מכתבים למערכת

עמוד:39

אין   קוראים   לילד   בשמו בשני   מאמרים   מגיליון   "   44 איפכא   מסתברא"   של   עמוס גלבוע   ו"נביאי   שקר   ונביאי   אמת"   של   יגאל   ורדי ,   הכותבים עוסקים   בשיפור   ובבקרה   של   הערכות   המודיעין .   בשתי הכתבות   אין   קוראים   ל"ילד"   בשמו   בכך   שמתעלמים   מהכישלון של   המודיעין   בהערכה   אסטרטגית   במלחמת   יום   הכיפורים , לא   משווים   אותה   לעומת   ההצעות   במאמרים   ואפילו   לא מזכירים   אותה ,   למעט   הזכרה   שולית . אכן ,   נראה   כי   הכישלון   הגדול   של   המודיעין   היה   ב"הערכת המודיעין , "   נושאם   של   שני   המאמרים .   הת זה   העולה   משני המאמרים   היא   שיש   להמשיך   ולעסוק   ב"הערכות , " אלא   שיש   לשפר   ולבקר   אותן .   ארשה   לעצמי   לכפור   בעיקר ולשאול   -   לשם   מה   "הערכות , "   עד   איזה   גבול ,   על   מי האחריות  ( על   המפקד ,   על   המעריך   ואם   על   המעריך   עד איזה   דרג ,   איזו   משמעות   יש   ל"אחריות"   אם   מדובר   באנשים ומצבים   שאינם   ניתנים   להשבה . (? לא   הייתי   מעלה   שאלות   אלו   אלמלא   הייתה   מסקנתו   של האלוף   אלי   זעירא   הפוכה ,   ואלמלא   הייתה   התנהגותו   בפועל של   האלוף   חופי   לפני   מלחמת   יום   הכיפורים ,   מתעלמת מהערכות   אמ"ן   ולא   נותנת   להערכות   אלו   לבלבל   אותו . בספרו   של   האלוף   זעירא   "מלחמת   יום   כיפורים   -   מיתוס מול   מציאות"   יש   ניתוח   מעמיק   של   "הערכה"   ו"צפי . "   יהיה זה   בלתי   נכון   "לשפוך   את   התינוק   עם   המים . "   אל   לנו   לזרוק את   הניתוח   בעניין   "הערכה"   ו"צפי"   במודיעין .   מטה   פיקוד הצפון   בראשות   האלוף   חופי   יישם   את   תורתו   של   האלוף זעירא   עוד   טרם   נולדה .   הוא   התייחס   אך   למצב   בשטח ,   סירב לשעות   להערכות   ואף   לא   ניסה   להתמודד   אתן   מבחינה מודיעינית   או   אינטלקטואלית ,   הזעיק ,   התריע ,   גייס   וזירז את   בניית   תעלת   הנ"ט   ברמת   הגולן . יציאה   מתוך   הנחה   כי   "הערכה"   היא   כורח   שיש   רק   לשפרו ולבקרו ,   היא   סטירת   לחי   לחושבים   אחרת   וביניהם   האלוף חופי   והאלוף   זעירא . הערכה   סוחפת   עמה   את   יתר   עבודת   המודיעין   לשבט ( במקרה   של   כישלונה )  או   לחסד  ( במקרה   הצלחה . (   על גישה   זו   יש   חולקים   מחלוקת   מהותית .   הצגת   הגישה   כמובנת , ברורה ,   ללא   עוררין ,   היא   מסוכנת .   ניכר   בכתיבת   המאמרים רצון   של   "לא   להעיר   ולא   לעורר , "   גישה   פסולה   בעיניי הנוגעת   לנשמת   אפו   של   המודיעין . מאמרו   של   גלבוע   רצוף   כולו   שבח   והלל   למוסד   זה .   העובדה שהוא   לא   ניסה   להציג   אף   נקודת   ביקורת   אחת ,   מצביעה על   פגם   מהותי   במאמר ,   מה   גם   שיש   בכך   משום   אמירה עקיפה   כי   ה"איפכא   מסתברא"   היא   התרופה   האולטימטיבית של   בעיות   ההערכה   במלחמת   יום   הכיפורים ,   אמירה   שאין הח"מ   מסכים   עמה . אריה   רייזל אתיקה   של   יוצר   עם   יומרה   - " מינכן"   של   שפילברג   - העלילה   והמציאות בגיליון   הקודם   הצגנו   בהרחבה   דעות   על   הסרט   "מינכן . " ביוני   2006   התקיים   ב"משכנות   שאננים"   בירושלים   דיון על   אתיקה   ומלחמה   בטרור   בעקבות   הסרט . השתתפו   פרופ'   אסא   כשר   ושבתי   שביט ,   לשעבר   ראש ' המוסד . ' להלן   כמה   נקודות שהעלה   שביט   בדיון :   שפילברג   ערך הסכמי   סודיות   עם השחקנים   לאחר שבחן   אותם   בהסתר .   שחקנים   קיבלו   רק את   הטקסט   של עצמם .   הרושם   שהצופה הממוצע   התמים מקבל   הוא   כי   בקונפליקט   הפלסטיני-ישראלי   יש   שני צדדים   שווים   ואין   הבדל   ביניהם .   תגובת   ישראל   בעקבות   הטבח   במינכן   1972   לא   הייתה בשום   אופן   נקמה ,   כפי   שכתוב   בספר   שעליו   ביסס   שפילברג את   הסרט ,   אלא   אקט   של   הגנה   עצמית   והרתעה . הפילוסופיה   הישראלית   היא   "הקם   להורגך   השכם   להורגו . "   תהליך   קבלת   ההחלטות   בישראל   הוא   הליך   משפטי בתנאי   מלחמה   ואין   בו   פסול   אתי .   אי   אפשר   לטפל בטרוריסטים   רוצחים   באמצעות   העמדה   לדין . שבתי   שביט לא   על   האינטואיציה   לבדה כאשר   אני   קורא   מסמך   כלשהו ,   באות   לידי   ביטוי   שתי מגרעות . 1   :   אני   קורא   את   הכתוב   בצורה   ביקורתית   ושואל את   עצמי :   האם   הכתוב   נראה   הגיוני ?   . 2   איני   אוהב שמזלזלים   בידע   שלי  ( אף   שאני   הראשון   שמאמץ   את המשפט :   אינך   יודע   כמה   שאתה   יודע . ( במאמר   "נביאי   שקר   ונביאי   אמת" נכתב "   : איש   המודיעין   איננו   נביא שקר   שמנסה   לחזות   מה   יקרה , אלא   הוא   נביא   אמת   המנסה להבין   מה   ראוי   שיהיה   בבחינת מגמת   ההתפתחות   של האירועים . "   ואני   לתומי   חשבתי כי   נביא   שקר   כשמו   כן   הוא , " מנבא"   דברים   שקריים ,   ואילו נביא   אמת   מנבא   מה   יקרה . הכותב   שוגה   בהגדרת   המושג " אינטואיציה"   ואינו   מציין   מאמר   אחד   המאשש   את   טענתו כי   "כ30-   אחוז   נשארים   בידי   האינטואיציה . " אני   מקווה   שהמעריכים   בקהילת   המודיעין   אינם   משתמשים ב"אינטואיציה"   שאינה   אלא   "כלי   ריק"   שווה   ערך   להטלת מטבע . גדעון   גילוץ

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר