פתח דבר

עמוד:12

ניהלנו ויכוחים נוקבים בשאלה " האם הגיבור הוא זה שיוצר את ההיסטוריה או שמא ההיסטוריה היא שיוצרת את הגיבור ? עימתנו את טולסטוי אל מול קרלייל . עסקנו בסוגיות כגון ההשתלבות ב"מרחב השמי , " מדינה דו לאומית , מדינה כנענית , ברית שלום , לח"י , אצ"ל , הפלמ"ח , מקומו של הקיבוץ בחיינו , קפיטליזם מול סוציאליזם וכן מהות הקומוניזם , ברית המועצות ומנהיגיה ... ניהלנו ביננו שיחות אין ספור על גבולות הארץ , על הציונות ועל היחס ליהדות התפוצות . דנו גם במתחים הפוליטיים ששררו כאן , באוטופיות השונות , בסוגיית העברים , וכן שאלנו שאלות בנוגע לזיקה שלנו ליהדות הגולה , לדת , לרבנים ועוד . כל אלה מצויים רבדים רבדים בקובץ שלפנינו , על גוניהם השונים ועל הבעייתיות שלהם , והם מוצגים מנקודות מוצא ברורות , ונפרשים לפנינו בהיגיון צרוף ובלשון בהירה ונהירה . ראוי לציין את יחסו המיוחד של עברון לקפיטליזם מול סוציאליזם . מעניינת גם גישתו לנושא השואה ולשימוש בה , ובהתייחסות ליהדות כאילו היא הקורבן האולטימטיבי של העולם הגויי ... הכותב מתייחס לעניינים אקטואליים מחד , כמו המלחמות שלנו והיחס לכיבוש , ומאידך לתנ"ך ולפילוסופיה . מעניין במיוחד הפרק העוסק בסוקרטס ובאיוב זה מול זה — אתונה מול ארץ עוץ ? דילמה זו מעניינת וחשובה במיוחד וראוי לייחד לה כמה מילים . סוקרטס בחר למות משום שהוא מכבד את החוקים . בית המשפט פסק מכוח החוק ולשיטתו , " באין חוק אין חברה" ועל כן יש לכבד את החלטת בית המשפט . זה גם הדין אצלנו , מכוח פרשת שופטים בתנ"ך , ספר דברים , פרק יז מפסוק ח ואילך : * תומס קרלייל , ( 1881-1795 ) בספרו : " On Heroes , Hero-Worship , and the Heroic in History"

נהר ספרים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר