מחויבות ואחריות לשיקום מקורות מודיעין

עמוד:8

גורמים   מעורבים   אשר   אין   להם   כל   אחריות ,   ובכך   הם גורמים   לתסיסה   ולהסתה   שלהם .   לצערי ,   גם   פוליטיקאים נגררים   לעניין ,   לא   מתוך   כוונה   רעה   אלא   מחוסר   ידיעת העובדות . אחד   הדברים   המדהימים   שנתקלתי   במהלך   פעילותי   היה החלטה   בממשלה ,   שנבעה   מלחצים   פוליטיים   ואשר   התקבלה בלא   דיון   יסודי   ובלא   הבנת   הנתונים   ומכלול   הפרטים הנדרשים ,   ועל   פיה   הוחלט   להעביר   את   הטיפול   באנשי   צד"ל למשרד   הקליטה .   מתוך   כך   אולי   אפשר   לחשוב   או   להסיק שאנשי   צד"ל   הגיעו   לכאן   אחרי   שעברו   מהפך   אידאולוגי שגרם   להם   להצטרף   לתנועה   הציונית .   אציין   רק   שההחלטה התקבלה   בלי   שאיש   מאנשי   המינהלת   והעוסקים   בנושא היה   מעורב . כיום   אנו   צועדים   בנתיב   מוסדר   ונכון   ונמצאים   בתהליכי תיאום   מסודרים ,   לרבות   קביעת   קריטריונים   ברורים   לסוגי השיקום   השונים .   החוק ,   שמוביל   ח"כ   הרצוג ,   משמש   מורה דרך   חשוב   בתהליך   הגיבוש   של   תנאי   השיקום   של   אוכלוסייה מיוחדת   זו ,   ואין   לי   אלא   להביע   את   תקוותי   כי   לקראת הקריאה   השנייה   והשלישית   של   החוק   יבוצעו   כמה   תיקונים חשובים ,   בעיקר   בתחומי   הבטחת   תעסוקה   ובנושאי   הסדרת מקום   ותנאי   דיור   הוגנים . מנחה : נדמה   כי   עלינו   להתמקד   בהמשך בכמה   סוגיות   ממוקדות   כדלקמן : א .   מה   ניתן   וצריך   לעשות   כדי   לשפר   את הדימוי   הציבורי   של   המקורות   המשוקמים על   מנת   לשפר   את   יכולות   העשייה השיקומית   וקליטת   המשוקמים   בחברה הישראלית ? ב .   האם   מיקום   מינהלת   השיקום   כחלק משב"כ   אינו   מהווה   נטל   -   הצורך במשאבים ,   אנרגיות   ואמצעים   -   העלול להסיט   את   השירות   ממשימותיו   הכבדות , ולהקשות   את   הפעילות המודיעינית-סיכולית   שהוא   ניצב בפניה ? ג .   האם   הקהילה   ואנשיה ,   בהיבט   הרחב ביותר ,   למשל   עמותת   המל"מ   המאגדת אלפי   יוצאי   הקהילה ,   אינם   יכולים   להיות מגויסים   גם   כשגרירי   רצון   טוב   וגם כמשפיעים   לשפר   את   יכולות   העשייה השיקומית ? ד' ר' מינהלת השיקום : מבחינת   תפיסת הטיפול   שאנו   מנסים   להנחיל   במינהלת אנו   מבקשים   לראות   ביחידות   המודיעין לקוח   על   כל   המשתמע   בתהליכי   ארגון   וניהול   בטיפול בלקוחות   ובשביעות   רצונם .   אני   מדגיש ,   היחידה   היא   הלקוח ולא   המשוקם ,   וזו   ההצדקה   מדוע   על   מינהלת   השיקום להיות   חלק   בלתי   נפרד   ממערך   ההפעלה . בנוגע   לשאלות   שעלו   פה ,   אני   מבקש   לומר   כי   עדיין   לא גיבשתי   דעה   סופית   איך   צריך   להיראות   התהליך   השיקומי . ברור   לי   כי   אסור   ליחידה   ולמפעיל   להיות   מנותקים   מהתהליך , אך   עם   זאת   התהליך   דורש   התמחות   והתמקצעות .   מדובר בתורת   עבודה ,   בנהלים ,   בתיאום   בין   גופי   הקהילה   ובהגדרת קריטריונים   ותהליכים . הואיל   ואני   מתייחס   למכלול   העשייה   המודיעינית ,   אני   סבור כי   יש   למצוא   ולהתאים   תהליכים   לשיקום   מקורות   בין   שהם מהמגזר   של   השטחים   או   סוכני   מוסד   ואמ"ן   ובין   שמדובר בסוכן   מקרב   ערביי   ישראל   או   לחלופין   סוכן   שאינו   מהמגזר הערבי .   בכל   מקרה ,   אני   סבור   כי   המורכבות   והסיבוך הביורוקרטי   של   טיפול   שיקומי   בין   רשויות   שלטוניות   שונות , הוא   מטלה   בלתי   אפשרית   על   כתפי   המפעיל ,   ולפיכך   אני שב   לאמירה   הראשונית   שלי   כי   הלקוח   מבחינתי   הוא   יחידת ההפעלה . לסיכום   דבריי   אומר   כי   השיקום ,   כמו   תחום   מקצועי   אחר במגרש   העשייה   המודיעינית ,   הוא   מקצוע   המחייב   התמקצעות , ניסיון ,   הכשרה   והכרה   מעמיקה   של   גורמי   מערכת   שונים . על   כן ,   יש   לקיים   ולקדם   את   תהליך   ההכשרה   של   מפעילי השיקום ,   כדי   לשפר   את   היכולות   ולהציב   רף   גבוה   של   מענה לצורכי   היחידות   השונות   והמשוקמים ,   ואף   כדי   לאפשר לאנשי   האיסוף   המודיעיני   לקבל   מענה   מקצועי   ואיכותי לצורכיהם ,   ובכך   לפנות   להם   זמן   איכות   לעשייה המודיעינית   המוטלת   עליהם . ד"ר נחמן טל : לעניין   העלאת   הנושא   לשיח   הציבורי ,   לדעתי יש   לעשות   דבר   לפחות   בהקשר   של   הציבור   היהודי .   אני סבור   כי   ניסיון   להשפיע   על   דעת   הקהל   בציבור   הערבי   הוא עניין   אבוד   מראש . ד' ר' מינהלת השיקום : במציאות   של   היום   יש   התעניינות ציבורית   מסוימת ,   ואנו   ערוכים   ומקיימים מפגשים   עם   אנשי   תקשורת   בכירים חדשות   לבקרים .   עיקר   הביקוש   למידע נובע   בדרך   כלל   מחומרים   המגיעים לידיעת   אנשי   התקשורת   על   ידי   גורמים אינטרסנטיים ,   ואנו   נענים   לפניית התקשורת   ומסבירים ,   כמיטב   היכולת ובמגבלות   ביטחון   השדה   המתאימות ,   את עיקרי   העשייה   שלנו   ודרכיה .   באופן   כללי ניתן   לומר   שאין   כנגדנו   תקשורת   עוינת בטיפול   בנושא .   נראה   לי   כי   אין   הרבה יותר   מה   לעשות ,   מכיוון   שמעבר   לכך אינני   סבור   כי   אנו   מסוגלים   ליצור   מהפך בתודעה   הציבורית   ולגרום   לציבור   לתמוך בצרכים   שלנו .   את   גיוס   התמיכה   הנדרשת אנו   עושים   בעבודה   המקצועית   מול מקבלי   ההחלטות   -   ראשי   הרשויות ,   מנהלי חברות   וכדומה . תא"ל ( מיל ( ' גדי זוהר : אני   רוצה   להעלות שאלה   הנוגעת   למכלול   הדיון   והיא   האם לא   עברנו   בקריטריונים   שלנו   את   גבולות הצורך   האמיתי   בטיפולי   השיקום ?  כוונתי היא   להגדרה   של   מי   זכאי   לשיקום .   האם לא   הגזמנו   בעניין   הזה ,   בין   היתר ,   בשל הלחץ   הציבורי   ובשל   כתבה   עיתונאית   כזו   או   אחרת ? חשוב   לי   לומר ,   גם   אם   אין   זה   בבחינת   'פוליטקלי   קורקט , ' כי   צריך   לשים   לעתים   גבולות   גם   אם   עלול   להשתמע   מכך משהו   ציני ,   שהרי   יש   מידה   של   ציניות   בכל   הקשור   לגיוס ולהפעלה   של   סוכנים :   הם ,   הסוכנים ,   באו   ועשו   את   עבודתם , קיבלו   תמורה   הולמת ,   זה   חלק   מהעניין   וזהו . אולי   צריך   להגביל   את   הקריטריונים   של   זכאי   השיקום ולעסוק   רק   באלה   שמצבם   מחייב   את   תהליך   השיקום   ואשר אם   לא   נטפל   בהם   יתרחש   נזק   ברור   לעשייה המודיעינית .   צריך   לפעמים   לדעת   גם   להגיד   "לא ! " שמואל גורן : אני   סבור   כי   אסור   לערוך   ולהציף   במסעי הסברה   בעניין ,   ולדעתי   עריכת   קמפיינים   רק   הביאה   עלינו תגובות   שליליות .   לכן ,   לדעתי ,   במקרה   ההכרחי   נדרש   להגיב , אך   לא   להיות   גורם   היוזם   ניסיון   לבנות   את   דעת   הקהל , פלד : "גם אחרי שהצהרתי כי המדינה עשתה רבות בנושא שיקום אנשי צד"ל , אני חייב להדגיש כי לא הכול נעשה וכי עדיין יש דרך לא קצרה להשלים את המלאכה"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר