פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:125

היזמה העניקה מידה של אוטונומיה לאזורים השונים , והם החליטו אילו תכניות של התערבות מוקדמת יופעלו בתחומם . המגוון הרחב מאפשר השוואה בין תכניות , בקנה מידה לאומי . כך נמצא שהפעלתה של תכנית " השנים המופלאות" ( Incredible Years ) בקבוצות של הורים שילדיהם היו בסיכון להפרעות התנהגות הייתה אפקטיבית בוויילס ועמדה היטב בבדיקה של עלות-תועלת . ( Hutchings et al ., 2007 ) לעומת זאת באנגליה , שלא יישמה באותן שנים תכנית נתמכת אמפירית , ההשקעה בתכניות Sure Start לא הייתה אפקטיבית . דוגמה נוספת היא מדינת הוואי , שהחליטה לפני כעשר שנים לשנות את מערך שירותי הטיפול שהיא מעניקה לילדים ולנוער על פי קריטריונים שקבעו מהן דרכי הטיפול שיעילותן נתמכת אמפירית . תחילה נעשתה בדיקה מקיפה של דרכי הטיפול הנתמכות אמפירית בסוגים שונים של בעיות , ובהן הטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים ( למשל , ילדים עם הפרעת קשב וריכוז או אוטיזם ) . ( Chorpita et al ., 2002 ) השינוי של מערך השירותים כלל הכשרה של אנשי המקצוע ותמריצים ללימוד דרכי עבודה מבוססות אמפירית . ( Empirically based practices ) מחקר הערכה שליווה את הפרויקט הגדול הזה העיד על שיפור בתוצאות הטיפול ועל קיצור משמעותי של משך הטיפול . ( Daleiden et al ., 2006 ) לממצאים מסוג זה השפעה חשובה על המדיניות המתגבשת בארצות שונות בנוגע למערך השירותים הציבוריים שנותנות קופותחולים לאומיות ופרטיות . הערכות מחקריות מבוקרות של תכנית " השנים המופלאות , " שנעשו באמצעות הקצאה מקרית של ילדים לקבוצות התערבות ולקבוצות ביקורת , מדגימות היטב את תרומת המחקר המשווה לסוגיות של מדיניות חינוכית–טיפולית הנוגעות לילדים בעלי צרכים מיוחדים . סקירה של שישה מחקרי התערבות הראתה שילדים הסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות משתפרים במידה רבה במיוחד , בהשוואה לילדים ללא קשיים כאלה . ( 2005 Beauchaine et al ., ) נמצאה השפעה חיובית גם על סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז . השפעה זו בלטה גם במעקב שנעשה לאחר שנה ויותר . ( Jones , Daley , Hutchings , Bywater , & Eames , 2008 ) ממצא דומה התקבל גם בנוגע לילדים הסובלים מבעיות התנהגות : הילדים הבעייתיים הם אלה שאצלם חל שיפור רב יותר כתוצאה מהשתתפות הוריהם בתכנית . ( Reid et al ., 2004 ) מעניינים גם הממצאים שהראו כי כשאותה תכנית מבוצעת עם הורים , יש לה השפעה רבה יותר על הילד מאשר כשהיא מבוצעת עם מחנכים . לעומת זאת , כאשר מבוצעות שתי תכניות במקביל , אחת עם הורים והאחרת עם מחנכים , הן מוסיפות זו על זו מבחינת ההשפעה על הילד . ( Taylor , 2001 ; Webster-Stratton , Reid , & Hammond , 2004 Foster et al ., 2007 ; Webster-Stratton & Reid , 2006 , 2007 Webster-Stratton &) מענה בתנאים המגבילים פחות מכול הנחה אחרת המונחת בבסיס הדוח היא שהאסטרטגיה החינוכית שרוב הילדים בעלי הצרכים המיוחדים והוריהם רואים אותה כיעילה ביותר למימוש החזון היא לקבל מענה חינוכי בתנאים שיגבילו פחות מכול את יכולתם של הילדים להשתלב במערכת חינוכית וחברתית נורמטיבית . ההורים מעוניינים בשילוב ורואים אותו כדרך ליישום " עקרון הנורמליזציה" שלפיו חברה מתקדמת צריכה לפעול כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלויות לקיים חיים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר