים : ראשית , מפאת החובה המוסרית לחלץ בני אדם הנמצאים בסכנה ולהעבירם למקום מבטחים , ושנית , מפאת החובה המקצועית לשמור על שמו הטוב של המודיעין הישראלי כמי שדואג לאנשיו בצרה . אם לא נפעל בהתאם לעקרונות אלו - לא נוכל למלא את השורות באנשים - סייענים חדשים - ונכרות את הענף שאנו יושבים עליו . נאמנים לתפיסה זו , הובאו ארצה גלים גלים של סוכנים וסייענים שנחשפו , מאז הקמת המדינה . הגלים הגדולים היו : עשרות משפחות הסוכנים שהובאו מרצועת עזה וסיני עת נסוגנו משם במרץ . 1957 הגל השני כלל עשרות בתי אב שחולצו עם יציאתנו מלבנון לפני 0 ו שנים , והגל השלישי הגדול מכולם - מאות בתי אב שחולצו משטחי יהודה , שומרון ועזה כשהחל פינוי השטחים כפועל יוצא מיהסכם אוסלו . ' אלו אנשים שאיבדו את כל עולמם . הם נעקרו ממקומם הטבעי , ממשפחתם , מעמם , מחבריהם , מדתם ותרבותם . הלם החשיפה הוא הקשה מכל . לפתע הם הוקעו כבוגדים , נחשפו לנידוי חברתי , למצוקה כלכלית ותרבותית , ולעתים גם נפשית . שירות הביטחון התארגן מבעוד מועד לטפל במאות משפחות המשוקמים שהועברו לישראל . לצורך זה הוקמה 'מינהלת שיקום ' וממשלת ישראל העמידה לרשותה משאבים הולמים לטיפול בבעיה . ה ' מינהלת ' פועלת על פי כללים וקריטריונים שנקבעו לצרכי השיקום . מטרת השיקום היא לסיע למשוקם לבנות ולקיים חיים עצמאיים ככל שניתן במציאות החברתית והכלכלית החדשה בישראל . תהליך השיקום כולל , העברת המשוקם ובני משפחתו מהשטחים לישראל , מציאת פתרון דיור על חשבון ה ' מינהלת ' וסיוע כספי עד שיוכל להסתדר בכוחות עצמו . המשוקמים ובני ביתם מקבלים תעודת זהות ישראלית על מנת שיוכלו לקבל את השירותים השונים כגון : ביטוח בריאות , וסיוע מהביטוח הלאומי כמקובל לגבי תושבי מדינת ישראל . אנשי ה ' מינהלת ' מעניקים ליווי אישי למשוקמים ומדריכים אותם בתהליך הקליטה וההשתלבות . תהליך השיקום הוא הדרגתי , ארוך , כרוך בקשיים ומשברים . פער גדול קיים בין רמת הציפיות של המשוקם - לתיגמול כספי ופיצוי , לבין המציאות . ואולם , קשיי ההסתגלות קשים במיוחד . החברה הערבית דוחה אותם וחלק ניכר בחברה היהודית אינו מוכן לקבל אותם כשכנים . יש בין המשוקמים גם חריגים חברתיים , כולל פליליים למיניהם , המוסיפים על הקשיים הקיימים . עם כל הקשיים , חייבים להתמודד כי אין ברירה אחרת . מאיר עמית טען במאמרו כי התנגדותה של החברה הישראלית להכניס לבתי מגוריהם או לשכונתם משת " פ נובעת בחלקה הגדול מחוסר הבנה ומאגואיזם , ורבים אינם מבינים כי בהרבה מקרים אנו חייבים למשת " פים את חייהם . כדי להתגבר על בעיה זו מציע מאיר להגביר את ההסברה בקרב האוכלוסיה היהודית , דבר שאינו נעשה כיום . אני סבור , ששום הסברה לא תועיל במקרה הזה . יהודי ישראל מבינים היטב את פועלם של המשת " פים ואת החובה לשקמם . אילו נעשתה הסברה בקירבם קרוב לודאי שתגובתם היתה : "כל הכבוד אך לא בבית ספרנו . " הצעתו השנייה של מאיר להקים למשת " פים ישוב משלהם , נוסתה כבר בעבר . הניסוי לא הצליח . ישוב מיוחד , נושא סטיגמה קבועה , מהווה מטרה להתגרויות , גורם להתכנסות של יושביו אל תוך הקונכיה שלהם , ולעיסוק קבוע בהתגוננות מפני הסביבה . המשוקמים גם אינם מסוגלים לנהל את עצמם בעצמם . השיקום הוא חלק מתהליך עבודת המודיעין , אלא שלכל מרכיב בתהליך יש התחלה ויש סוף , לשיקום אין סוף . זו פעולה שאין בה הצלחות , זו גם בעיה שאין לה פתרון מושלם . זה בעצם מעגל קסמים וגם תופעה שמזינה את עצמה ובעיקר - היא איננה נגמרת . אי אפשר להשתיל מנטליות חדשה בגוף האדם גם בעידן השתלות הלב . לפני חצי שנה טלפן לביתי ערבי פלסטיני וביקש לראותני באופן בהול . הזמנתיו לביתי כי הערכתי שהאיש בבעיה גדולה . בבואו שטח בפני את המקרה והתחנן שנסייע לו . האיש הוא דור שני לסייענים משוקמים . לפני כ40- שנה ( 1957 ) סייעתי בשיקומו של אביו שהיה סוכן ישראלי בארץ אויב . תיק השיקום נפתח מחדש . יש בוודאי מקום לשיפורים וחשוב להקשיב לדבריו של מאיר עמית ומבקרים אחרים . אנו חייבים לבדוק את עצמנו ולהפיק לקחים . ואולם בסופו של דבר תהליך השיקום משול למנהרה ארוכה מאד , אחת הבודדות שלא רואים בקצה שלה , בחלק גדול של הזמן , את האור הגואל . נחמן טל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר