פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:123

גבוהה , שכן בנוסף לבדיקה של תוצאות ברמת הילד , מתבצעת בו בדיקה של גורמים מתווכים וממתנים המשפיעים על התוצאות ( ראו . ( Kraemer , Wilson , Fairburn , & Agras , 2002 מחקרים שונים מצביעים על כך שהשיפור בתפקודי ההורים הוא הגורם המתווך את השפעתן של תכניות ההתערבות : נמצא שרכישת מיומנויות של הורות , שיפור בתחושה של מסוגלות הורית ופיתוח גישה חיובית כלפי הילד משתנים כתוצאה מהשתתפות ההורים בתכניות אלו , וכי שינוי זה מנבא את השיפור במצבו של הילד . ( Reid , Webster-Stratton , & Baydar , 2004 2005 ; Dunst & Trivette , 2009 ; Gardner , Shaw , Dishion , Burton , & Supplee , 2007 ; Beauchaine , Webster-Stratton , & Reid , ) ממצאים אלו נתמכים על ידי אפיק מחקרי ויישומי נוסף שמדגיש את חיזוק המסוגלות של הילד , משפחתו והמערכת החינוכית . ( 2006 Masten , Herbers , Cutuli , & Lafavor , 2008 ; Walsh , ) מעבר לדגש המסורתי על טיפול בגורמי סיכון , התכניות שאנו מצטטים כאן מעידות על תרומתן של תכניות ההתערבות להתפתחות חיובית , לרכישת כלים ולשיפור מיומנויות תפקודיות בקרב הילדים . בעשרים השנים האחרונות נאסף מידע רב בזכות כמה מגמות ביישום תכניות ובמחקרן . בארצות שונות יישמו תכניות של התערבות מוקדמת בשותפות הורים בד בבד עם בדיקה מחקרית בלתי תלויה של יעילותן . כמו כן חלה התקדמות מתודולוגית רבה בתחום של הערכת תכניות , והוסכם על סטנדרטים מחקריים שאפשר להתבסס עליהם כדי להסיק עד כמה התכנית ראויה לאפיון " נתמכת אמפירית" . ( Hollon , 1998 ; Kazdin & Weisz , 2003 Chambless &) ( empirically supported ) חלק מאותן תכניות להתערבות מוקדמת יושמו גם עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים , ולעתים היה יישומן חלק משינוי במדיניות החינוך והטיפול של מדינה שלמה ( ראו לדוגמה השינוי שנעשה במערך הטיפול בילדים ובנוער במדינת הוואי בארצות הברית : . ( Chorpita , 2003 ; Daleiden et al ., 2006 ריבוי מחקרי הערכה והשפעתם על המדיניות הציבורית בכל הנוגע לטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים הוביל לשתי התפתחויות . האחת היא פרסומן של סקירות מחקר , ובהן כאלה שמבוססות על טכניקה של מטא–אנליזה , המאפשרת לבחון את מידת השפען של תכניות התערבות שונות . ההתפתחות האחרת היא הופעתם של מחקרים הכוללים בדיקת עלות-תועלת ( cost-effectiveness ) של התערבות בילדים בסיכון . בדיקות עלות-תועלת התמקדו בשתי הקטגוריות הגדולות מבחינה כמותית של ילדים בעלי צרכים מיוחדים : ילדים בסיכון לבעיות התנהגות ותוקפנות לא מבוקרת וילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז . להלן נביא סיכום של הממצאים . שיפור ברמת הילד מחקרים רבים , ובהם גם מחקרי מטא–אנליזה , מעידים שלמעורבות ההורים ושותפותם בתכניות התערבות יש תרומה ארוכת–טווח לתפקודו ולהתנהגותו של הילד , להתפתחותו ולרווחה הנפשית שלו . ( 2004 ; Reyno & McGrath , 2006 Trivette , 2009 ; Dunst , Trivette , & Hamby , 2007 ; King , Teplicky , King , & Rosenbaum ., Bailey , Hebbeler , Olmsted , Raspa , & Bruder , 2008 ; Dunst &) נבדקו משתני תוצאה מגוונים המעידים על התקדמות בהתפתחותו של הילד : הישגיו האקדמיים , התנהגותו והסתגלותו החברתית , האינטראקציה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר