1. תקציר: יחסי משפחה-מערכת החינוך בגיל הרך מנקודת מבט היסטורית ד״ר קלודי טל וד״ר תמר בר

עמוד:171

. 1 תקציר : יחסי משפחה-מערכת החינוך בגיל הרך מנקודת מבט היסטורית ד״ר קלודי טל וד״ר תמר בר בסקירה זו מתוארות התמורות ההיסטוריות אשר השפיעו על היחסים בין הממסד החינוכי לבין משפחות הילדים בגיל הרך ( המוגדר כאן כגיל 3 עד , ( 8 ונסקרת הדרך שבה משתקפות התמורות האלה בחוזרי המנכ"ל שמשרד החינוך והתרבות החל לפרסם בשנות ה . 50– שתי תפיסות עיקריות מוזכרות בספרות המקצועית בדיון הנוגע לקשר בין משפחות הילדים לבין הממסד החינוכי : תפיסה של הפרדה ומודלים שונים של קשר . עם המודלים של הקשר נמנים מודל המסגרת החינוכית , שבו המערכת החינוכית מכתיבה למשפחות את תנאי הקשר ; מודל המשפחה , שבו מוענקת חשיבות רבה להתאמת התכנית החינוכית למאפיינים של משפחות הילדים ; מודל השותפות , שמדגיש את ההכרח בבניית תכנית חינוכית מוסכמת הן על המשפחות והן על הממסד החינוכי , בדרך של דיאלוג בין שני הצדדים . בשנת 2011 ברור לכול , בארץ ובעולם , שהצלחת המעשה החינוכי תלויה במידה רבה בקיום שותפות בין הממסד החינוכי לבין משפחות הילדים ובאיכותה של שותפות זו . זאת ועוד , בקשר בין הממסד החינוכי לבין משפחות הילדים מובנה קונפליקט , הנובע מהבדלים בין סביבת הבית לסביבת המסגרת החינוכית ומהשונות המאפיינת את התפקידים ואת האחריות של כל אחד מהשותפים לקשר . רוב ההורים מתמקדים בטובת ילדיהם הפרטיים , ולא בהכרח שואפים להיטיב עם הגן , הכיתה או בית הספר . גננות ומורים , לעומת זאת , אמורים להיות אמונים על מציאת דרכי הוראה ובניית תנאי למידה אשר יאפשרו ביטחון רגשי , שייכות ולמידה לכלל ילדי הגן או הכיתה . קיומו של הקונפליקט המובנה בין הפרספקטיבה של הממסד החינוכי לבין זו של משפחות הילדים מחייב התייחסות לשני ממדים : ממד הקשר עם המשפחות , ולצדו ממד האחריות שהמדינה מקבלת על עצמה — אחריות לחינוך כל הילדים החיים בה . השינויים בזיקות בין משפחות הילדים לבין הממסד החינוכי קשורים קשר הדוק לתמורות שחלו בחברה הישראלית מאז הימים שלפני קום המדינה ועד ימינו אלה . בתחילת הדרך , בהשראת התנועה הציונית , הייתה מגמה של הפרדה או נתק מהמשפחות . מדיניות זו הותוותה כדי לאפשר את בנייתו של " היהודי החדש , " ובניסיון לעודד אחידות ושוויוניות בין כל הילדים . אף שהניסיון לבנות חברה צודקת ושוויונית לא צלח , זו הייתה האידאולוגיה . חוק לימוד חובה משנת 1949 וחוק חינוך ממלכתי משנת 1953 היו חלק מן המאמץ לבנות תשתית חוקית למערכת חינוך ממלכתית שוויונית . נספח ב׳ תקצירי סקירות שהוזמנו על ידי הוועדה כחומר רקע לדיוניה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר