סייר מודיעין צונח מעל סיני

עמוד:9

סייר מודיעין צונח מעל סיני בוקר של שבת , ה13- באוקטובר , 1973 יומה השביעי של מלחמת יום הכיפורים . מטוס סקייהוק דו-מושבי בודד , משייט בגובה 30 אלף רגל בטיסת סיור בגזרת תעלת סואץ . במטוס היו טייס וסייר אוויר מחיל המודיעין . המטוס החל לבצע פנייה כדי להשקיף על כוח שריון שנראה חוצה את התעלה . לפתע , חלפו שני טילים משני צידי המטוס , ולפני שהטייס הספיק להגיב , פגע בו הטיל השלישי - טיל קרקע-אוויר מצרי . המטוס ספג חבטה עזה , מלווה בפיצוץ , ונכנס לסחרור . כל המערכות יצאו מכלל פעולה , והקשר נותק . כשהוא בוער כולו , צלל המטוס בסחרור לעבר הקרקע . הטייס איבד ככל הנראה את ההכרה , ובגובה 25 אלף רגל משך סייר האוויר בידית ההפלטה , ושני אנשי הצוות הופלטו בזה אחר זה . "הועפתי בבעיטה מהמטוס לתוך מה שנראה כחומה אדירה של בטון , " אומר אל"מ ( מיל ( ' יהודה שפר , הסייר איש המודיעין . "התנועה כלפי מעלה נעצרה , והתחלתי ליפול נפילה חופשית . מהתא המדוחס של הסקייהוק יצאתי לאוויר הדליל בחוץ . היה קור אימים . הכל נראה שחור . " מלחמת יום הכיפורים תפסה את קצין המודיעין , רס"ן יהודה שפר , כשהיה חניך בבית ספר לפיקוד ומטה ( פו"ם . ( ב6- באוקטובר , כשפרצה המלחמה , הופסק הקורס והחניכים נקראו ליחידותיהם . הקצינים שלא היה להם מינוי חירום , או יחידות לחזור אליהן , ושפר ביניהם , נשארו בביה"ס , והיו אמורים להוות מיפקדה מאולתרת , למשימה שעדיין לא הוגדרה . " ניתנה לנו פקודה להקים מיפקדה עיקרית , ועד למחרת בערב הצטיידנו בזחל"מים , אמצעי לחימה ומפות . ניסינו ללמוד ולאסוף חומר על הנעשה בשתי החזיתות : הסורית והמצרית . בתחילת המלחמה שרר בלבול מוחלט . תמונות המצב שקיבלנו היו מאוד מעורפלות . הערכנו שאנחנו עשויים לקבל בשלב מסוים פיקוד על כוחות , אולם לא ידענו על מי בדיוק , ומתי . " בערב יום ראשון , ה7- באוקטובר , הגיע שליח מלשכת מפקד פו"מ וחיפש את שפר . "השליח אמר לי"קח את עצמך ל"בור , " הרמטכ"ל מבקש אותך . " ואתה אומר לעצמך במהלך המבוכה הכללית של המלחמה , רמטכ"ל מבקש לדבר עם איזה רס"ן , זו היתה הפתעה אדירה . " עד שהגיע אליו , חשש שפר מבשורת איוב , כיוון שקרוב משפחה שלו לחם באחת החזיתות . דדו מטיל משימה את דוד אלעזר ( דדו , ( הרמטכ"ל , הכיר שפר כשהיה קצין מודיעין בפיקוד צפון בשנות השישים , שנים בהם עשו הסורים מאמץ להפריע ולמנוע עיבוד חלקות שהיו קרובות לגבול , וכן ניסו להטות את מי הירדן . "כשדדו היה אלוף הפיקוד , טסנו פעמים רבות יחד . לעיתים הוא ביקש לטוס מעל חלקה כדי לצפות בעיבודה , או , ערב מבצע לשיבוש הטיית מי הירדן על-ידי הסורים , כדי לצפות על השטח ולהתעדכן בהיערכות הסורית . " כקצין מודיעין השתתף שפר , שהיה גם סייר אוויר , בטיסות סיור רבות , שיצאו בעיקר כשהיו מתפתחות תקריות אש בין צה"ל לבין הסורים . אלו פרצו בתגובה לנסיון ישראלי לעבד את השטחים החקלאיים ממזרח לכנרת באיזור תל קציר , ובאזורים המפורזים , שמצפון לכנרת ולאורך הירדן . במהלך הטיסות האלו היה מדווח על תנועת הסורים , מתריע על ירי ארטילרי ומתקן את ירי כוחותינו . " כשהובאתי ל"בור , " נלקחתי אל חדרו של ראש אמ"ן ומשם , ללא הסברים מיותרים , אל לשכת הרמטכ"ל , שם פגשתי את דדו . ושם , בנוכחות ראש אמ"ן , מפקדי - האלוף אלי זעירא , וראש אג"ם , האלוף טל ( טליק , ( הוא לחץ את ידי ואמר לי " יהודה , אין לי מודיעין . המודיעין קרס . " מסביב התרוצצו עשרות אנשים עם גלילי מפות . אנשים הציגו תמונות מצב , ובאותה נשימה , סתרו את ההערכות של עצמם . ובתוך כל התוהו הזה דדו אמר לי - לקצין זוטר , בנוכחות מפקדי , שאין לו מודיעין . הייתי נבוך מאוד . " דדו הטיל על שפר לבצע טיסות סיור בגיזרת התעלה , במטרה לקבל מודיעין ענייני בזמן אמיתי . "הוא רצה שאאתר ואציין לו את הריכוזים של העוצבות המשוריינות של הצבא המצרי , ושאעריך את עוצמתן . היום , כאל"מ במיל , ' אני מבין מה עמד מאחורי הבקשה : השאלה הגדולה הייתה : כמה זמן אפשר להחזיק בסיני עפ"י סדר הכוחות , על-פי תכנית המגננה הקבועה של פיקוד דרום . או במילים אחרות , כמה זמן ניתן להחזיק בסיני בכוחות מינימליים , ובאותו זמן להמשיך לתגבר את רמת הגולן , שעמדה על סף נפילה . " את טיסות הסיור שביקש דדו לא ניתן היה לבצע ממטוס קל , ולצורך המשימה הוחלט להשתמש במטוס קרב , בסקייהוק דו-מושבי . "עד המלחמה , " אומר שפר , שפר : "דדו אמר לי המודיעין קרס"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר