פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:136

המלצות והצעות דוח דורנר הוא המענה העדכני ביותר של מערכת החינוך גם לחלק מהסוגיות שהעלינו אנחנו . ההחלטה הנוגעת לניסוי בעקבות דוח דורנר התקבלה במהלך כתיבת הדברים האלה , ונמצאנו כותבים על תהליכי שינוי המתרחשים עכשיו , אך השפעתם תיבדק לאחר פרסום מסקנותינו . בשל השלכותיו של דוח דורנר על הקשר בין מערכת החינוך לבין ההורים והמחויבות של משרד החינוך לבדוק את ההמלצות על ידי יישומן בעיר שלמה , נציג את חמש המלצות העיקריות של הדוח ואחר כך את ההמלצות הנוספות של הוועדה שלנו . חמש ההמלצות של ועדת דורנר בחירת ההורים — להעצים את סמכות ההורים לקבל החלטות בעניין חינוכו של ילדם ולהפקיד בידיהם את הבחירה בסוג המסגרת החינוכית שבה יתחנך הילד . עם זאת יש לאנשי המקצוע אפשרות לבחון שוב כעבור שנה את תוצאות ההחלטה של ההורים כדי לוודא שהדרך שננקטה אינה גורמת לפגיעה בטובת הילד או לפגיעה בשלומם של אחרים . תקציב הולך אחר הילד — בשיטת תקצוב זו , הנהוגה גם במדינות אחרות , התקציב מוקצה בהתאם ללקות ולרמת התפקוד של הילד ומופנה למסגרת החינוכית שבה הילד לומד . מתכונת זו מאפשרת לילד לעבור בין מסגרות שונות בהתאם לצרכיו החינוכיים , בלי שהמעבר למסגרת משולבת יפחית את זכאותו לקבל מענה לצרכיו המיוחדים . אפיון על פי תפקוד ולא רק על פי לקות — הוועדה המליצה כי קביעת היקף הסיוע תיעשה על סמך אמות מידה הקשורות לתפקודו של הילד ולא רק לאבחון הלקות שלו . תיקון זה ימנע עיוותים קיימים ויביא לחלוקת משאבים הוגנת יותר בין הילדים . אמות מידה מבוססות–תפקוד יושתתו על הערכה אובייקטיבית של הילד . הן יפחיתו את הפיתוי לבצע "התאמת אבחון" כדי להגדיל את התקציב שמקבל הילד . התקציב , כאמור "ילך אחר הילד" למוסדות החינוכיים , ובהתייעצות עם ההורים תותאם תכנית לימודים אישית לכל ילד בעל צרכים מיוחדים שייקבע שהוא זכאי לחינוך מיוחד . כדי ליישם עקרונות אלה הציעה הוועדה הליך חדש : ועדות אפיון יעריכו את תפקודו של הילד וישייכו אותו לקבוצת אפיון מסוימת . השיוך הזה יאפשר להורים להעריך את סל השירותים שיקבל ילדם ולהחליט במשך תקופת הרישום המקובלת לאיזו מסגרת חינוכית לרשום את ילדם . החלטה זו תאפשר גם למוסדות החינוך להעריך את התקציב שיקבלו ממשרד החינוך כדי לבצע את השילוב . תיקון חוק חינוך מיוחד — כדי שאפשר יהיה להוציא אל הפועל את ההמלצות , הציעה הוועדה לעגן את ההליך החדש בתיקון בחוק חינוך מיוחד , ואף הכינה הצעת חוק המשקפת את העקרונות המרכזיים הגלומים בהמלצותיה . הכשרת סייעות ואנשי הוראה בחינוך רגיל — הוועדה התייחסה להכשרה הלא מספקת שיש לסייעות ולסגל בחינוך הרגיל — בנושא החינוך המיוחד . היא הציעה להרחיב את ההכשרה ולכלול בה הן הכשרה טרם הכניסה לתפקיד והן פיתוח מקצועי במהלך העבודה . הוועדה הציעה שההכשרה תתייחס גם לעבודה עם הורים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר