פרק 4: הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו-חינוכיות: סקירת תוכני קורסים קיימים, המלצות והצעות

עמוד:104

מבחינה זו את עובדי מערכת החינוך , הן ברמת הידע התאורטי והן ברמת הכישורים . מודעות זו גדולה יותר בקרב המכשירים בתחום הגיל הרך , שכן מבחינה היסטורית וערכית התפיסה של הכשרת הגננות היא הוליסטית יותר בהתייחס לילד ולהקשר שלו . השינויים הרבים שחלו בתחום החינוך המיוחד ומעורבות ההורים בתהליך ההשמה ובניית התכניות של ילדי החינוך המיוחד תורמים גם הם לעליית המודעות להכשרת עובדי הוראה המיועדים לחינוך המיוחד בתחום העבודה עם הורים . לצורך הלמידה שלנו תשווה הסקירה דלהלן את המצב בתחום ההכשרה בארץ לזה המקובל במוסדות חינוך מקבילים במערב ( בעיקר בארה"ב . ( מטרת הסקירה לשמש בסיס להמלצות לתכנון קורסים מתאימים בארץ במסגרות הרבות שבהן הם חסרים . בנוסף לקורסי ההכשרה לסטודנטים תתייחס הסקירה גם לקורסי השתלמות בתחום זה לאנשי מקצוע שכבר עובדים במערכת החינוך בארץ continuing education ) או . ( training in-service- תהליך איסוף הנתונים על מנת לקבל תמונה המשקפת את מערך הקורסים הניתנים בנושא משפחה , קשר עם משפחה , תקשורת בין משפחה למסגרת החינוך וכיו"ב ( להלן נביא את מילות חיפוש שבהן השתמשנו , ( סקרנו את החוגים לחינוך , בכל התארים ובכל המסלולים השונים המצויים במסגרת החוגים לחינוך , באוניברסיטאות בארץ ובעולם . כן סקרנו את מרבית המכללות לחינוך בארץ , וגם בהן נסקרו לימודי התואר הראשון והשני ( אם קיים . ( במכללות כמו באוניברסיטאות נסקרו כל המסלולים המכשירים לקראת תואר בחינוך או בהוראה . לא נכללו בסקירה לימודי חוץ , הכשרות שונות או השתלמויות למיניהן שאינן חלק מהלימודים לקראת תואר בחינוך או תואר . B . ED החיפוש נערך באמצעות האינטרנט וכלל את האתרים הרשמיים של כל מוסד שנסקר . מילות החיפוש שבהן השתמשנו כדי למפות את הקורסים היו : משפחה ; הורים ; הורות ; קשר עם משפחה ; דרכי עבודה עם משפחה ( בעברית ובאנגלית . ( במסגרת הסקירה עברנו על שם הקורס ועל הסילבוס שלו ( אם היה . ( העיון בסילבוס של הקורסים הוסיף לרשימות כמה קורסים ששמם המקורי לא העיד בהכרח על עיסוקם במובהק בנושא המשפחה . המיפוי מתייחס לשנת הלימודים 2009-2008 ( שנת הלימודים תשס"ט ) בלבד . מאחר שחלים שינויים משנה לשנה , יש להביא בחשבון את השנה שאליה אנו מתייחסים במיפוי ואת האפשרות שחלו עם השנים שינויים בתכניות הלימודים . למרות שהתייחסותנו היא לשנת לימודים ספציפית , אנו סבורים כי המיפוי נותן תמונת מצב הממחישה למדי את ההדגשים בקורסים המוצעים במוסדות שסקרנו , את היקפם ואת הסטטוס של הקורס — קורס חובה או רשות , סמסטריאלי או שנתי , המסלול שאליו הוא שייך וכדומה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר