מודיעיון - מבט עומק למודיעין

עמוד:37

היא   רכשה   לצורך   כך   למעלה   מ 2 , 000-   מובילי   טנקים   והכינה בצירים   המוליכים   לסוריה / ירדן   מערכת   לוגיסטית   אדירה שיועדה   לתחזק   שני   גייסות   משוריינים   שתוכננו   ככוח משלוח . ובאשר   ל"חזון   הסורי"   של   איזון אסטרטגי :   העובדה   הפשוטה   היא   שכיום סוריה   אכן   הגיעה   לאיזון   האסטרטגי המיוחל   שלה   בדמות   מערך   הטק"ק והנשק   הכימי . ושתי   נקודות   נוספות   עקרוניות ,   כחומר למחשבה   בהקשר   התזה   המרכזית   של בר-יוסף   על   "פשעי   הטעויות"   של   אמ"ן . האחת ,   מה   עם   הצלחות ?   לא   היו הצלחות   מרשימות   לאמ"ן ?   ברגע שהניתוח   עוסק   אך   ורק   בכישלונות , ולא   משנה   כלל   אם   חלקם   נכונים   וחלקם לא ,   הרי   שנוצרת   הטיה   ברורה .   השנייה , האם   למשל   משום   שחזאי   מזג   האוויר טועים   לפעמים ,   צריך   לבטל   את   המוסד הזה   או   להעבירו   לאחר ?   התשובה ברורה   -   לא   ולא .   זאת   משום   שההערכות   שלהם ,   כמו   של אנשי   המודיעין ,   אמנם   אינן   שלמות   ואינן   חפות   מטעויות , אך   טובות   בהרבה   מהערכה   אקראית . על   מנת   להסביר   מדוע   על   אמ"ן   להמשיך   להוביל   את   הערכת המודיעין   הלאומית   במציאות   הנוכחית ,   אנו   נגדיר   תחילה מהי   הערכה   זו   ומהם   תפקידיה .   הערכת   המודיעין   הלאומית היא   הערכה   של   שלל   הסיכונים ,   האיומים   וההזדמנויות הניצבים   בפני   מדינה   בזמן   נתון ,   בכלל   תחומי   הביטחון הלאומי ,   בהדגשת   סבירויות   המימוש .   תפקידה   כפול :   ברמה האסטרטגית   -   לספק   את   כל   סוגי   המודיעין  ( שוטף ,   בסיסי , תהליכים   לטווח   ארוך )  על   מנת   לאפשר   לממשלה   לנהל   את מדיניותה   הלאומית .   ברמה   האופרטיבית   -   לספק   את   כל סוגי   המודיעין   על   מנת   לאפשר   למערכת   הביטחון   והמטכ"ל לבנות   את   העוצמה   הצבאית   הנדרשת   למענה   על   האיומים שבכוח ,   לעצב   את   הרעיון   האסטרטגי   המטכ"לי   ולנהל   את הכוח   הצבאי   בכל   סוגי   העימותים הצפויים . במדינת   ישראל   שני   התפקידים   שזורים זה   בזה .   מה   שמייחד   אותם   הוא הביטחון .   האבות   המייסדים   לא   העניקו לאמ"ן   את   הבכורה   ואת   האחריות להערכת   המודיעין   הלאומית   בגלל הצורך   להתריע   על   התקפת   פתע   בלבד , אלא   משום   שבעיות   הביטחון   של   מדינת ישראל   מאז   הוקמה   שזורות   בכל אורחות   החיים   שלה .   היו   תקופות קצרות   שדומה   היה   כי   הביטחון   נדחק ממרכז   ההוויה   שלנו ,   אך   מלחמת   לבנון השנייה   שוב   הציבה   את   הביטחון   במוקד , בטלטלה   עזה .   מה   שמייחד   אותנו בתחום   הביטחון ,   שלא   ככל   מדינה   אחרת ,   הוא   הקשר   ההדוק בין   אירוע   ביטחוני   טקטי   לבין   הרמה   האסטרטגית .   חטיפת חייל ,   לדוגמה ,   נעשית   מיד   לאירוע   ברמה   הלאומית .   יש   לכך השלכה   על   המודיעין .   המודיעין   מספק   לצה"ל   גם   מודיעין טקטי ,   אם   לסיכול ,   אם   למטרות ,   אם   לצורכי   תכנון   מבצעי ברמות   הנמוכות .   מודיעין   זה   עשוי   להשפיע   על   הרמה האסטרטגית   ולכן   גם   עשוי   להיהפך   לחלק   מהערכת   המודיעין הלאומית !  קשה   להפריד   אפוא   במדינת ישראל   בין   מודיעין   צבאי   טהור   לבין מודיעין   מדיני / אסטרטגי . אם   כן ,   קריטיות   הביטחון   והאיום הקיומי   הצבאי   על   מדינת   ישראל , ותפקידו   של   הצבא   כגורם   ראשי בהתמודדות   עם   אלו ,   הם   הסיבות המרכזיות   לריכוזה   והובלתה   של   הערכת המודיעין   הלאומית   בידי   הצבא .   עליהן יש   להוסיף   כמה   גורמים   התומכים   בכך שהערכת   המודיעין   הלאומית   תישאר בידי   אמ"ן / צה"ל :   צה"ל   הוא   הגורם   היחיד   בשירות המדינה ,   לפי   שעה ,   המסוגל   לקיים עבודת   מטה   סדורה   ואינטגרטיבית .   בזכות   גיוס   החובה   ומחויבות   של מגזרים   רבים   לביטחון   המדינה ,   לצה"ל בסיס   גיוס   של   כוח   אדם   מעולה ,   יותר מאשר   לכל   מגזר   ציבורי   אחר .   קיימת   אינטימיות   רבה   באמ"ן   בין   אנשי   המחקר   לאנשי האיסוף .   אמ"ן   הוא   הגוף   היחיד   בעולם  ( לפי   כל   הידוע   לנו ) שבו   אנשי   מחקר   רואים   ידיעה   במקור "   , חיים"   בבסיסי האיסוף ,   מתחקרים   מקורות   ולהפך :   אנשי   האיסוף   באים למחקר ,   מתדיינים ,   משווים   חומר   המופק   ממקורותיהם   מול חומר   המופק   בסוכנויות   איסוף   אחרות   של   אמ"ן .   זהו   נכס מודיעיני   אדיר   המושג   בזכות   העובדה   שכל   הגופים   האלה משתייכים   לארגון   אחד .   הוא   תורם   לכך   שאנשי   המחקר באמ"ן ,   מהזוטר   ועד   לבכיר ,   מכירים   את   ה"חומר"   מלמטה . אמ"ן   יכול   אפוא   להציג   הערכה   לאומית   עמוקה   ורחבה , מ"השטן   שבמיקרו"   ועד   "האלוהים   שבמקרו . "   לאמ"ן   יש   היכולת   לתת   הערכה   אינטגרטיבית   כמעט   מאז הוקם ,   והיא   הלכה   והתרחבה   במרוצת   השנים .   זוהי   היכולת להציג   תמונה   והערכה   רב-נושאית   מאוחדת : נושא   צבאי  ( יבשתי ,   אווירי ,   ימי -  (   קונוונציונלי   ובלתי קונוונציונלי   כאחד ,   מדיני ,   של   טרור ,   כלכלי ,   טכנולוגי , תרבותי-פסיכולוגי ,   גאוגרפי . אכן ,   החסרונות   לא   נפקד   מקומם ,   כפי שבר-יוסף   מונה   בצדק   אחדים   מהם . לדעתנו ,   החשוב   שבהם   נעוץ   בכך שהצבא   הוא   גוף   היררכי   נוקשה   שאינו יוצר   במהותו   את   האווירה   הנוחה והחופשית   לארגון   מחקרי   שיש   בו   ריבוי דעות .   גם   המערכת   המודיעינית   בנויה במבנה   הצה"לי   ההיררכי   המדכא   מעצם טבעו   מחשבה   עצמית   וויכוחים .   עם כל   החופש   שניתן   לכל   קצין   להביע   את דעתו ,   ועם   כל   הרצון   לעודד   מחשבה אחרת   ופלוגתות   מחקריות ,   עדיין   הדרגה   משחקת   תפקיד חשוב ,   ועדיין   שאיפות   הקידום   במעלה   סולם   הדרגות   מהוות בלם   להבעת   דעות   חופשית .   מה   לעשות   ולפי   שעה   דעתו של   אל"מ   עדיין   קובעת   יותר   מדעתו   של   סג"ם . מה   עם   הצלחות ?  לא היו   הצלחות מרשימות   לאמ"ן ? ברגע   שהניתוח   עוסק אך   ורק   בכישלונות , ולא   משנה   כלל   אם חלקם   נכונים   וחלקם לא ,   הרי   שנוצרת הטיה   ברורה האם   למשל   משום שחזאי   מזג   האוויר טועים   לפעמים ,   צריך לבטל   את   המוסד הזה   או   להעבירו לאחר ?   התשובה ברורה   -   לא   ולא

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר