מודיעיון - מבט עומק למודיעין

עמוד:39

  תמונת   מודיעין   רחבה :   היכרות   רחבה   עם   תמונת   המודיעין השלמה   ולא   היכרות   צרה   עם   זירה   מחקרית   או   תחום מחקרי   מסוים   בלבד  ( להבדיל   משלב   ההתמחות   שבו   חייבים להתמקד   ולהעמיק   בתחום   ספציפי , (   כחלק   מגיבוש   יכולות של   מחקר   מערכתי   ויכולת   לקשר   בין   אירועים   ומצבים שונים   בזירות   ובתחומים   שונים . הכשרת   עומק : לאחר   ההכשרה   הבסיסית   המלאה   יש   להכשיר   כל   קצין להתמחות   בתחום   שבו   הוא   ימלא   את   תפקידו   הראשון . זאת ,   לא   רק   על   מנת   שיבצע   את   התפקיד   כראוי ,   אלא   גם כחלק   מחינוך   להתעמקות   ולמקצוענות   בפרטים   הקטנים ביותר ,   בלי   לגרוע   מרוחב   היריעה   ומהראייה   המערכתית שיש   לשמרן   באופן   תדיר . הכשרה   ערכית : פיתוח   תכונות   וערכים העומדים   בבסיס   היכולת לחקור   כראוי ,   כמוזכר   בערכים הנדרשים   לחוקר . הכשרות   המשך : ההכשרה   איננה   מסתיימת לעולם .   על   מנת   לבנות   הנהגה מחקרית   משכמה   ומעלה   יש להמשיך   להכשיר   לאורך   שנים הן   בלימודים   אקדמיים ,   הן בהשתלמויות   והן   בשיתוף פעולה   עם   האקדמיה   או מוסדות   מחקר   אחרים . תפקידי   עומק   לצד   מעבר   רוחבי : יש   לפתח   את   החוקרים   בניסיון נצבר   המקפיד   על   שני   הגיונות : עומק   מקצועי   הנבנה   בתפקידי מחקר   ארוכים ,   ורוחב   היריעה וראייה   מערכתית   הנבנים   עם המעבר   לתפקידים   במערכים אחרים   או   בזירות / תחומים אחרים .   לדוגמה :   רצף   תפקידים מקצין   זוטר   לראש   ענף   באותה זירת   מחקר   הוא   כמעט   מתכון לאסון   מחקרי ,   ואילו   תפקידים ארוכים   של   קצין   מחקר   זוטר בזירה   אחת ,   מעבר   לקצין   מחקר בזירה   ובתחום   אחר ,   ואחר   כך גם   במערך   אחר   -   בונים אפשרות   לייצר   ראש   ענף משכמו   ומעלה . היכן   אנו   עומדים   היום ? כפי   שהזכרנו ,   אחת   העוצמות של   צה"ל   היא   היותו   ארגון גם   כוח   אדם   מעולה   ברמה   הגבוהה   ביותר .   אמ"ן   הוא   הזוכה המרכזי   בכוח   אדם   מעולה   זה ,   אך   אליה   וקוץ   בה :   כוח   אדם המגויס   לצבא   מגיע   בגיל   צעיר ,   ללא   ניסיון   חיים   וללא   ידע והכשרה   אקדמיים .   חלק   הארי   מקציני   המודיעין   והחוקרים במערכים   השונים   צומחים   מאוכלוסייה   מעולה   זו ,   אך הכשרתם   קצרה ,   בת   כמה   חודשים ,   בקורסים   שאינם אקדמיים .   צמיחתם   במעלה   הדרגות   היא   כמעט   בלי   הכשרות מודיעיניות   מתודולוגיות   של   ממש  ( להוציא   קורס   קמ"נים ודומיו , (   ובדרך   כלל   חד-ממדית   מאוד   מבחינת   התפקידים עד   שלב   מאוחר .   גם   ההכשרות   האקדמיות   שמקבלים   קצינים אלה   במעלה   הדרך ,   החשובות   כשלעצמן   להתפתחותם ,   אינן בנויות   מבחינה   מתודולוגית   על-פי   המתואר   למעלה .   מלבדם , יש   אוכלוסייה   קטנה   של   עתודאים   במקצועות   כמו   המזרח התיכון   הנכנסים   למערכת ,   גם   הם   ללא   בסיס   של   ממש בתחום   המודיעיני   והאקדמי   כמתואר   לעיל . לא   נסיים   בלי   שנזכיר   את   תכנית   חבצלות   שהקים   לאחרונה אמ"ן .   זו   תכנית   צבאית-אקדמית   להכשרת   ליבת   קצונת המודיעין   של   אמ"ן ,   הן   לחטיבת   המחקר   כלקוח   מרכזי ,   והן למערכים   האחרים   הנדרשים   לניתוח   ולמחקר .   במסגרת התכנית   לומדים   החניכים   לתואר   ראשון   כפול   -   במזרח התיכון   ובמקצוע   אנליטי   כמו   מתמטיקה   או   מחשבים ,   וכן מקבלים   הכשרה   עמוקה   בתחומי   המודיעין   -   אקדמית ומעשית   כאחד .   תכנית   זו   היא   סנונית   ראשונה   בכיוון   שעל אמ"ן   לאמץ   בהכשרות   כוח   האדם   שלו   ובדרישתו   מהקצונה : אקדמיזציה   של   כלל   הקצונה   החוקרת   בכלל   המערכים ,   רוחב יריעה   אקדמי ,   הכשרה   עמוקה   בכל   מקצועות   המודיעין , ובמיוחד   היתוך   של   תחומי   האיסוף   והמחקר   לכדי הכשרה   אחת .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר