יעקובה כהן: ממעצבי המודיעין הישראלי

עמוד:20

להשיג   כיהודים   או   במראה   יהודי .   בסיורם ,   שרטטו   ותכננו פיצוצי   נקודות   אסטרטגיות   בריטיות   וערביות   שאיימו   על היישוב .   כך   למשל   בפיצוץ   הגשרים   -   יעקובה   אסף   חומר מודיעיני ,   מיפה   תכנן   והשתתף   בפעילות   עצמה .   בפיצוץ   גשר דמיה   אף   נפצע   מידי   ערבי   שתקף   אותו   ואת   חבריו   בשברייה . זו   הייתה   הפעם   הראשונה   שנאלץ   יעקובה   להרוג   אדם . עוד   יותר   גרוע   חש   כששמע   שבאותה   פעילות   לילית   בגשר הזיו   נהרגו   יחיעם   וייץ   ונחמיה   שיין .   יעקובה   כאב   מאוד   את מותם   ואת   היעלמותם   של   חברים   אחרים   במבצעים   אחרים , ובכל   שנות   פעילותו   חיפש   אחר   גופותיהם   והתעניין   בדבר הימצאותם .   חברים   הוא   לא   שכח . בין   ביירות   לדמשק : המודיעין   הישראלי   מחלחל   במדינות   האויב יעקובה   המשיך   להרחיב   את   גבולות   תפקידו   וכעת   הוזמן לצאת   לירדן   להכתרת   המלך   הירדני .   לראשונה   הוחלט   לשלוח מסתערב   לפעול   מחוץ   לגבולות   המדינה .   אז ,   ב , 1946-   לקראת ההכתרה ,   הובטח   לכל   הפלסטינים   שיוכלו   להיכנס   ולצפות בהכתרה   בלי   צורך   בהיתרים ,   מלבד   תעודת   זיהוי   פלסטינית . בלי   לחשוב   פעמיים   נסע   לירושלים   ועלה   לאוטובוס   מלא ערבים   לנסיעה   ארוכה   לירדן .   בעמאן   חלק   חדר   במלון   עם עוד   ארבעה   פלסטינים . בסוף   , 1947   לקראת   מלחמת   השחרור ,   פנו   כמרים   מרוניטים מג'וניה   שבלבנון   לעזרת   'ההגנה , '   כנגד   הערבים   והאסלאם ונגד   התערבות   לבנון   במלחמה   בארץ .   יגאל   אלון   החליט שהמחלקה   מנוסה   מספיק   כדי   להתחיל   בהחדרת   חוליות מסתערבים   לארצות   ערב '   . ההגנה'   שלחה   לג'וניה   את   חברי מחלקת   המסתערבים   עם   מכשיר   קשר   ומכשיר   מורס ,   לצורך איסוף   מודיעין   על   פעילות   מכיוון   לבנון .   יעקובה   האלחוטאי היה   אמור   לצאת   לביירות   ולחבור   אל   חבריו   שם ,   אך   אז הגיעו   נשק   וציוד   מצ'כוסלובקיה   והחלה   מלחמת   העצמאות . המשימה   נשתנתה . איסר   בארי ,   אז   מפקד   חיל   המודיעין ,   פנה   ליעקובה   וביקשו להעביר   לביירות   חומרי   חבלה   ומכשיר   קשר   נוסף ,   משימה אוונגרדית   למודיעין   הישראלי   אז .   בארי   תיאר   ליעקובה   את שאיפותיו :   להקים   בביירות   חוליה   נוספת   ולפגע   בערבים המוסלמים ,   להממם ,   בלשונו   של   בארי .   עם   שלמה   אראל , לימים   מפקד   חיל   הים ,   יחד   העמיסו   ספינה   בחומרי   נפץ ויצאו   לדרך ,   בעוד   הווג'ווד ,   ספינת   המלחמה   בביטוי   המקובל אז ,   ועליה   תותח ,   מלווה   אותם . הוסכם   עם   החוליה   בביירות   שתסמן   בחוף   את   מקום   הנחיתה המיועד ,   אך   הסימון   לא   נמצא .   הפיקוד   בארץ   החליט   שעל הספינה ,   על   כל   יושביה   וציודה ,   לחזור   הביתה .   יעקובה   סירב לשוב   ודרש   שיורידו   אותו   עם   הציוד   לחוף   והוא   לבדו   יחתור , יחפור   בורות   ויטמין   את   חומרי   הנשק   לחוליה   שכבר   בביירות . סירה   הורדה   ובה   יעקובה  ( שנשא   תעודת   זיהוי   פלסטינית , ( מקלען   ושני   חותרים   וכן   חומרי   חבלה .   את   החוף   איש   מהם לא   הכיר ,   ובידי   יעקובה   רק   מפה   אבסטרקטית   ששינן   מבעוד מועד .   כיוון   שלא   ידע   את   מקום   נחיתתו ,   למד   סימני   חוף על   מנת   שיוכל   מאוחר   יותר   לכוון   את   החוליה   הביירותית לחומרי   החבלה   שהטמין   בחול .   את   החותרים   שחרר   מהר מאוד   מחשש   שייתפסו   ואין   להם   תעודות   של   ערבים .   בעוד חבריו   לסירה   חתרו   בחזרה   לים ,   הוא   המשיך   ברגל   מזרחה , לכביש   ביירות-ראש   הנקרה . בתכנית   המקורית   היה   אמור   יעקובה   להגיע   בשעה   2 : 00 בבוקר   ל'קזינו   מדיטרנה , '   לחבור   לחוליה   הביירותית   ולהודיע לה   היכן   הוטמנו   חומרי   החבלה   ומכשירי   הקשר .   בהבינו שלא   יספיק   ברגל ,   החליט   יעקובה   "לתפוס   טרמפ . "   הוא הרים   ידו   ועלה   לרכב   הראשון   שעצר   וביקשו   להסיעו   לקזינו . שם   פגש   את   גמליאל   ושמעון   חברי   החוליה .   המומים   לראותו , שמעו   כיצד   דרש   שיורידוהו   לבדו ,   כיצד   הטמין   את   חומרי החבלה   ומכשירי   הקשר   וכיצד   הגיע   ועוד   ב"טרמפים" לביירות . בשבוע   שלאחר   מכן   בביירות   הזמינו   השלושה   מרתך   סליקים והטמינו   אותם   בבקתות   עזובות   של   צבא   המנדט   הצרפתי שעזב   לא   מכבר .   אחר   כך   קבעו   את   הסליקים   מתחת   לבקתות והעבירו   אליהם   את   חומרי   החבלה   והציוד   שהוטמנו   בחוף . יעקובה   שכר   לו   חדר   בסמוך   לבקתות ,   עוד   לפני   שגילה   כי מארחו   היה   לא   אחר   מאחיו   של   נשיא   לבנון   בשארה   חורי , שיח'   סלים   בשארה .   יעקובה   נעשה   לאיש   חסותו   של   איש הפרלמנט   הלבנוני ,   שסבר   כי   יעקובה   פלסטיני ,   לבנוני לשעבר .   בחסות   זו   קנה   מונית   והחל   עובד   כנהג   מונית ,   וכך נהיה   לנהגו   האישי   של   חבר   פרלמנט   בלבנון ,   אף   שכ"פלסטיני" אסור   היה   לו   לעבוד   בלבנון . כנהג   מונית   בקו   טריפולי-ביירות   למד   יעקובה   את   המסלול על   בוריו   והחל   אוסף   מידע   על   בתי   הזיקוק   בצפון   לבנון , יעקובה נעשה לאיש חסותו של איש הפרלמנט הלבנוני , שסבר כי יעקובה פלסטיני , לבנוני לשעבר יעקובה סירב לשוב ודרש שיורידו אותו עם הציוד לחוף והוא לבדו יחתור , יחפור בורות ויטמין את חומרי הנשק לחוליה שכבר בביירות כנהג מונית בקו טריפולי-ביירות למד יעקובה את המסלול על בוריו והחל אוסף מידע על בתי הזיקוק בצפון לבנון

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר