4. תקציר: מעורבות הורים בתכניות התערבות ממוקדות-משפחה לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים פרופסור אסתר דרומי וד״ר שרה אינגבר

עמוד:178

המעורבות של הורים לילדים בעלי צח"מ בתכניות שיקום וחינוך . במחקרים רבים נמצא שככל שגיל הילד צעיר יותר , כן ההורים מדווחים על שביעות רצון גבוהה יותר משיתופם ביישום התכניות והפעלתן ובתהליך קבלת ההחלטות הנוגעות לילדם . התרומה של מעורבות הורים בתמ"מ נבדקה בהתייחס לארבעה תחומים : ( 1 קידום ושיפור של הישגי הילדים . ( 2 שיפור רמת החוללות העצמית ( self ef fi cacy ) והרווחה הנפשית של ההורים , ושיפור תפקוד המשפחה . ( 3 הגברת רמות שביעות הרצון של ההורים מתכניות ההתערבות . ( 4 שיפור התפקוד של אנשי המקצוע במערכת הטיפולית והחינוכית . מהסקירה עולה שהשותפות בין אנשי מקצוע להורים מייצרת תמורות רבות , אך גם כרוכה בקשיים ושינויים מערכתיים . הורים מביאים עמם למפגש עם אנשי המקצוע גישות ותפיסות חינוכיות על גידול ילדים , אמונות על לקויות וחריגויות בחברה ועמדות הנוגעות למעורבות של גורמים זרים באינטראקציות התוך–משפחתיות . אנשי המקצוע מביאים עמם למפגש עם ההורים ידע , כישורים ומומחיות מקצועית וכן מודעות לשונות חברתית–תרבותית , לסגנונות תקשורת מגוונים ולמורכבות שביחסים בין–אישיים . משפחות לילדים בעלי צח"מ אמנם חולקות ביניהן קשיים דומים , אך הן גם שונות מאוד זו מזו . האפיונים הייחודיים של המערכת המשפחתית — רקע תרבותי , יחסים בין–אישיים , משאבים , סגנון גידול הילדים , מידת פתיחות לגורמי מעורבות חיצונית — הם משתנים התובעים התייחסות בתכנון והפעלה של תמ"מ . על כל אלה חשוב להוסיף כי נוכחות של ילד בעל צח"מ משפיעה על המשפחה כולה ובאה לידי ביטויים שונים לאורך מעגל החיים . בפרק האחרון בסקירה מובאות המלצות מעשיות הנוגעות לכינון יחסי שותפות בין הורים לאנשי מקצוע . קישור לסקירה המלאה : http : // education . academy . ac . il / Uploads / BackgroundMaterials / Hebrew / parents- pdf involvement-special-kids . pdf

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר