פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:140

ועל התמיכה שהם מקבלים , העמדות שלהם חיוביות יותר מאלה של מורים רגילים שאינם מלמדים במסגרת תומכת–שילוב . אך טבעי הוא שיצירת גישה חיובית ומוטיבציה לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בקרב מורים עמוסי עבודה תהיה מושפעת מן התמיכה והמשאבים שמערכת החינוך מעניקה להם . ( Richards , Pavri , Golez , Canges , & Murphy , 2007 ) בניית תכניות התערבות מוקדמת התמיכה האמפירית בעבודה מונעת שתועדה בארצות שונות מצביעה על כך שהגמישות לשינוי רבה יותר בגיל צעיר . הניסיון מעיד שעבודה מונעת מעצבת דפוס של שיתוף פעולה בין המערכת החינוכית לבין ההורים , ואילו העדרה מתקשר לחוויות של כישלון ולעליית המתח ביחסי בית ספר-הורים . התמיכה המחקרית ברעיון כוללת גם את הממצא שלפיו תכניות להתערבות מוקדמת מפחיתות את שיעור ההשמה בכיתות של חינוך מיוחד . ( Engler , Bromley , & Tishelman , 1993 ; Miedel & Reynolds , 1999 Evans , Okifuji , ) לכן ראוי להשקיע משאבים בתחום זה כדי ליישם תכניות לאיתור , אבחון והתערבות מוקדמים , תכניות שזכו לתמיכה מחקרית . כפי שהראינו קודם , גם בתחום זה קיים גוף ידע גדול ומבוסס אמפירית שיכול להעניק בסיס מוצק להפעלתן של תכניות התערבות בלי שיהיה צורך להמציא אותן בכל פעם מחדש . נדגים את האפשרות הזאת באמצעות תכנית התקשרו"ת ( הורות תומכת קשר ותקווה , ( פרויקט הדגל של שפ"י ( השירות הפסיכולוגי ייעוצי ) בשלוש השנים האחרונות . זוהי תכנית התערבות מוקדמת שהופעלה עד כה בהיקף מצומצם ובמסגרת מחקרית . היא נבנתה על בסיס תכנית "השנים המופלאות" והותאמה לתרבות ולחברה הישראלית . התכנית מיועדת לילדים בני שלוש-ארבע המגלים קשיים בוויסות עצמי–התנהגותי . התכנית פועלת באמצעות קבוצות הורים המקיימות 14–12 מפגשים . מחקרי הערכה מבוקרים שנעשו בארצות שונות מעידים שקבוצות הורים פסיכו–חינוכיות מסוג זה הן התערבות יעילה וחסכונית לסיוע לילדים הסובלים מבעיות התנהגות . ( 2001 Webster-Stratton & Reid , 2006 ; Webster-Stratton & Taylor , ) תוצאות ראשוניות של מחקר הערכה שבדק את השנה הראשונה להפעלת התכנית בישראל מעידות על תרומתה להסתגלות ההתנהגותית והאקדמית ולשליטה העצמית של הילדים ( אליצור , סומך וסירקיס , . ( 2010 כאמור , זו דוגמה אחת בלבד . יש תכניות נוספות להתערבות מוקדמת בגיל הרך — תכניות נתמכות אמפירית המיועדות לעודד התפתחות תקינה של ילדים בעלי צרכים מיוחדים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר