פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:137

ניסוי–החלוץ יצא לדרך עוד לפני השינוי של חוק החינוך המיוחד . ועדת עמיחי , האחראית עליו , הוסיפה המלצה חשובה ולפיה ימונה בכל אחת מהמתי"אות איש קשר שיתמחה בנושא של עבודה עם הורים ויהיה אחראי למתן הסבר והכוון , כדי שההורים ידעו מה זכותם ומה עומד לרשותם . הערות הוועדה והמלצותיה למרות חשיבותו של דוח דורנר והשפעתו על הסוגיות המרכזיות שהצגנו , נשארו סוגיות מהותיות שהדוח ותכנית–החלוץ אינם מתייחסים אליהן . כך למשל , הדוח אינו עוסק בהתערבות מוקדמת , ובדיקת–החלוץ מתחילה רק בגן חובה ואינה מיישמת בגנים תכנית מבוססת אמפירית כלשהי . ילדי טרום–חובה בגיל שלוש-ארבע אינם נכללים בתכנית–החלוץ , מפני שבעיר חולון גילאים אלו אינם חלק מן המסגרת של צו לימוד חובה . לא ברור גם אם מחקר הערכה מסודר יתלווה לניסוי רחב ההיקף . בדיקת–החלוץ של דוח דורנר היא ניסוי ממלכתי , וממצאיה עשויים להשפיע על המדיניות הממלכתית בתחום החינוך המיוחד בישראל בעשור הבא . ומכיוון שכך , רצוי ללמוד מבדיקת עלות-תועלת שנעשתה בבריטניה והשוותה בין תכניות התערבות שונות שהופעלו במימון ממשלתי . חלקן נמצאו בלתי אפקטיביות , ואילו אחרות עמדו היטב בבדיקה זו של עלות-תועלת . ( Hutchings et al ., 2007 ) לפיכך , כדי שיהיה אפשר להסיק מסקנות מבוססות מתוצאותיו של ניסוי–החלוץ , ראוי לתכנן היטב לא רק את העשייה בשטח אלא גם להקים מערך מסודר של הערכה מדעית ביקורתית , אובייקטיבית ובלתי תלויה . דוח דורנר מציע להחיל מדיניות שילוב ' מונחית מלמעלה' על מערכת החינוך , אך הניסיון בעולם מלמד כי גישה זו עלולה להיכשל בגלל התנגדויות רבות העולות בשטח . ( Slee , 2004 ) דוח דורנר נתן מענה לסוגיית השילוב , ולכן לא נעסוק בה כאן . הצעותינו יתייחסו לשלוש הסוגיות האחרות שהועלו בפרק הקודם . אנו חוששים שהעדר טיפול בשלוש הסוגיות האלה יפגום בהצלחתו של ניסוי–החלוץ המבוסס על דוח דורנר . לדעתנו , כדי שהרפורמה תצליח , על מערכת החינוך להמשיך להיות פרו–אקטיבית בטיפוח הקשר שלה עם הורים וילדים בעלי צרכים מיוחדים ולא להגיב רק בדיעבד , אחרי כישלונות . ההצעות המרכזיות של הוועדה שלנו נועדו לקדם מדיניות חינוכית המעודדת מעורבות ושותפות אפקטיבית של הורים , ולשפר את החינוך והטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים . בניית מערך הכשרה והדרכה יש להקים מערך שיכלול הכשרה של אנשים חדשים טרם כניסתם לתפקיד , לצד הכשרה של בעלי תפקיד שכבר עובדים במערכת : מנהלים , מורים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד , סייעות 92 לנושא ההתערבות המוקדמת , ראו נייר עמדה שהגישו מיכל אנגלרט וציפי שוורץ לוועדת דורנר מטעם פורום גיל רך בשפ"י ( אנגלרט ושוורץ , : ( 2009 " ילדים עם צרכים מיוחדים בגיל הרך — חשיבות האיתור וההתערבות המוקדמת והפעולות הנגזרות מכך , " הסוקר את הספרות בתחום זה ומציע לבנות מערך לאיתור מוקדם ולטיפול רבמקצועי שילווה את הילדים והמשפחות באופן רציף . ShlaveiChaim / GilRach / gilrach / NiyarEndaDorner . htm http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Shefi / ( נדלה בנובמבר . ( 2009

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר