טכנולוגיה ומודיעין איסוף מודיעין מן האוויר

עמוד:44

טכנולוגיה ומודיעין איסוף מודיעין מן האוויר בירנית מלצר שיתוף   הפעולה   הישראלי   עם   השוק   האירופי   המשותף   הניב   את   המל"ט   Eagle-1   וEagle-2- נראה   שבתכניותיה   להיות   הספקית   העולמית   למערכות איסוף   מודיעין ,   מתכננת   ( Defense and Space Company European Aeronautic )  EADS   שיתוף   פעולה   לייצור   כלי טיס / שיט   גם   עם   התעשייה   הצבאית   הישראלית .   השוקדים על   עיצוב   המל"ט   והמזל"ט   החדשים   סבורים   שעליהם לעמוד   בשני   מבחנים :   שיהיו   מסוגלים   לבצע   משימות עתידיות   רבות   ומגוונות ;  שלא   ייקלטו   בעיני   מערכות   גילוי מתקדמות   ויתגנבו   בלי   שיתגלו .   המזל"ט   הישראלי   על מערכות   איסוף   המודיעין   והבקרה   הצרפתיות   שלו   עומדים בדרישות   עתידיות   אלה . בEADS-   עובדים   כיום   בו-זמנית   על   שמונה   פרויקטים , בהדגשת   התמיכה   במודיעין   בלתי   מאויש   למטרות   פיקוח ואיסוף   מודיעיני .   בקיץ   2003   נחשפו   ארבע   מתכניות   אלה באופן   רשמי   ומתברר   שאלה   היו   למעשה   תכניות   לשפר מערכות   ותיקות .   אז   גם   יצא   לראשונה   ה , Eagle-1-   מצויד במערכות   החדשות ,   למשימה   רחוקת-טווח   לאיסוף   מודיעין . , EADS   תעשיית   הנשק   הצרפתית ,   שאפתנית   בתחום   ה . ( Intelligence Surveillance & Reconnaissance ) ISR-   עם   זה נשיאה   מציין   שהחברה   עוסקת   כיום    לא   בפלטפורמה   עצמה , אלא   באינטגרציה   בין   התוכנות   לאיסוף   מודיעיני   שהיא מפתחת   לפלטפורמה   המתאימה .   לדוגמה ,   החברה   מבססת את   הEurohawk-   שייצרה   על   שיתוף   פעולה   עם   יצרן ה -   Global Hawk-   הוא   נורתרופ'   גרומן .   כמו-כן   בוצע   הסכם לחילופי   מידע   טכנולוגי   עם   ארצות   הברית . שיתוף   פעולה   דומה   מקיימת   החברה   עם   התעשייה   האווירית של   ישראל   שמייצרת   את   ה . Eagle-   בכיר   בחברה ,   פבריס דסקור ,   וראש   המחלקה   ל , ISR   -   מבטא   את   מדיניות   : EADS " המסר   שלנו   הוא   שכל   הטכנולוגיה   הנדרשת   למטרות רגישות-זמן   קיימת   באירופה . "   ואכן ,   כיום   החברה   עובדת על   המל"טים   הקטנים   ביותר   והגדולים   ביותר   הנדרשים לגורמי   משטרה   וצבא .   בגיליון   הקודם   כבר   דנו   מעט   בשיתוף הפעולה   של   חברת   EADS   עם   התעשייה   האווירית הישראלית לפיתוח   הEagle-1-2-   שעומדים   במדדים ושמתחרים   ב , Predator   A-   המקבילה   האמריקנית  ( ראה תמונה   בגיליון   קודם . ( , Eagle-1   הנקרא   גם   , Heron   תוכנן   לגובה   בינוני   ולמשימות ארוכות   טווח ,   בעוד   ממשיכו   אמור   לטוס   גבוה   ורחוק   יותר ( עד   ל24-   שעות   פעולה   בעומס   משקל   מלא ,   ולפי   התעשייה האווירית   אף   הגיע   ל50-   שעות   פעילות   רציפה . (   כאמור , התוספות   המערכתיות   של   EADS   לEagle-1-   הופכות   אותו לדור   העתיד . Eagle-2   הבנוי   על   הפלטפורמה   של   קודמו ,   הוא   בעל   יכולת ביצוע   גבוהה   יותר  ( עד   50 , 000   רגל , (   מנועו   בעל   מדחף טורבינה ,   והוא   מתוכנן   באופן   שיהיה   מסוגל   להמריא   ולנחות באופן   אוטומטי .   מערכותיו   מהימנות   יותר ,   ובדגם   זה   ניתן לאנטנות   שבין   שני   זנבותיו   מקום   רב   לעומת   דגמים   אחרים . במקרה   של   ניתוק   מקורות   המידע   מהמל"ט ,   יש   לו   יכולת לחזור   לבסיס   באופן   עצמאי .   ואם   הכול   ילך   למישרים ,   ישווק הדגם   גם   לקנדה   ולשוודיה .   למעשה EADS   ,   מדווחת   כי כבר   בספטמבר   2003   הודיע   שר   ההגנה   הבריטי   כי   בכוונת צבא   בריטניה   לנסות   את   הEagle-2-   ככלי   ה ( Medium Altitude Long Endurance ) MALE-   הבא   שלהם , והניסויים   יתקיימו   בקנדה   ובארצות-הברית . נשיא   , EADS   שהוא   גם   ראש   המחלקה   ל , ISR-   טוען שהמזל"ט   Eagle-2   הוא   הדגם   המתקדם   ביותר   של   כלי   טיס נושאי   חיישנים   רבים   המאפשרים   הן   איסוף   מידע   מודיעיני אלקטרוני   והן   פיקוח   מכ"ם .   כלי   זה   יעיל   במיוחד   באיסוף מידע   מודיעיני   באמצעות   תקשורת   מסורתית   וכן   לכמה מטלות   חדשות   כמו   חדירה   חמקנית .   אותו   המכ"ם   המדובר , ביכולתו   להתגבר   על   בעיות   מזג   אוויר   והפרעות   סטטיות , לעקוב   אחר   מטרות   נעות ,   להפריד   בין   קליטת   מידע   למסירת מידע   כדי   לקבל   ממצאים   מודיעיניים   נקיים   יותר ,   גם לטווחים   ארוכים   יותר   ברזולוציה   טובה .   חרטומו   של   הכלי נושא   חיישנים   אלקטרו-אופטיים   ואינפרה-אדומים   וכן   סמן לייזר   למטרות . בעוד   ישראל   בוחנת   אפשרויות   של   חימוש   ה EADS , Eagle-1-2-   תימנע   מלמכור   מל"טים   אלה   עם   אפשרות   לחמשם . היא   התחייבה   לעשות   כל   שביכולתה   למניעת   הפיכתם   לכלי חימוש   בטילים ,   בשל   המגבלות   של   משטר   הבקרה   על טכנולוגיית   טילים . Eagle-1   ו Eagle-2   - ידוע גם בשמו Heron מל"ט מסוג Eurohawk

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר