מדוע איננו לומדים מההיסטוריה?

עמוד:27

כתיבה איכותית ראשית נשאלת השאלה למה לכתוב . התשובה היא שאם מפקד כותב את אשר קרה לו ואת הרהוריו בנושא , אחרים הנמצאים באותו מצב שבו הוא היה יכולים לקרוא את הדברים ולהימנע מביצוע שגיאות זהות לאלה שעשה . מעטים האנשים המצליחים לכתוב בצורה איכותית בניסיונם הראשון . לידל הארט ( 1985 ) מציין כי "כתיבה קשה" מאפשרת קריאה שוטפת . לדבריו , קשה הרבה יותר לתמצת עובדות בבהירות מאשר לבטא אותן בצורה מעורפלת ( עמי , ( 27 ולכן מובן שהוא ייחס ערך רב לדיוק ולבהירות הביטוי . מוסיף על כך אבנרי : ( 1980 ) "כתיבה ראויה לשמה הינה התבוננות מעמיקה , ניסיון לשקול דברים פעם נוספת לפני חתימתם ... המוותר על כתיבה מסתכן בוויתור על מחשבה מעמיקה . " הבעיה היא , לעתים , שכותב המאמר אינו שואל את עצמו , כנראה , מיהו קהל היעד שלו ומהם אפיוניו . כאשר קהל הקוראים הוא אנשי קהילת המודיעין לא צריך להסביר , אולי , מהו 'מישלש ; אך כאשר המאמר מתפרסם בכתב העת "מערכות ; אסור להניח שהמילה מוכרת לכל קהל הקוראים . כך , לדוגמה , מאמר שהופיע במערכות" - " ביצתן וחדירה ארוכת טווח : מסעות וינגייט בבורמה כבסיס לתפיסה אחרת של מרחב אופרטיבי" ( גרייצר , - ( 2003 כלל מילים לא מוכרות ומשפטים מורכבים מאוד אשר גרמו לי להיזכר במשפט מפורסם של "הגשש החיוור : " "דוקטור , אם הבנתי נכון , הבנתי שלא הבנתי , הבנתי נכון " ? המאמר זכה למאמר תגובה אשר כותרתו "וינגייט לא היה מבין את זה" ( אלטמן , , ( 2005 ובו מציין המחבר : "אעיד על עצמי כי הקדשתי לקריאת המאמר מאמץ וזמן חריגים בהיקפם כדי לפענחו ( ואני מורגל בקריאה ובמחקר . " ( סגנון תחבירי מורכב ושימוש במילים נדירות ולא מוכרות גורמים לקורא תסכול והתנגדות עד כדי הפסקת הקריאה . עמידרור ( 2005 ) משלים את אלטמן ( 2005 ) במאמר אשר כותרתו : המהלומה כפרדיגמה קוגניטיבית של אפקטים . " משפט אחד לדוגמה מתוך המאמת "יש לאתר את המתחים הפנימיים הללו בדרך של גישור פונקציונלי ושימוש בהיטל רב זוויתי , כמו גם על ידי מיתון הגורמים שמעצבים בדרך התחומה על ידי מיטב הטרמינולוגיה הטטולוגית בדרך לעומק המשוקלל , המשוכלל והמתוכלל . " אתה הבנת את זה , ברוך ? אלבק ( 2007 ) מתייחס לבעיית ההגדרה המדויקת של מושגים בכובד ראש ומציין כי "במושגים של מטרה , משימה , רעיון מרכזי ושיטה - יש עמימות וחפיפה , " וזכורות היטב הטענות במלחמת לבנון השנייה על אי בהירות הפקודות על משמעויותיה המסוכנות . ברור כי ספרי עיון ומאמרים צריכים להיות כתובים בצורה איכותית מחד וקלים להבנה מאידך . לצורך כך יש בנמצא ספרי הדרכה רבים המסייעים בכתיבה קומוניקטיבית ואפקטיבית הן באזרחות ( כץ ( 1995 , והן בצה"ל ( מדריך לכתיבה , . ( 1988 ה"מהיר" שגובה אי למידה מדוע איננו לומדים מההיסטוריה "? שואל לידל הארט , ( 1985 ) אך בטרם אשיב על השאלה הרי ארבע דוגמאות ל"מחירים" שמשלמים על אי למידה מההיסטוריה . . 1 הדוגמה הראשונה היא הסכמי פריז , . 1919 מן המפורסמות היא כי משא ומתן חייב להסתיים בשביעות רצונם של כל הצדדים המעורבים , משום שאם לא יסתיים כך אזי טמונים בהסכם זרעי הפרתו . אולם הסכמים אלה עוררו תחושה של חוסר צדק הן בקרב המנוצחים והן בקרב המדינאים וחלקים מהציבור של המדינות המנצחות . כפי שנכתב באנציקלופדיה העברית , "הסדרי השלום הפכו להקדמה למלחמת העולם הבאה " ( כרך כ " ח . ( אילו קראו מנהיגי מדינות ההסכמה את אשר כתב ההיסטוריון פוליביוס על היחס של סקיפיו אפריקנוס לאלה שנוצחו , ייתכן שההסכם היה שונה . ועל כך כותב לידל הארט : ( 1964 ) "שנת 202 לפני הספירה - שנת 1919 לספירה . איזו מתינות לעומת תנאי השלום של ורסאי . הרי זו אסטרטגיה רבתי אמיתית . לא נזרעו כאן שום זרעי נקם ... שלום שהקרתגים קיימוהו ללא דופי " . 2 . הדוגמה השנייה מתייחסת לצה"ל . "ללחימה נגד גרילה , " כותב תמיר , ( 2005 ) "מוקדש מקום רב בספרות הצבאית המפורסמת בעולם . לא הכרנו את התורה הזו והסתמכנו בהתמודדות עם חזבאללה על הניסיון הרב שצבר בצה"ל בלחימה ארוכת השנים בארגונים הפלסטיניים" ( עמי . ( 16 על הקורס במכללה לפיקוד ומטה הוא מציין : " כשהתחלתי לנבור בספרות המקצועית העוסקת בלחימה נגד גרילה רותקתי והתביישתי באותה עת . אפילו נושאים בסיסיים כמו כיצד יש להציב מארב התבהרו לפתע . עיון קצר בספרות המקצועית הרבה העוסקת בתחום הזה הבהיר , למשל , מדוע נכשלנו פעם אחר פעם במארב הכוכב המפורסם ... הבעיה שעמדה לפנינו הייתה כיצד להנחיל ליחידות המתחלפות את הידע הזה . תשלום שכר הלימודי של יחידה חדשה היה לעתים גבוה , ומטרתנו הייתה להפחיתו ככל האפשרי ( עמי . ( 44 3 ומה בתחום הפיננסי ? האם בו לומדים מההיסטוריה ? נראה שלא . פרקר ( 2009 ) טוען : "אילו למדו בנקאים את ההיסטוריה הפיננסית של התעשייה שלהם , ולו רק על אירועים מהזמן האחרון ( שלא לדבר על התמוטטות הבורסה ב - 1929 ג"ג , ( אולי לא היה פוקד אותנו המשבר הנוכחי ( משבר המשכנתאות . ( אחרי ככלות הכול היו לנו מספיק חזרות גנרליות בשני העשורים האחרונים" ( עמי . ( 290 לידל הארס ( 1 985 ) שואל : מדוע לא למדו ראשי המסות הכלליים ממלחמות קודמות ? ותשובתו : "כי עיניהם היו מסנוורות על ידי האינטרסים המקצועיים שלהם ורגשותיהם "

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר