3. תקציר: יחסי משפחה-מסגרות חינוך בראייה רב-תרבותית פרופסור דורית רואר-סטריאר

עמוד:175

. 3 תקציר : יחסי משפחה-מסגרות חינוך בראייה רב-תרבותית פרופסור דורית רואר-סטריאר גישת הסקירה נסמכת על גישות בתחום האנתרופולוגיה של החינוך , גישות סוציו–פוליטיות הבאות לידי ביטוי בגישת החינוך למניעת אפליה , הפסיכולוגיה ההתפתחותית הבין–תרבותית , הגישה האקולוגית להתפתחות הילד ותחום החינוך הבין–תרבותי . השיח מתחום האנתרופולוגיה של החינוך רואה במרבית המסגרות החינוכיות אחראיות לשימור פערים חברתיים ותרבותיים . בדומה , גישת החינוך למניעת אפליה מתמקדת בהקשרים הסוציו–תרבותיים והסוציו–פוליטיים של ההון החברתי ומביאה בחשבון פערים חברתיים הקשורים לתנאי כיבוש , קולוניזציה וקונפליקט פוליטי . הגישה האקולוגית , הפסיכולוגיה ההתפתחותית הבין–תרבותית והשיח החינוכי הבין–תרבותי רואים במסגרות החינוך אפשרויות לאינטגרציה החברתית תוך אפשרות לשימור תרבויות המקור . הסקירה עמדה על החשיבות שיש להבנת ההקשר ההיסטורי , החברתי והפוליטי בישראל מבחינת התפתחותן של תפיסות חינוכיות הנוגעות לקבוצות מיעוט . בסקירה תואר הקשר שהיה קיים עד שנות השבעים והשמונים בין תפיסות התפתחותיות אוניברסליות , במיוחד אידאולוגיית כור ההיתוך והאסימילציה לתרבות הרוב — לבין תכניות " טיפוח" שבהן נקראו הורים מקבוצות תרבות שונות לחבור לאנשי מקצוע על מנת לצמצם פערים ולהביא את על שניות זו , של שליטת המדינה מצד אחד ומעורבות ההורים בחינוך הממלכתי מצד שני , מנסה מדינת ישראל לגשר באמצעות הסדרה נורמטיבית של מעמד ההורים במערכת החינוך . בחינת ההסדרה הקיימת , על רבדיה השונים , חושפת פער בין הצהרת הכוונות העקרונית שעל פיה ההורים הם שותפים מלאים של המדינה בחינוך הילדים — ובין הנורמות המחייבות בפועל , ומגלה מציאות שבה נורמות רבות אינן מיושמות הלכה למעשה . פערים אלו קיימים הן ביחס להורה היחיד והן ביחס לנציגויות הורים . במדינות האנגלו–אמריקניות קיימת גישה שונה למעורבות הורים , בעיקר באמצעות גופים נבחרים המשותפים להורים ומורים . גופים אלה מגבשים מסמכי שיתוף–פעולה מקומיים , המחייבים את ההורים , המורים והרשויות השונות . לאור השוואה זו נבחן בסקירה הצעות היכולות לקדם את היחס בין הורים למדינה בכל הקשור לחינוך הילדים . אין חולק על כך שקידום השותפות בין ההורים לגורמים החינוכיים הוא מטרה ראויה , שהגשמתה תיטיב עם כל הגורמים המעורבים . שינוי מעין זה יש ללוות בהסדרה נורמטיבית ראויה , אולם הסדרים נורמטיביים , טובים ככל שיהיו , לא יועילו ללא פעילות ציבורית מקיפה שתסביר את חשיבות העניין , מצד אחד , ותעורר את ציבור ההורים לפעול , מצד שני . קישור לסקירה המלאה : country-Brastel . pdf http : // education . academy . ac . il / Uploads / BackgroundMaterials / Hebrew / parents-kids-

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר