פרק 4: הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו-חינוכיות: סקירת תוכני קורסים קיימים, המלצות והצעות

עמוד:114

. 2 רציונל ערכי להשקעה בקשר ושיתוף פעולה בין הורים ומחנכים : רציונל חוקי לשותפות עם הורים . רציונל מערכתי לשותפות עם הורים ( תאוריות אקולוגיות ובמיוחד זו של ברונפנברנר . ( רציונל מבוסס מחקרית לשיתוף הורים , בכלל זה : מה אומרת הספרות ( תאוריה ומחקר ) על הרווחים להתפתחות הילד והסתגלותו כתוצאה מקשר טוב בין הורים למחנכים ? מה אומרת הספרות על תרומתן של תכניות התערבות חינוכיות מיוחדות ( בפרט בגיל הרך ) על התפתחות ילדים והורים ? מה אומרת הספרות ( תאוריה ומחקר ) על הרווחים לתפקוד מערכת בית הספר , השגת יעדים חינוכיים ותפקוד המחנכים כתוצאה מקשר טוב בן הורים למחנכים ? ( חשוב בעיקר למנהלים . ( . 3 היכרות עם מודלים מצליחים שונים של שותפות , קשר , תקשורת , הערכה ופתרון בעיות , למשל : בית ספר קהילתי , הערכה טרנס–תחומית ( חשוב בעיקר למנהלים . ( . 4 מודעות לאבני נגף וחסמים אפשריים בשיתוף פעולה בין מערכת המשפחה למערכת בית הספר : מקורות היסטוריים , דינמיקה תוך–ארגונית ובין–ארגונית ( מאבקי כוח , ( צרכים פסיכולוגיים ( כגון חרדה מביקורת ) וחוסר רגישות להבדלים בין–תרבותיים . . 5 הבנת חוויית ההורות , השפעות על טיב ההורות ותנאים להתפתחות הורית ( חשוב בעיקר ליועצים . ( . 6 תפקיד מערכת בית הספר ( ואנשי המקצוע השונים בה ) בסיוע למשפחות בהתמודדות עם מצבים התפתחותיים נורמטיביים ( למשל גיל ההתבגרות , הגיל הרך והמעבר לבית ספר , ( ולהבדיל , התמודדות עם מצבים מיוחדים של מגבלה או משבר אצל הילד או המשפחה ( במקרים אלה תפקידי המערכת הם חינוכיים , תמיכתיים , מסייעים , טיפוליים ואבחוניים . ( . 7 תפקיד מערכת בית הספר בהתמודדות עם מצבי חירום ציבוריים או מצבי משבר ספציפיים בבית הספר . הכוונה היא להיערכות מראש של בית הספר , לתכנון תקשורת ושיתוף פעולה עם הורים במצבי לחץ ביטחוני , וגם למעורבות בית הספר בתמיכה במשפחות וקהילות נפגעות אסונות לאחר המשבר . . 8 התמודדות חוקית , אתית , בין–אישית ומערכתית עם הורים בסיכון או הורים מסכנים . מוקדים הנוגעים לכישורים הדרושים לניהול מערכת יחסים בונה עם הורים וקהילה ( משותפים לכל בעלי התפקידים : ( . 1 יכולות התבוננות עצמית ואיתור רגישויות וקשיים רגשיים הנוגעים למערכת יחסי המחנך עם ההורים . . 2 מיומנויות תצפית , אמפתיה , תקשורת , קשר ופתרון בעיות אצל מחנכים ואנשי טיפול במערכת החינוך .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר