מסרים מרכזיים

עמוד:33

פגיעה   ביחסים   שבין האסלאם   לקהילה   הבין-לאומית פרשנים   ואנשי   אקדמיה   מציינים   שהטרור   פגע   וגם   פוגע ביחסו   של   העולם   המערבי   לערבים   ולמוסלמים ,   והוא   גרם לנסיגה   במעמדו   ובהשפעתו   של   האסלאם   במרכזי   הכוח העולמיים . הטרור   הסית   את   כל   העולם   נגד   האסלאם   והמוסלמים , הציב   את   דת   האסלאם   בעמדת   התנגשות   תרבותית   עם המערב   וגרם   לבידודם   של   המוסלמים   והערבים   בעולם . דרכים   למלחמה   בתופעת   הטרור האסלאמי   ובנחשלות   הערבים   והאסלאם אינטלקטואלים   ואנשי   אקדמיה   מייחדים   מאמץ   לניתוח תופעת   הטרור ,   שורשיה   ומניעיה   ומגיעים   לידי   מסקנה , שהמסר   והשקפת   העולם   הדתית-אסלאמית   הקיצונית , החינוך   הדתי   לקיצוניות   ולשנאת   האחר   וכן   חכמי   הדת   - הם   הגורם   העיקרי   לצמיחתה   של   תופעת   הטרור הערבי-אסלאמי ,   לקיפאון ,   לשפל   ולנחשלות   הכלכלית , התרבותית ,   המדעית ,   הטכנולוגית   והמדינית ,   אשר   מאפיינים את   החברה   והמשטרים במדינות   ערב   והאסלאם . האסלאם ,   מבחינתם ,   אינו   עוד פתרון   לכל   בעיה   בכל   זמן ומקום ,   ולא   זו   בלבד   אלא שהוא   עצמו   הסיבה   לנחשלות , לחולשה ,   לאלימות   ולטרור . דיאלוג   בין   תרבויות השיח   הציבורי   קורא   לקיום דיאלוג   בין   תרבויות ( חו'אר   אל-חצ'אראת   - )  -   בין   העולם הנוצרי   למוסלמי   -   כתחליף לעימות   אפשרי   בין   תרבויות , ( ) לצורך   מימוש   אינטרסים משותפים ,   על   בסיס   שוויון בין   הצדדים   ומתוך   כבוד   הדדי לתרבות ,   למנטליות , להיסטוריה   ולדת .   בעיקר   מימוש   מטרות   אסטרטגיות משותפות   שעל   סדר   היום ,   ובראש   ובראשונה   ניהול   מלחמה בטרור   האסלאמי   העולמי   והחלת   רפורמה   בדפוסי   השלטון , וכל   זאת   באימוץ   עקרונות   דמוקרטיה ,   כיבוד   זכויות   האדם , חופש   ביטוי   ודעה   וחילופי   שלטון   באופן   סדיר ,   כדי   לסלול את   הדרך   לעולם   הערבי-אסלאמי   להשתלבותו   בקדמה המערבית   ולהוצאתו   מנחשלותו ,   דבר   שעשוי   להקרין   על היציבות ,   הביטחון   והשלום   באזור   ובעולם . שינוי   היחס   ליהודים   ולישראל על   רקע   הקריאה   להפסיק   את   החינוך   האסלאמי   לשנאת האחר   ולטפח   הבנה   ושיתוף   פעולה   עמו ,   נשמעות   ברחוב הערבי   בפעם   הראשונה   ובגלוי   נימות   חדשות   וחיוביות   כלפי היהודים   וישראל . מגמה   זו   מנוגדת   לגישה   המסורתית   המטיחה   האשמות   כלפי היהודים ,   הציונות   וישראל ,   כמי   שאחראים   להתפתחותו   של הטרור   האסלאמי   ולאסונות   הפוקדים   את   הערבים   והאסלאם . בתוך   כך   נשמעת   קריאה   לבחון   מחדש   את   השפה   והמסר השמרני   הערבי  ( אל-ח'טאב   אל-ערבי )  כלפי   היהודים   בעולם ובישראל   המתאפיין   בשנאה   והחרמה ,   כדי   לפתוח   צוהר לדיאלוג   ושיתוף   פעולה   עם   ישראל   ויהודי   העולם   לתועלת הצדדים . הקריאה   לנטוש   את   העמדה   השמרנית-מסורתית   ולקיים דיאלוג   ושיתוף   פעולה   עם   היהודים   מתבססת   על   פסוקי הקוראן  ( כן , (!   המעניקים   לגיטימציה   לדרך   חשיבה   חריגה מעין   זו . מגמות   אפשריות   לעתיד השיח   והביקורת   העצמית   אינם   תופעה   בת   חלוף :   יש   להניח שהשיח   והביקורת   העצמית   בעולם   הערבי   בסוגיית   הטרור , הנחשלות   והקיפאון   האסלאמי   והמלחמה   בהם   בדרכים שונות ,   בייחוד   באמצעות   רפורמה   דתית   ומדינית ,   עברו   כפי הנראה   את   נקודת   האל-חזור ,   ולא   צפוי   שידעכו   אלא   ימשיכו להתקיים   עם   עליות   וירידות .   זאת   כל   עוד   המערב   מסתכל בחשדנות   בכל   ערבי   ומוסלמי   ברחבי   העולם   כבפצצה מתקתקת   המסכנת   את   שלומו   וביטחונו ;  כל   עוד   נמשך הטרור   הפנימי   בעיראק , בכווית ,   בסעודיה ,   באפגניסטן ; כל   עוד   קיים   ארגון אל-קאעדה   ותנועות אסלאמיות   פנאטיות   אחרות ; כל   עוד   העולם   הערבי-מוסלמי חש   בנחשלות ,   בקיפאון ובפיגור   לעומת   המערב . אחת   מתוצאות   הלוואי   של השיח   בנושא   הטרור האסלאמי   היא   קיומו   של דיאלוג   לוגי ,   פרגמטי וריאליסטי   המתבטא :   בחשבון נפש ,   ביקורת   והלקאה   עצמית המביאה   לידי   לימוד   לקחים ומסקנות   והצגת   פתרונות אופרטיביים   לסוגיות   מרכזיות ובוערות   כמו   בעיית   הטרור והנחשלות . השפה ,   התכנים   והמסרים שהשיח   משדר ,   הם   צעד ראשון   חשוב   והכרחי   בדרך   לתמורות ,   לרפורמה   ולשינויים עתידיים   בחברה   ובמשטרים .   הם   עשויים   לחזק   את   המגמה המסתמנת   של   שינויים   ותמורות   מהותיות   בנורמת   ההתנהגות ובדפוסי   החשיבה   ברחוב   הערבי ,   יותר   לכיוון   התנהגות וחשיבה   לוגית ,   ריאליסטית   ופרגמטית   ופחות   להתנהגות וחשיבה   המתבססת   על   אמוציונליות   וטמפרמנטיות . הרפורמות   הדרושות   בתחום   הדתי   והמדיני   אמורות   לחולל שינוי   במעמד   המוסד   הדתי   וחכמי   הדת ,   צמצום   מידת מעורבותם   בחיים   הפוליטיים ,   מניעת   חינוך   והסתה   לטרור ולשנאת   האחר ,   איסור   להטפה   פוליטית   במסגדים ,   פיקוח והגבלות   על   פסיקת   פסקי   דין   הלכתיים ,   יותר   תהליכים דמוקרטיים ,   יותר   פתיחות   למערב ,   שינויים   בנורמות   התנהגות ודפוסי   חשיבה ,   שיתבטאו   ביותר   ריאליזם   ופרגמטיזם ,   יותר דגשים   בסוגיות   חינוך ,   חברה   וכלכלה . תהליך   זה   עשוי   להצעיד   את   העולם   הערבי-אסלאמי   לקדמה ולמודרניזם   המערבי ,   דבר   שיתרום   כמובן   ליציבות   האזורית וישפיע   לחיוב   על   הסכסוך   הערבי-ישראלי   ועל   מערכת היחסים   הערבית-ישראלית . הקריקטורה   רומזת   להנהגת   החמאס ,   שהעם   הפלסטיני מצפה   ממנה   לאמץ   ולחקות   את   מדיניותו   של   שליט   לוב מועמר   קד'אפי .   כזכור ,   שינה   קד'אפי   את   יחסו   ומדיניותו העוינת   כלפי   ארה"ב   והמערב ,   אימץ   לעצמו   קו   מדיני   מתון ופרגמטי ,   החליט   על   התקרבות   למערב   וארה"ב ,   על   הפסקת ייצור   נשק   לא   קונוונציונלי ,   הפסקת   התמיכה   ומתן   חסות לארגוני   טרור   פלסטיניים   ואחרים   ובתמורה   קיבל   סיוע   כלכלי נדיב )                       . אל - איאם ,   פלסטינים ( 17 / 5 / 2006   ,

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר