פרק 4: הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו-חינוכיות: סקירת תוכני קורסים קיימים, המלצות והצעות

עמוד:108

נושאים ומוקדים עיקריים הנלמדים בקורסים שהסילבוסים שלהם נסקרו ישראל בכל הקורסים שנסקרו מודגשים האמונה והידע כי המשפחה וההורים הם גורמי השפעה וסוכני שינוי מרכזיים בחייו של הילד . מרבית הקורסים עוסקים בביסוס הידע על ההשפעה שיש למשפחות על ההתפתחות החינוכית של הילד , ולכן הם מדגישים היבטים מערכתיים , תרבותיים וערכיים בתהליך החינוכי . מרבית הקורסים מנסים להקנות הבנה טובה יותר של אפיוני משפחות , תפקודן , תפקידים במשפחות וכדומה . כפועל יוצא מודגש בקורסים המסר כי יש לחזק ולייעל את ערוצי התקשורת והעבודה המשותפת בין אנשי מקצוע העובדים עם ילדים לבין ההורים והמשפחות . מרבית הקורסים שמים דגש רב על פיתוח מיומנות הדיאלוג במצבים של קונפליקטים ודילמות בתהליך קבלת החלטות עם ההורים . בשלושה קורסים בלבד יש התייחסות להיבטים חוקיים הקשורים בתחום החינוכי ונוגעים לשיתוף ההורים והתלמיד בנעשה במערכת החינוך . לדעתי אפשר לראות תנודות , ואולי אף קו התפתחות , בתפיסות החינוכיות והפסיכולוגיות העומדות בבסיס המוקדים והנושאים של הקורסים הרלוונטיים : מעמדה מקצועית הערכתית ( ואולי שיפוטית ) — לעמדה אמפטית , חווייתית ורפלקטיבית . קו זה תואם את ההתפתחות בתחום התאוריה והטיפול המשפחתי . כך יש בחלק גדול מהקורסים מעבר מתכנים שעוסקים בטיפולוגיה מסורתית , הממפה דפוסים של משפחה " בריאה" בהשוואה למשפחה " בלתימתפקדת" ( מבחינת משתנים כמו דפוסי התקשורת , חלוקת התפקידים , דפוסי הסוציאליזציה , ( או משפחה " נורמלית" לעומת משפחה " חריגה" מבחינת המבנה שלה ( למשל : משפחה חדהורית , או הורים חד–מיניים ) — לכיוון של קורסים שמעמידים במוקד הבנה של מורכבות מערכת היחסים במשפחה , תהליכי התפתחות והשפעות הדדיות בין המשפחה ובין האקולוגיה שלה . הניסיון בחשיבה החדשנית יותר הוא להתחקות אחר החוויה הסובייקטיבית של ההורות ולהבין תנאים להתפתחות בהורות ולתהליכי שינוי . בארבעה מהקורסים יש התייחסות למורכבות של הורות בעידן הנוכחי ולהשפעות המודרניזציה על ההורות . הקורסים המיועדים לעובדים בגיל הרך מדגישים במיוחד את חשיבות התקשורת היעילה עם הורים , ומושם בהם דגש על ניתוח סיטואציות אפשריות הקשורות למפגש עם הורים . בשלושה מהקורסים המיועדים לגיל הרך יש דגש על אבחון של משפחות בסיכון ופגיעה בקטינים חסרי ישע , השלכותיה ותוצאותיה . סקרנו רק שני קורסים המיועדים לעובדים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה . שניהם שייכים ללימודי חינוך מיוחד ושניהם מדגישים בעיות בהתפתחות בגיל ההתבגרות , סוגיות של עצמאות המתבגר החריג והמוגבל וכן סוגיות של זוגיות ומיניות . בקורסים במסגרת ההכשרה לעבודה ב חינוך המיוחד מודגשים בעיקר נושאים כגון תהליכים במשפחתו של הילד בעל הצרכים המיוחדים , השפעת המראה החיצוני על קבלת הילד , דרכי התמודדות של משפחות שונות עם גידול של ילד בעל צרכים מיוחדים , תגובת המשפחה להודעה כי ילדם לקוי , איכות חיי המשפחה כבודדים וכיחידה דינמית , סוגיית ההשתלבות של

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר