מן העיתונות הערבית

עמוד:26

מן   העיתונות   הערבית סא"ל   משה   לוי * תרחישים   בכלכלה   הפלסטינית לאחר   הנסיגה   הישראלית   מעזה היציאה   מעזה   מעוררת   בקרב   הציבור   הפלסטיני   חששות   כבדים   בנוגע   למצבם   הכלכלי   בעתיד .   חוסר הוודאות   סביב   הממשקים   הכלכליים   מול   ישראל ,   בייחוד   בתחומי   התעסוקה   והמסחר ,   ואי-בהירותה   של התכנית   הכלכלית   המתלווה   למהלך   הביטחוני-מדיני   של   תכנית   ההתנתקות   -   מעלים   סדרת   ספקולציות וחרושת   שמועות   סביב   מכלול   החיים   האזרחיים   ברצועה ,   בעידן   שלאחר   ההתנתקות . הרשות   הפלסטינית   מציגה   את   השליטה   במעברים   החיצוניים   ובמרחב   הימי   והאווירי   של   הרצועה ,   כתנאי הכרחי   לפיתוחה   והיא   פועלת   לטעת   בתודעה   הבין-לאומית   את   מוטיב   "הכלא   הגדול . " ריאצ'   אבו   בכר ,   פובליציסט   פלסטיני   העוסק   בתחום   הכלכלי ,   מונה   כמה   תרחישים   כלכליים   ומציב   את השליטה   הפלסטינית   במעברי   הגבול   כאבן   יסוד   בפיתוח   הכלכלה   הפלסטינית האירועים   המדיניים   הם   חלק   הארי   של   ההתרחשויות שמציפות   את   הזירה   הפלסטינית   לאחר   הנסיגה   הישראלית מעזה .   אולם   קיימת   התעלמות   מהכלכלה   הפלסטינית   והיעדר קשר   בינה   ובין   תהליך   מדיני .   עם   שזוכה   לרווחה   כלכלית מסוגל   להתמודד   עם   מכשולים   ומשברים .   מאחורי   העמדות המדיניות   ניצב   כוח   כלכלי ,   והאבטלה   והשפל   הכלכלי משרתים   רק   את   היריב . שר   הכלכלה   הפלסטיני   מאזן   סונקרוט   והשליח   המיוחד   של הקוורטט   ג'יימס   וולפנזון ,   הדגישו   את   הסכנה   הטמונה בעמדת   ישראל   בסוגיות   המעברים ,   הגבולות , הנמל   הימי   ושדה   התעופה   במסגרת   שלבי   ביניים . ישראל   מבקשת   להפיק   את   הלקחים   המדיניים הנגזרים   מהתקופה   שלאחר   הנסיגה ,   כך   שתוכל לגבש   באופן   בלבדי   את   התפיסה   הכלכלית המתאימה   לרצועה ,   וזהו   דבר   שיש   להיזהר   מפניו ולהפיצו   בקרב   הקהילייה   הבין-לאומית ,   בגלל רגישותו . התרחישים   הכלכליים   האפשריים ,   לאחר   יציאת המתנחלים   מעזה   הם :   . 1   ישראל   עלולה   לסגור   באופן   הרמטי   את   הרצועה ולבודד   אותה   מהגדה   וממצרים ,   באמצעות   שליטה על   המעברים   ועל   הנמל   הימי ,   שדה   התעופה הבין-לאומי   בעזה   והמעבר   הבטוח .   צעד   זה   יהפוך את   הרצועה   לכלא   קצת   יותר   רחב   מבתי   הכלא הישראליים ,   ותושביה   יישארו   מתחת   לקו   העוני . אולם   ביכולת   תושבי   הרצועה   להפוך   את   הכלא לאתר   טיולים ,   תוך   ניצול   האדמות   החקלאיות שהן   משאב   כלכלי   ארוך   טווח .   . 2   ישראל   יכולה   לסגור   את   מוצא   הרצועה   לעולם החיצון   ולפתוח   אותו   לגדה   המערבית .   בתרחיש כזה   טמונות   כמה   סכנות ,   בייחוד   לנוכח   העובדה שהגדה   המערבית   סובלת   מאותו   מצב   ששורר ברצועה ,   הדומה   למצב   שהתרחש   לאחר   פתיחת עזה   לגדה ,   לפני   "אנתפאד'ת   אל-אקצא . "   זה   יביא ליציאת   אלפי   פועלים   פלסטיניים   מעזה   לגדה , לערים   שמצבן   הכלכלי   טוב   יותר   כמו   ראמאללה . זה   יביא   לידי   גידול   היקף   האבטלה   בגדה   וירידת השכר ,   ולא   יהא   רווח   כלכלי   אלא   במה   שקשור לאדמות   החקלאיות   ולתנועת   הסחורות   בין   הגדה לעזה . . 3   ישראל   תבודד   את   הרצועה   מהגדה   המערבית ותפתח   אותה   לעולם   ולמדינות   ערב .   בכך   תבטיח את   הישארות   הגדה   בשלטון   הכלכלה   הישראלית כדי   להשיג   ויתורים   פלסטיניים   נוספים ,   ובכללם סוגיית   הפליטים ,   ירושלים   וההתנחלויות   .   עזה   תדע   שגשוג ופריחה   כלכלית ,   דבר   שיהפוך   אותה   לאתר   תיירות ,   יגדיל את   שיעור   העסקת   הידיים   העובדות ,   יצמצם   את   האבטלה , יגביר   את   היצוא   החקלאי   לאחר   ניצול   הקרקעות   בחכמה , יביא   הכנסות   מתשלום   מכס   ומסי   קנייה   על   סחורות המיובאות   מחו"ל   לטובת   תושבי   הרצועה   ויקל   תנועת סחורות   באופן   כללי .   תהליך   זה   יכשיר   את   הקרקע   להפיכת עזה   למדינה * ממנהלת   התיאום   והקישור   באזור   חבל   עזה , moshe _ dar @ walla . co . il

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר