נוער חוקר

מתוך:  > מבט מל"מ > נוער חוקר

עמוד:46

נוער חוקר החמאס - מארגון דתי חינוכי לארגון טרור תקציר מחקרו של ליאור אבוט מה היו התנאים החברתיים , התרבותיים והפוליטיים בעזה שבגללם הקים אחמד יאסין את ארגון אל-מוג'מע אל-אסלאמי , ארגון דתי שעסק בחינוך בראשית דרכו ? מדוע נהפך לארגון הדוגל בפעילות טרוריסטית ולפי משנתו אין לבעיה הפלסטינית פתרון אלא בג'יהאד ? תקציר מחקרו של ליאור אבוט , שזכה בפרס "קרן ענבר" לשנת 2002 כעשור שנים ביסס ארגון החמאס את מעמדו בחברה הפלסטינית והשריש את משנתו בקרב ההמונים בחינוך ובהטפה דתית . הארגון ראה שליחות בהגנה על ערכיה הדתיים של החברה הפלסטינית המוסלמית . את הצורך בחינוך תלה בעובדה שישראל מנעה אותו מהאוכלוסייה הפלסטינית , בכוונה תחילה , כדי להנציח את הבערות . בפרוץ האינתיפאדה ב1987- שוכנע אחמד יאסין , ראש ארגון החמאס אז , שהבשילו התנאים בקרב האוכלוסייה הפלסטינית לפעול בשטח ולעבור למאבק מזוין בישראל , כדי להשפיע על מטרות המאבק הפלסטיני ועל ההתפתחויות באזור . אחמד   איסמאעיל   יאסין   -   מקים   ארגון   'אל-מוג'מע'   ומנהיגו התבלט   בזירה   הציבורית   כבר   ב , 1978-   כשהקים   את   אגודת ' אל-מוג'מע   אל-אסלאמי'   בראשותו .   בתקנון   האגודה   הוצבה המטרה   להפיץ   את   דת   האסלאם ,   המוסר   והמידות   הטובות , לטפל   בחברה   ולהעניק   שירותי   בריאות   וסיוע   לנזקקים . הפעלת   כוח   לא   הוזכרה   אז .   הממשל   הישראלי   אישר   את הבקשה   ב , 1979-   בהתעלמו   מאזהרת   ראשי   הממסד   הדתי המוסלמי   שפעילי   אל-מוג'מע   נמנים   עם   שרידי   האחים המוסלמים ,   ובסברו   שאין   הגוף   מזיק   ואף   יוכל   להעמיד מאבק   לגיטימי   לשליטה   בעזה ,   למול   אש"ף ,   בלי   שיאיים על   הממשל   עצמו .   ארגונו   של   יאסין   צבר   כוח ,   וכבר   ב1982- ארגן   אל-מוג'מע   הפגנות   המוניות   אלימות   בעזה .   יאסין   החל נוגס   בסמכויות   הארגונים   הלאומיים   והמנהל   האזרחי   ברצועת עזה . מקור   נוסף   לכוח   הגיע   מתרומות   וצדקות   '   - זכאת . '   בכספים אלה   נבנו   יותר   מ100-   מסגדים   בעזה ,   וסביבם   מרכזי   תרבות ומועדוני   נוער   שהפכו   לתשתית   ארגונית   לאל-מוג'מע אל-אסלאמי .   אוכלוסיית   עזה   שהייתה   כמעט   כולה   מוסלמית נעשתה   דתית .   בה   בעת   ניצח   "הגוש   האסלאמי"   את   אש"ף בבחירות   לאגודת   הסטודנטים   באוניברסיטה   האסלאמית , וכך   דחק   את   הסגל   המזוהה   עם   אש"ף   מההשכלה   הגבוהה . הוא   גם   איים   על   הסמכות   הדתית   כשהשתלט   על   הוואקף בכ20-   מסגדים   בעזה ,   שהיו   באחריות   הממסד   הדתי ,   וכינה אותם   על   שם   'עז   א-דין   אל-קסאם , '   המנהיג   המיתי   שממנו שאב   את   השראתו .   את   נעימות   הקוראן   של   הוואקף   החליפו כעת   נאומי   נאצה   כנגד   ישראל .   בשנים   אלה   החל   הארגון לצבור   נשק   ולשלוח   חברי   ארגון   לרכוש   נשק   ולהתארגן למאבק   בישראל . בישראל   הובן   כי   "הגולם   קם   על   יוצרו , "   ו-ב 1984   נאסר יאסין   באשמת   החזקת   נשק   ל13-   שנים ,   אך   שוחרר   ב1985- בשל   עסקת   ג'יבריל .   עם   שחרורו   הצהיר   שבכוונתו   להתפנות לעבודת   קודש   של   חינוך   וחברה   וכי   הוא   מסיר   ידיו מהפוליטיקה .   אלא   שכבר   ב1986-   הקים   את   ארגונו   מחדש . ' אל-מוג'מע   אל-אסלאמי'   נעשה   לתנועה   פוליטית   מיליטנטית . ניסיונות   צה"ל   לבלמו   גרמו   להתנגשות   חזיתית   בין   צה"ל ל'אל-מוג'מע   אל-אסלמי'   כבר   במרס   , 1986   ובאוקטובר , לפני   פרוץ   האינתיפאדה ,   הפיץ   הארגון   כרוזים   שקראו   לשינוי המדיניות   כלפי   ישראל   ולהקמת   זרוע   מיליטנטית   אלימה של   האחים   המוסלמים .   אז   שונה   שם   הארגון ,   לפי   הוראת יאסין ,   ל'חמאס , '   ראשי   תיבות   של   "חרכת   אל-מוקאומה אל-אסלאמיה"   שפירושה   "תנועת   ההתנגדות   האסלאמית" או   התלהבות ,   רוח   קרב ,   לחימה . תנועת   האחים   המוסלמית   קבעה   במצעה   הארגוני  ( מה18- באוגוסט   ( 1988   שמטרתה   לכבוש   את   כל   ארץ-ישראל ולהקים   אומה   ערבית   מוסלמית ,   בלי   גבולות   לאומיים .   לכן בשלב   הראשון   היא   קוראת   לשחרור   פלסטין   ולהחלת   משטר מוסלמי   עליה ,   לקראת   איחוד   עם   משטרים   מוסלמיים שיקומו   במדינות   שכנות .   פועל   יוצא   -   לעולם   לא   תושג פשרה   טריטוריאלית   בשאלת   פלסטין ,   ואדמת   פלסטין   כולה היא   לנצח   אדמת   קודש   לאסלאם .   מכאן   שאידאולוגיית ה'חמאס'   קוראת   לג'יהאד   או   לטרור   אלים   להשגת   מטרת האסלאם . ה'חמאס'   נולד   בעת   משבר   שחל   בתנועה   הלאומית הפלסטינית   ושיאו   בפרוץ   האינתיפאדה   ברצועת   עזה   ובגדה המערבית   בדצמבר   . 1987   החמאס   הציג   תפיסת   עולם ואסטרטגיה   מדינית   שונה ,   ובה   הבטחה   לתיקון   ותקווה להשגת   המטרה   הלאומית   הנכספת ,   במקום   הזרם הלאומי-חילוני   בהנהגת   אש"ף   שנכשל   במשימתו .   בשעה שאש"ף   נתפס   כמי   שזנח   את   המאבק   המזוין   והיה   נכון לפשרה   טריטוריאלית   שתשאיר   לפלסטינים   רק   חלק   קטן מפלסטין   המנדטורית ,   הקנה   ה'חמאס'   למושגי   הלאומיות הפלסטינית   משמעות   דתית   שעלתה   בקנה   אחד   עם   חוויות הפלסטינים   שבשליטת   ישראל ,   וכיוונה   למאוויים   הפוליטיים העמוקים   ביותר   של   שלהם . ה'חמאס' הציג תפיסת עולם ואסטרטגיה מדינית ובה הבטחה לתיקון ותקווה להשגת המטרה הלאומית הנכספת , במקום הזרם הלאומי-חילוני בהנהגת אש"ף שנכשל במשימתו ליאור אבוט , בוגר תיכון חדש ע"ש יצחק רבין - תל אביב

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר