"עלו ורגלו את הארץ"

עמוד:71

הפתוחים של המדבר ההררי , שאין בהם מחסום ומכשול מלאכותי ( בתים ומבנים אחרים , עצי נוי ועוד . ( עיניו של הרועה עוקבות תמיד , והוא מהלך בשדה לפי העקבות של הצאן האובדות ( ירמיה ני : ( 6 ובאומץ לב לא רגיל הוא עומד בפני שודדים ( איוב כ"ד : ( 2 ובפני חיות טרף ( ישעיה ל"א : ; 4 יחזקאל ל"ד : ; 8 , 5 עמוס גי : ; 12 מיכה הי : . ( 7 אוזניו של הרועה קשובות לצלילים ולקולות של בעלי כנף דורסים ושל רמשים וזוחלים מסוכנים ולנהימותיהן של חיות טרף . הוא חייב להיות ערני בכל שעות היום ועומד הכן לבדו גם בשעות הלילה . בסבלנות אינסופית הוא חשוף דרך קבע ללהט השמש ביום ולקור העז בלילה כדברי יעקב ללבך "הייתי ביום אכלני חורב וקרח בלילה ותידד שנתי מעיני" ( בראשית ל"א : . ( 40 הרועה מגלה שדות מרעה חדשים ומקורות מים נסתרים , שלעתים עליו לריב בגללם עם רועים זרים ( בראשית כיו : . ( 20-19 הוא מוצא מחסה ומסתור ללילה בקביעות , בבקיאות ובכישרון ואף בונה מכלאות צאן ( צפניה בי : . ( 6 הרועה הוא בעל תושייה עילאית , ובעוד הוא מטפל בעדר צאן בן כ 200 ראש בריאות , פצועות וחולות ובוולדותיהן , אין לו , לרועה המבודד עצמו , פנאי לחלות ולהתפנק . הרועה נודד עם צאנו במרחב ההררי והמדברי של הארץ , בתורו אחר שדות מרעה לפי עונות השנה : בחורף הוא יורד עם מקנהו לעמקים ולבקעות , ובקיץ הוא מטפס לשיאי ההרים על הרועים היה לנדוד מחבל לחבל גם בשנות הבצורת התכופות של הארץ , שגרמו לתמותת הצאן ( ירמיה י "ד : , 6-1 עמוס אי : . ( 2 כזה היה מקרהו של יעקב , אבי האומה , שנדד מחרן לארץ כנען דרך ארם דמשק והגלעד , לאורך כאלף קילומטר ( בראשית לי-ל"ג . ( כמוהו גם המנהיג משה , רועה צאן יתרו במדין , שנדד עם צאנו עד הר האלוהים בסיני ( שמות גי . ( הוא ברח למדין מפני פרעה לבדו וחזר משם למצרים עם משפחתו , מרחק כ 800 קילומטר ( שמות ד . ( 2 : " גם דוד המלך שרעה את צאן אביו בבית לחם ( שמואל אי י"ז : ( 15 הכיר היטב את כל המרחב , ממדבר יהודה במזרח ועד השפלה במערב ( שמואל אי י"ז : . ( 19-17 הרועה מסוגל לנהוג את הצאן בכל מצב , בעת שלווה ובזמן חירום,- לתכנן מבצעים אקראיים וגם בעת משבר להחליט החלטות גורליות עצמאיות בנחישות הדעת ( מלכים א י כ"ב : . ( 17 בין רגל וריגול מעל לכול , גדולה יציבותו הפיזית והרוחנית של הרועה , והוא נחשב ליצור טבע מופלא ולשדאי מושלם . הרועים הם הקבוצה היחידה בין החברות התרבותיות בארץ החיים בדד במשך כל השנה , כל שעות היממה , ועומדים על רגליהם בשדה . להליכה מתמדת ברגל השפעות פיזיות , נפשיות ורוחניות , ויש לה קשר שורשי למילה ריגול : הפועל "לרגל" בא משם העצם "רגל . " ראוי לציין שהמונחים " ריגול" רמרגל" במשמעות הליכה ברגל קיימים בלשון העברית בלבד ואינם מצויים בלשונות אחרות , ואף לא בשפות השמיות האחרות כמו ארמית וערבית . מכאן שהריגול המוצלח של הקדמונים נעשה בהליכה ברגל , שכן אז נעשה הכול במתינות , בשיקול דעת וביציבות הנפש , בשלמות וביסודיות . ראוי להדגיש שעם ישראל , גם לאחר שהתיישב בארץ , שילב במשקיו החקלאיים גידול צאן ועבודת אדמה , שנאמר "וישבו בה יהודה וכל עריו יחדיו , אכרים ונסעו בעדר" ( ירמיה ל"א : . ( 23 לכן התמידו יושבי הארץ בריגול , ורועי הצאן שימשו עתודה קבועה של מרגלים לממלכה . כל אורחות חייו של הרועה וחיי צאנו במדבר הם תוצאה של נדודים בין המזרע לישימון ושל מאבק ומלחמת קיום מתמידים בין חיים ומוות . את תכונות רועי הצאן ואת אופיים למדתי מניסיוני כרועה צאן בימי המנדט הבריטי חשוב להזכיר חמישה מנהיגים רועים בתולדות העם , שכולם מוצאם מן המדבר : א . משה , שרעה את צאן יתרו במדין , היה המנהיג המופתי הראשון של שבטי ישראל במדבר . ב . יהושע , בן המדבר , היה רועה במדבר סיני והנגב וגם מנהיג נערץ ולוחם . ג . דוד היה רועה במדבר יהודה , מלך דגול ולוחם נועז בישראל . ד . יואב , שהיה כנראה רועה ונקבר "בביתו במדבר" ( מלכים א י ב י , ( 34 : היה מצביא גדול . ה . מתתיהו החשמונאי שמוצאו מחשמון שבמדבר ( יהושע ט"ו : , ( 27 היה כוהן , רועה ומנהיג גדול . מכאן שבית האולפנא הטבעי של מנהיגי ישראל היה התצפית , הסיירות , הריגול והמודיעין של שבס גד , היושב בספר המסוכן , עמדו לשירות ממלכות שאול ודוד . אנשי 'בש גלעד הנועזים חספו את גוויות שאול ובניו מבית שאן לארור שהלכו כל הלילה מרחק 46 קילומסר ואיש מודיעין טיפ / סי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר