סיפורו של ארוש אשטוואן

עמוד:11

שלוש   שעות   מורטות   עצבים ,   שבהן   עמדה   הרכבת   והתנהלה הבדיקה ,   הגיע   הקצין   והחזיר   להם   את   הדרכונים .   השניים נשמו   לרווחה .   ארוש   הציץ   בדרכון   וראה   את   חותמת " היציאה   לחופשי . " האישה   מיד   טמנה   את   הדרכון   בארנקה   בלי   לבדקו .   כעבור דקה   עלה   הקצין   והורה   לה   לרדת   מהרכבת   משום   ש"החותמת היוגוסלבית   אינה   טובה . "   היא   שאלה   בגרמנית "   : מדוע " ? אולם   הקצין   הבין   רק   הונגרית .   לא   עזרו   שאלותיה   -   אנשי המשטרה   לקחו   את   מזוודותיה   והורידו   אותה   מהרכבת . הרכבת   המשיכה   בלעדיה . מאחר   שהרכבת   התאחרה   בשלוש   שעות ,   הפסיד   ארוש   את הקשר   לבלגרד   ונאלץ   לחכות   לרכבת   הבאה .   ארוש   פנה לקהילה   היהודית   במקום   וביקש   להתקשר   לצירות   ולהודיע על   בואו   וכן   לדווח   על   התקלה   שאירעה   לבת   לווייתו . ב , 20 . 5 . 54-   בבוקר   שלמחרת ,   הגיע   ארוש   לבלגרד .   בתחנת הרכבת   שמע   לפתע   מישהו   קורא   בשמו .   ארנון ,   איש   'ביל"ו , ' המתין   לו   על   הרציף   והוביל   אותו   לבית   מלון .   מכאן   הוא יצא   לאתונה . שבוע   אחר   כך   נחת   ארוש   אשטוואן   בשדה   התעופה   לוד ובידיו   תעודת   מעבר   ישראלית   בשם   מושאל   שקיבל   מידי אנשי   'ביל"ו'   בבלגרד .   הוא   חתם   על   הצהרת   סודיות   ומסר אותה   לאיש   'ביל"ו , '   שקיבל   את   פניו   בשדה   התעופה   והסיע אותו   לפנסיון   בתל   אביב .   אחרי   זמן   קצר   פגש   ארוש   את רעייתו   ואת   ילדיו   בקיבוץ   מעגן   שעל   שפת   הכנרת . אחרית   דבר מילוט   היהודים   הבודדים   מארצות   "מסך   הברזל"   אל   החופש מבטא   היטב   את   רוח   'נתיב'   המקורית :   לשמור   על   הגחלת בכל   מחיר ;  לקיים   קשר   רציף   והדוק   עם   היהודים   שמעבר ל"מסך   הברזל ; "   לנקוט   כל   אמצעי   ושיטה   יצירתיים ומתוחכמים   על   מנת   להשיג   את   המטרה . חשוב   לזכור   שסיפור   הימלטותו   של   ארוש   אשטוואן   התרחש בראשית   שנות   ה , 50-   בשיאה   של   המלחמה   הקרה ,   בימי סער   ושחור   של   נתק   כמעט   מוחלט   בין   יהדות   מזרח   אירופה וברית-המועצות   לשעבר   ושלטונותיהן ,   לבין   מדינת   ישראל הצעירה   שעדיין   לא   הובטח   עצם   קיומה .   על   רקע   זה , חשיבות   ראשונה   במעלה   הייתה   לעצם   קיום   המגע   עם היהודי   הבודד   ומשפחתו ,   מתחת   לאפם   של   השלטונות העוינים .   למרות   תנאי   המידור   החמורים   והפעילות   החשאית , שמועות   טפטפו   להן   לאט   אבל   ביסודיות ,   ואלפי   יהודים נאמנים   ידעו   שיש   מי   שחושב ,   דואג   ופועל ,   מבלי   ליאות ובכל   תנאי ,   לפילוס   נתיבים   להצלתם .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר