3. תקציר: יחסי משפחה-מסגרות חינוך בראייה רב-תרבותית פרופסור דורית רואר-סטריאר

עמוד:177

. 4 תקציר : מעורבות הורים בתכניות התערבות ממוקדות-משפחה לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים פרופסור אסתר דרומי וד״ר שרה אינגבר סקירה מדעית זו כוללת התבוננות במודלים תאורטיים שונים של מעורבות הורים בתכניות התערבות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים ( צח"מ ) שיש להן אוריינטציה ממוקדת במשפחה ( תמ"מ — תכניות ממוקדות–משפחה . ( בסקירה נבדקות ההנחות המרכזיות העומדות בבסיס הפילוסופיה של שיתוף הורים בתמ"מ , ונבחנים התנאים הנחוצים לשותפות זו והמכשולים הקיימים ביצירת דיאלוג מתמיד בין הורים לבין אנשי מקצוע . הסקירה מבוססת על עשרות מחקרים שפורסמו בכתבי עת מובילים בעשור האחרון ונבדקה בהם השפעת מחקרים כמותניים ואיכותניים בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית הבין–תרבותית מראים כי יש הבדלים משמעותיים ביותר בחיברות ילדים מתרבויות שונות . הבדלים אלו באים לידי ביטוי הן באידאולוגיה של גידול ילדים ( האמונות שיש להורים בדבר הדרך הנכונה לחנך ולחברת ילדים ) והן בדפוסים של גידול ילדים , שהם ההתנהגויות והפרקטיקה של החינוך והחיברות . במצבים שבהם יש שוני בין הסוציאליזציה והנורמות התרבותיות של " תרבות הבית" מצד אחד ובין אלה של המסגרת החינוכית מצד שני , הילד מקבל מסרים נוגדים . חוקרי הגירה העוסקים בתחומי המשפחה והילדים בכל העולם טוענים כי ילדים מהגרים ובני מהגרים נמצאים בסיכון כאשר יש הבדלים בין מערכות החיברות בבית ומחוצה לו , מפני שהבדלים אלו עלולים לגרום לאי–הבנות , סטריאוטיפים , וקונפליקטים בין המערכת החינוכית לבין המשפחה . במחקרים כמותניים נמצא כי משתנים אלו ( קונפליקטים בין הבית למערכת החינוך , ציפיות שונות לגבי התפתחות הילד והתנהגותו וציפיות שונות לגבי הזהות התרבותית של ילדים ) השפיעו על תפקוד המשפחה , הישגי הילדים , האינטגרציה של ילדים מתרבויות מיעוט במערכת החינוכית , הערך העצמי שלהם וזהותם . בחלק האחרון של הסקירה הוצגו שלוש גישות ליישום תכניות רגישות–תרבות בגיל הרך . גישת ספר הצביעה מתארת התייחסות שטחית למאפיינים חיצוניים של התרבות תוך שימור הגישה התפתחותית המאמינה בנורמות התפתחות אוניברסליות . זוהי גישה ששורשיה נעוצים עדיין במדיניות כור ההיתוך . את שתי הגישות הבאות ניתן לייחס למהפך שהביא המודל האקולוגי ההתפתחותי : גישת האלבום המשפחתי נלחמת על זכות הקהילה להגדרה עצמית ולבניית תכניות חינוכיות המעצימות את תחושות השייכות , הערך העצמי ותפיסות הזהות של משתתפיהן . גישת הספר רב–המחברים מאמינה בחשיבות של יצירת ריבוי זהויות ומתן לגיטימציה לביטויים חינוכיים של תרבויות הרוב והמיעוט . קישור לסקירה המלאה : schools % 20 multi % 20 cultural-dorit % 20 roer . pdf http : // education . academy . ac . il / Uploads / BackgroundMaterials / Hebrew / parents-

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר