פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:121

שמתייחסים להתפלגות בתי הספר היסודיים לפי רמת ההשכלה הנמוכה ביותר ( עד 11 כיתות ) ורמת ההשכלה הגבוהה ביותר 16 ) כיתות ויותר ) של האבות . כפי שנראה בהמשך , יש קשר בין המעמד הכלכלי–חברתי הנמוך של המשפחות לבין ההשמה של ילדים במסגרות החינוך המיוחד . הנתונים תומכים בהשערה שיכולתן של משפחות בעלות אמצעים כלכליים ומשאבים חברתיים גבוהים לממן שירותי טיפול וחינוך תורמת לסיכוי של ילדים בעלי צרכים מיוחדים להגיע לשילוב מלא . לילדים שמשפחותיהם נעדרות אמצעים יש סיכוי גבוה יותר לקבל את התמיכה הנדרשת במסגרות החינוך המיוחד . הנחות יסוד וממצאים תומכים העומדים בבסיס הדוח מנגנונים של אינטראקציה ותיווך ההסתגלות הרגשית–חברתית וההישגים בלימודים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים מושפעת ממערכת היחסים בין מערכת החינוך לבין המשפחה . אמנם הדבר נכון לכל התלמידים במערכת החינוך , אך במקרה המיוחד של אוכלוסייה פגיעה זו , השפעתה של מערכת היחסים מועצמת בשל פעולתו של מנגנון הקרוי בשפה המקצועית ' אינטראקציה . ' השפעתו של מנגנון זה הודגמה הן בכיוון השלילי הן בכיוון החיובי . מן הצד השלילי , העבודה החינוכית עם הילדים נפגעת בצורה חמורה במיוחד במצבים של חוסר שיתוף פעולה ואף עימות עם ההורים , ולפגיעה זו השפעה קשה על יכולתם של התלמידים להמשיך ללמוד במערכת החינוך ולהשתלב בחברה . תמיכה אמפירית במנגנון האינטראקציה נוכל למצוא במאמרו של ראטר , מבכירי החוקרים בעולם בתחום הפסיכופתולוגיה ההתפתחותית . ( Rutter , 1997 ) ראטר בחן את הניבוי של עבריינות ( הקשורה לחוסר הסתגלות 89 מוסדות חינוך — גני ילדים ובתי ספר יסודיים ועל–יסודיים , תשס"ג-תשס"ד . פרסום מספר 2007 / 6 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , פורסם : 8 באוגוסט , 2007 נדלה : 21 בפברואר . 2010 http : // www . cbs . gov . il / webpub / pub / text _ page . html ? publ = 12 & CYear = 2004 & CMonth = 1 טבלה : 2 התפלגות האבות בעלי השכלה נמוכה וגבוהה שילדיהם לומדים בבתי ספר יסודיים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר