פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:130

ליחסי השותפות . לפיכך ההורים מתלוננים כי המערכת משתמשת לא אחת ב"העצמת ההורים" כסיסמה המכסה על חוסר עשייה . מנהלי בתי ספר בחינוך הרגיל הם במקרים רבים חסרי ידע בתחום של ילדים בעלי צרכים מיוחדים . רבים מהם אינם מכירים אפילו את החוק הקיים ואינם יודעים מה המשמעות המעשית של שילוב ילדים בעלי סוגים שונים של צרכים מיוחדים במערכת בית הספר . מנהלי בתי ספר לחינוך מיוחד אינם עושים די כדי לעבוד בשיתוף עם ההורים . בהעדר גורם מתאם , ההורים מנסים לפנות למעלה , לרוב למפקחים בחינוך המיוחד . אלא שבשל מיעוט מפקחים הפנייה אינה נענית , וההורים חשים תסכול , כעס , ניכור וחוסר אונים מול המערכת . ההורים חווים את המצב כהרסני ביותר , ולטענתם איכות החיים של המשפחה כולה מושפעת מטיב הקשר עם אנשי המקצוע . במצוקתם הם מנסים לפנות גם לדרג הבכיר של קובעי מדיניות באגף לחינוך מיוחד , ושוב נענים בסירוב . מחנכות רבות העובדות עם תלמידי שילוב בחינוך הרגיל נעדרות הכשרה וכישורים מתאימים בתחום של חינוך מיוחד ובתחום של בניית עבודת צוות עם הורים . בנוסף לכך , העומס בעבודתן גדול , ולכן יכולתן להתפנות ללמוד את הנושא וליישם את הדרוש מוגבלת . מורות השילוב בבית הספר מוציאות את הילדים מהכיתות לכמה שעות בשבוע , לעבודה פרטנית . אלא שבמקרים רבים המורות האלה חסרות הכשרה מיוחדת , אין להן מידע כולל על הילדים ומשפחותיהם , והן אינן מרכזות את הטיפול בכל מה שקורה לילד בבית הספר ובקשר בין בית הספר לבין ההורים . המשאבים המוקדשים לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת הנורמטיבית אינם מספיקים . כדי לקבל סייעת למספר שעות סביר , על ההורים להתגבר על סבך של בירוקרטיה ולפעול בדרכים עקלקלות . מצב זה יוצר חוסר אמון כלפי המערכת ולטענתם , פעמים רבות המערכת מסתירה מהם מידע ואינה מקיימת איתם " דיאלוג אמיתי . " במקרים לא מעטים מתגלעים עימותים , וההורים חשים שעליהם להתמודד על קידום הילד מול בית הספר במקום לעבוד יחד איתו . החיכוכים עם המערכת חזקים במיוחד בקרב הורים הפועלים לשילוב מלא של הילד . הורים אלו מבקשים תמיכה מבית הספר , וכאשר המענה אינו עונה על הדרישות , הם חווים בדידות וחוסר אמון כלפי המערכת . ההורים מצפים שמערכת החינוך תתרום לשינוי עמדות בקהילה ובחברה מאחר שדעות קדומות , סטיגמטיזציה ואפליה הן מחסום עיקרי לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בבית הספר ובחברה . בחברה הדרוזית והערבית המצב קשה ביותר : מצד אחד , העמדות החברתיות שליליות במיוחד , ומן הצד האחר , השירותים לילדים בעלי צרכים מיוחדים מצומצמים ביותר . כך קורה שמבין משפחות הילדים בעלי הצרכים המיוחדים במדינת ישראל , דווקא אלה הזקוקות לתמיכה הרבה ביותר מקבלות את המענה הפחות מספק מצד מערכת החינוך .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר