"צה"ל מנוע מלחקור את מערך המודיעין בכללותו"

עמוד:12

הפרלמנטרית   המפקחת   עליו   בחוסר   מקצועיות .   דבר   מעין זה   הוא   בלתי   אפשרי   בדמוקרטיות   מתוקנות .   כך   לדוגמה , לא   יעלה   על   הדעת   שגנרל   בצבא   ארצות-הברית   או   בכיר ב C . I . A-   יטיחו   ביקורת   כזו   בוועדה   בסנאט .   בכלל ,   כל פרלמנט   בעולם   היה   מתברך   בוועדת   משנה   לשירותים חשאיים   בעלת   הרכב   כשלנו :   דוד   לוי   -   כשר   חוץ   וסגן   ראש ממשלה   לשעבר   בוודאי   נחשף   לעבודת   המודיעין   ולממשק שבין   הדרג   המדיני-ממשלתי   לדרג   המודיעיני ;  אהוד   יתום , שהיה   ראש   אגף   המבצעים   בשב"כ ;  חיים   רמון ,   ששירת   כסרן באמ"ן   וכשר   בממשלה   וראש   ועדת   חוץ   וביטחון   לשעבר ; אלי   ישי ,   שכיהן   כשר   פנים   וסגן   ראש   ממשלה   וכחבר   בקבינט המדיני-ביטחוני   המצומצם ;  ואילן   ליבוביץ ,   המשמש   קמ"ן חטיבת   מילואים   גם   כיום .   עם   יועציה   החיצוניים   נמנה   ראש המוסד   לשעבר   שבתי   שביט ,   ומזכיר   הוועדה   היה   אל"ם שמואל   לטקו ,   קצין   בכיר   באמ"ן   מחקר   עד   לא   מזמן . בריאיון   ל"מעריב"   אמר   הרמטכ"ל   דברים   חמורים   אף   יותר מדברי   ראש   אמ"ן ,   וכולי   תקווה   שמדובר   במעידה   חד-פעמית . לדוגמה ,   האמירה   הטורקית   משהו ,   שאחד   התנאים   לקיומו של   פיקוח   פרלמנטרי   על   צה"ל   הוא   שהכנסת   תזכה   לאמון הצבא !  ואני   חשבתי   לתומי   שבדמוקרטיה   קונסטיטוציונית חברי   הפרלמנט   זקוקים   לאמון   הציבור   דווקא ... בביטאון   הקודם   דיברנו   עם   אפרים   הלוי .   לדבריו אחד   הדברים   שמדינת   ישראל   ידעה   לאורך   שנים הוא   שהיריב   האמיתי   של   המערכות   הוא   חילוקי הדעות   הקשים   שבקרב   המפקדים   הבכירים   של קהילת   המודיעין .   וכאן   עולה   השאלה   על   הוויכוח רב-השנים   שנסב   על   הטיפול   בסוגיית   יחידות האזנה :   נוכח   מסקנות   הוועדה ,   מי   לדעתך   צריך להכריע   בסוגיה   מקצועית   כזאת ?  אמ"ן   או   גורם חיצוני ? האם   לדעתך   היו   הוועדה   ומסקנותיה   יכולות   להיות מאוזנות   וצודקות   בלי   שתהיה   בוועדה   נציגות   של אמ"ן ? אני   שמח   שהטענות   העיקריות   שהושמעו   כנגד   הדוח   שלנו היו   לגופה   של   פרוצדורה   ולא   לגופו   של   עניין :   מדוע   לא קיבלנו   את   הדוח   להערות   לפני   הפרסום   הסופי ?  מדוע   לא נשאלתי   על   א'   ו-ב ? '   ומדוע   שם   הוועדה   הוא   "הוועדה לחקירת " ...   ולא   "הוועדה   לבדיקת ? " ... אשר   לביקורת   בעניין   שבתי   שביט :   מה   לעשות   שבסופו   של דבר   יש   יועץ   בכיר   אחד ?  ואולם   אמ"ן   לא   יצא   מקופח :   ח"כ חיים   רמון   שירת   כסרן   באמ"ן ;  ח"כ   אילן   ליבוביץ   משרת כקמ"ן   של   חטיבת   מילואים ;  ומזכיר   הוועדה ,   אל"ם   שמואל לטקו ,   היה   עד   לפני   שנתיים   בחטיבת   מחקר   אמ"ן . בהיעדר   מידע   מספק   ממקורות   איסוף ,   הצדיקה   הוועדה   - חוץ   מח"כ   רמון   שמתח   ביקורת   נוקבת   גם   בנושא   זה   -   את הערכות   ה"מוסד"   ואמ"ן   על   סבירות   גבוהה   לקיומם   של חומרי   לחימה   בלתי-קונוונציונליים   בעיראק   וסבירות   בינונית להתקפת   ישראל ;  ומשום   כך   הצדיקה   גם   את   הצעדים שננקטו   להגנת   העורף .   כלומר   היו   נושאים   כמו   יכולות האיסוף   הדלות   שעליהן   נמתחה   ביקורת ,   והיו   נושאים אחרים   כמו   גיבוש   ההערכות   שהוועדה   מצאה   לנכון   לשבח . דרך   אגב ,   אחד   האלמנטים   החשובים   שהושגו   באמצעות הדוח   הציבורי   היה   בלימה   חלקית   של   הטענות   שהחלו להישמע   בארצות-הברית   ובבריטניה   בגנות   המודיעין הישראלי ,   כאילו   הלה   ביצע   הונאה   מכוונת   של   הממשל והציבור ,   בישראל   ובארצות-הברית ;  לדוגמה ,   טענותיו   של סקוט   ריטר ,   שאמ"ן   וה"מוסד"   הסתירו   מידע   ששלל   את הימצאותו   של   נשק   להשמדה   המונית   בעיראק   על   מנת   שלא לטרפד   את   היציאה   למלחמה .   בעניין   זה   מצאה   הוועדה   את שירותי   המודיעין   של   ישראל   נקיים   לחלוטין   מהאשמות השווא ,   והדברים   זכו   לתהודה   עצומה   בעיתונות   האמריקנית והבריטית . הביקורת   שנמתחה   על   אמ"ן   ועל   אופן   הצגתו   את הדברים ,   בכל   הנוגע   לעיראק   לפחות ,   הייתה   נוקבת יותר   מהביקורת   שנמתחה   על   המוסד   או   על   מודיעין חיל   האוויר .   ראש   אמ"ן   נעלב   בשם   עצמו   ובשם אמ"ן .   מדוע   לדעתך ? הדוח   לא   מתח   ביקורת   על   מודיעין   חיל   האוויר ,   ואף   שיבח אותו   על   אופן   הצגת   הדברים   לפני   המלחמה ,   שהיה   הרציני והזהיר   מכולם .   זאת ,   דרך   אגב ,   אף   שלא   היה   שום   יוצא מודיעין   חיל   האוויר   בוועדה .   אשר   לראש   אמ"ן ,   האלוף פרקש ,   הוא   לא   רק   מוכשר   וחכם ,   אלא   כנראה   קצת   רגיש , כמו   רובנו .   וכאשר   נמתחת   ביקורת ,   קשה   שלא   להיפגע   - אני   מכיר   זאת   היטב   על   עצמי . אחת   המסקנות ,   מעבר   למה   שקרה   בעיראק ,   הייתה שמערכת   המודיעין   של   היום   איננה   בנויה ,   מבחינת סדר   עדיפויות   או   מבחינת   הגדלת   תחומי   אחריות , להתמודד   עם   האתגרים   החדשים   שנוצרו ,   בעיקר בתחום   הגרעיני ... הוועדה   התרשמה   שמערך   המודיעין   של   היום   עדיין   מוטה , מבחינת   מבנהו   ומבחינת   סדרי   עדיפויותיו ,   לתחומים הקלסיים   של   מודיעין   צבאי ,   כלומר   לנושאי   טרור   וגרילה מחד ,   וצבאות   המדינות   השכנות   מאידך .   מבחינה   היסטורית , מערך   המודיעין   הישראלי   לא   נבנה   על   מנת   להתמודד   עם מודיעין   בלתי-קונוונציונלי ,   וגם   לא   התאים   את   מבנהו לתחומים   אלו   מבחינת   חלוקת   גזרות   האחריות   שלו   וסדרי העדיפויות   התקציביים .   ואכן ,   הופתענו   כהוגן   כשבמהלך השנתיים   האחרונות   חשפו   לפתע   האמריקנים   את   מאמציה המתקדמים   של   לוב   להתחמש   בנשק   גרעיני .   וכולי   תקווה שלא   מצפות   לנו   הפתעות   גרעיניות   דומות   גם   ממדינות נוספות .   לא   שלא   היו   לנו   חשדות   בעניין   הלובי ,   ולא   שלא נערכה   פעילות   מתאימה ,   ובכל   זאת   הופתענו   כהוגן   מההיקפים שנחשפו   ומלוח   הזמנים   שהיה   קצר   בהרבה   ממה   ששיערנו . אלמלא   קרה   מה   שקרה   מול   ארצות-הברית   ובריטניה ,   אפשר שבתוך   זמן   לא   רב   היינו   מופתעים   מאיום   גרעיני   בלי   שתהיה לנו   התרעה   מוקדמת   מדויקת   ומבוססת   דיה . אתה   טוען   למעשה   כי   נמצא   חסר   מודיעיני   גדול כל   כך   עד   שלא   ניתן   היה   לטייח   אותו ?  מחדל מודיעיני   למעשה ? בסוגיית   לוב   לא   היה   כשל   נקודתי   מהבחינה   שאילו   היו עושים   משהו   באופן   אחר   אז   התוצאה   הייתה   טובה   בהרבה . מה   שהיה   הוא   כשל   מערכתי   חמור   שהיה   עלול   להמיט כאב   לי   לקרוא   בעיתון   את   דבריו   של ראש   אמ"ן ,   האלוף   פרקש ,   על   העלבון שחשים   באמ"ן   בשל   הדוח .   ודאי   שלא חפצנו   לפגוע   באיש טענות   מסוג   זה   הן   טענות   מסוכנות שאופיין   פשיסטי   מובהק ,   כי   מסקנתן הלוגית   הישירה   אינה   אלא   ביטול הדמוקרטיה   והחלפת   הפוליטיקאים המושחתים   בקצינים   הטהורים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר