"מי שמת משפעת החזירים הוא שהיד"

עמוד:12

מי שמת משפעת החזירים הוא שהיד" שגיא פולקה * התואר " שהיד" המוענק למת הוא תואר כבוד שמקורו בדת האסלאם , אך במקרים רבים הוא איבד את משמעותו הדתית המקורית . עיון במונח "שהיד" באסלאם " שהיד" ( ברבים : שהדאא ( ' הוא אחד מאותם מונחים בתרבות ששמים לאל כל ניסיון לתרגמם . למונח מרחב משמעויות בדת האסלאם , והדבר אף הולך ומסתעף במרוצת הזמן . השורש ש . ה . ד , שממנו גזור המונח שהיד , מציין נוכחות , ידע ועדות . המילה מופיעה בקוראן בשלוש משמעויות : עד ; אחד מתאריו של אללה ; ומרטיר . מרטיר הוא מונח נוצרי המציין אדם שמת למען אמונתו הדתית , ולעתים נוהגים להרחיב את ההגדרה ולכלול בה אנשים שמתו למען מטרה נאצלת כמו מוות למען הגנה על המולדת . המילונים העבריים לשפה הערבית תרגמו את המונח "שהיד" כמי שמת על קידוש השם . דוד שגיב תרגם את המונח לפי אחת מהוראותיו כמתאבד בפיגוע . בכך משקף שגיב את ההוראה הרווחת של המונח , שהשתרשה בציבור הישראלי . האסלאם לא יוכל לקבל הגדרה זו , שכן השהיד אינו מתאבד ( מנתחר , ( וההתאבדות ( אנתחאר ) אסורה באסלאם . סוגי שהידים באסלאם קיימים באסלאם שני סוגים עיקריים של שהידים : . 1 " שהידים של המערכה" ( שהדאא' אל-מערכה , ( הידועים גם כ"שהידים של העולם הזה והעולם הבא" ( שהדאא' אל-דניא ואל-אא'ח'רה . ( לדעת כל אסכולות ההלכה באסלאם , מוסלמי שנהרג במערכה נגד הכופרים נחשב לשהיד מהסוג הנעלה ביותר . שהידים אלה זוכים לטקסי קבורה ייחודיים , שכן אין לטהר את גופתם . הם נקברים על בגדיהם , המהווים תכריכים , ויש אסכולות שסוברות כי אין להתפלל עליהם תפילת אשכבה . יש לציין שהתנאי החשוב ביותר להיחשב לשהיד מסוג זה הוא הכוונה ( ניה ) שבלב ; שהיד מסוג זה יוצא לקרב כדי ש"דבר האל יהיה הוא העליון" ( צירוף המבוסס על הנאמר בקוראן : . ( 40 , 9 שהיד זה נהרג "למען אללה" ( פי סביל אללה . ( הנביא מוחמד העלה על נס את השהידים האלה והגדירם , במסגרת אחת המסורות , כמי שמבקשים להרוג באויב ולהיהרג , כלומר מבקשים למות מות קדושים ( טלב אל-שהאדה . ( . 2 " שהידים של העולם הבא" ( שהדאא' אל-אא'ח'רה ) - מיתות רבות מזכות את המת בהן לתואר שהיד . שהיד מסוג זה יזכה ביום תחיית המתים לשכר דומה לזה של שהיד המערכה , אך בשונה ממנו - בעולם הזה לאחר מותו הוא יטוהר ויתפללו עליו תפילת אשכבה . מיתות אלה הן רבות , ולפיכך נמנה את הסוגים העיקריים המעוגנים בספרות המסורות : מת בגלל מגפת הדבר ( מטעון , ( מחלת מעיים ( מבטון ) או כאבי בטן ושלשול , וכן מי שמת בטביעה או עקב התמוטטות קיר . מיתות נוספות המזכות בתואר זה הן מוות בשרפה , אישה שמתה כשבבטנה עובר , או מוות בשל הגנה על הדת , המשפחה , הנפש והרכוש . פוסקי הלכה מוסלמים לומדים היקש מן המקרים שעליהם דיבר הנביא מוחמד לעניין קטגוריה זו , ומכלילים בה גורמי תמותה נוספים . לדוגמה , השיח' אחמד אבו יוסף , ראש המחלקה להדרכה דתית במשרד ההקדשים המצרי , קבע שמי שמת ממחלת האיידס הוא שהיד . הוא פסק זאת בהסתמך על קביעת הנביא שמי שמת מכאבי בטן הוא שהיד . לאחרונה פסק השיח' עבד אלמחסן אל-עביכאן , היועץ המשפטי של משרד המשפטים בסעודיה , כי מי שמת משפעת החזירים הוא שהיד , שכן מדובר במגפה , בדומה לדבר . גם מי שמת בתאונת דרכים או בהתהפכות רכבו יכול להיחשב שהיד , שכן ניתן להקיש זאת ממקרה התמוטטות של קיר . פוליטיזציה של הדת התואר " שהיד" הוא אפוא תואר כבוד בעל משמעות רבה - פוליטית וחברתית . נראה כי בתקופתנו הענקתו למת או שלילתו ממנו יכולות לנבוע משיקולים פוליטיים ואחרים . כך למשל , שיח' אל-אזהר , מחמד סיד טנטאוי , קבע כי המפגעים של ה11- בספטמבר אינם שהידים אלא תוקפים ועושקים שייענשו בידי אללה . אין ספק שבכך יוצא טנטאוי נגד ארגון אל-קאעדה , שביקש להעניק למבצעים את תואר הכבוד " שהידים . " יש להניח שטנטאוי מבטא בקביעתו את עמדת מצרים כלפי פיגועים אלה . מקרה מעניין הוא מעמדם של ההרוגים בעימותים ( פתנה ) בין פתח לחמאס . עכרמה צברי , המופתי לשעבר של ירושלים , פסק שההרוגים האלה אינם שהידים כל עוד הם הורגים את אחיהם הפלסטינים , דבר האסור בתכלית האיסור באסלאם . לעומת זאת , יוסף אל-קרצ'אוי פסק כי במלחמה זו , בין פתח לחמאס , הנתקף הוא שהיד ומקומו בגן עדן , ואילו דינו של התוקף גיהינום . סיכום התואר " שהיד" המוענק למת הוא תואר כבוד שמקורו בדת האסלאם , אך במקרים רבים הוא איבד את משמעותו הדתית המקורית . המונח רווח לא רק בתנועת פתח , שיש לה שורשים אסלאמיים , אלא גם בקרב הארגונים המרקסיסטיים שבמסגרת אש"ף ואף בפרסומי המפלגות הקומוניסטיות - הפלסטינית והישראלית . לתואר זה זכו אפילו הנוצרים הבודדים שנהרגו במהלך האינתיפאדה . בצד תופעה זו , של ריקון המונח " שהיד" מתוכנו האסלאמי וההלכתי ואולי אף חילונו לגמרי , מבקשות תנועות בעלות אידאולוגיה אסלאמית , כמו חמאס , לקבוע שמי שנהרג בפעולת אסתשהאד הוא השהיד מן הסוג הנעלה ביותר , שמייחל להרוג ולהיהרג . התואר "שהיד" הוא תואר כבוד בעל משמעות רבה - פוליטית וחברתית * ד"ר , חוקר בתחום השפה הערבית והאסלאם , מלמד ערבית ואסלאם

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר