פרק 4: הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו-חינוכיות: סקירת תוכני קורסים קיימים, המלצות והצעות

עמוד:111

" הקורס ידגיש פיתוח מודעות ורגישות לתהליכים כלליים במשפחה , הכרת התמודדות המשפחה של הילד בעל הצרכים המיוחדים , הכרת דרכים שונות של מתן עזרה למשפחת הילד החריג , 23 ) " מ , חנ"מ . ( " הכרה של הצרכים המיוחדים של משפחת הילד החריג , הבנת מקומו של המורה בקונסטלציה מיוחדת זו , הכרת דרכים שונות של מתן עזרה למשפחה" , 24 ) מ , חנ"מ . ( בקורסים הנערכים באוניברסיטאות בארצות הברית מרבים להדגיש את הרב–תרבותיות והרב–תחומיות בהבניה של תקשורת יעילה בין ההורים למערכת החינוך , וזאת בין השאר באמצעות בדיקה עצמית של הטיות הסטודנטים : " בקורס נבנה בסיס אינטר–דיסיפלינרי להבניה של עדשה רב–תרבותית לייעוץ לילדים ומשפחות . תהיה בחינה של זהות תרבותית אישית של הסטודנטים והשפעה של גורמי הזהות על המפגש הייעוצי והמפגש הרב–תרבותי . נבחן כיצד נורמות תרבותיות והיסטוריות של תרבות משפיעות על אינטראקציות בין–אישיות ונחקור כיצד ניתן להגדיל את הגמישות בהרחבת זווית הראייה , על מנת להעלות הסתברות של אינטראקציות של ייעוץ , פיתוח של ערנות , ידע ומיומנויות שיאפשרו ייעוץ יצירתי ויעיל למשפחות עם ילדים שבאות מתרבויות שונות" . ( US , 36 ) " הקורס נותן גישות מגוונות לעבודה עם הורים לילדים מיוחדים , ילדים ' רגילים' וילדים בסיכון , והוא שם דגש על מודל רב–תחומי . הקורס ניתן על ידי מגוון של אנשי מקצוע ( פסיכולוגים חינוכיים , אנשי חינוך מיוחד , אנשי חינוך של הגיל הרך , עובדים סוציאליים , מרפאים בעיסוק ומרפאים בדיבור" , US , 34 ) ג"ר . ( " הקורס בוחן את השותפות : בית ספר-משפחה-קהילה , כרכיב של רפורמה חינוכית . מדוע שותפות כזו נתפסת כמצריכה רפורמה חינוכית כוללת ? כיצד שותפות כזו נוצרת ומשומרת . ( US , 38 ) " ? בדומה לארה"ב , גם ישראל היא מדינת הגירה רב–תרבותית , ונראה כי מבחינה זו הקורסים באוניברסיטאות בארה"ב יכולים לסמן עבור המערכת האקדמית בארץ כיוון התפתחות רצוי בנושא . בנוסף לתכנים , מבדיקה של רשימות הנושאים הנלמדים בקורסים של המוסדות בארץ עולה כי הם כוללים בעיקר פריטי ביבליוגרפיה בעברית , ואינם כוללים פריטים עדכניים מתוך המחקר והעשייה החינוכית של העשור האחרון בעולם . מתוך כלל תיאורי הקורסים מסתמנת אחדות דעים בדבר חשיבותו של קשר פורה בין הורים למחנכים . אי לכך נראה כי מושם דגש רב על למידה של אסטרטגיות להבניית תקשורת יעילה ופורה בין מחנכים להורים . מטרה מרכזית של הקורסים היא מתן כלים להבנה טובה של דינמיקות ותהליכים משפחתיים , בעיקר במשפחות המתמודדות עם ילד בעל צרכים מיוחדים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר