פרק 4: הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו-חינוכיות: סקירת תוכני קורסים קיימים, המלצות והצעות

עמוד:103

פרק : 4 הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו-חינוכיות : סקירת תוכני קורסים קיימים , המלצות והצעות הסיכום המובא להלן עוסק בהיקף ההכשרה שמקבלים סטודנטים המיועדים לעבודה במערכת החינוך בארץ ( בתחום ההוראה , המינהל החינוכי והייעוץ החינוכי ) בנושא הקשר והעבודה עם הורים ומשפחות , וכן בתוכני ההכשרה ובאופנים שבהם היא ניתנת במוסדות המציעים קורסים בנושא . נושא ההכשרה חשוב במיוחד , מפני שהוא מניח את הבסיס לתפיסה הערכית והמקצועית של עובדי ההוראה בתחום זה ובונה יכולות וכלים רלוונטיים שהעובדים יוכלו ליישם ולפתח במהלך עבודתם בשטח . יש לזכור כי תחום ההכשרה של עובדי מערכת ההוראה עבר שינויים רבים בעשורים האחרונים . הלחץ לאקדמיזציה ולפרופסיונליזציה מעלה את עומס המשימות על מוסדות ההכשרה של עובדי הוראה . מצד אחד יש דרישה מעובדי ההוראה להעמקה בתחומי עיסוקם , ומצד שני מוצב בפניהם שלל משימות הנוגעות לא רק למקצוע ההוראה , אלא לילד כפרט , לקבוצה , למוסד ולחברה . כיום קשה לראות את עבודת בית הספר כמנותקת מן ההקשר הכללי יותר , הקשר שבו מתממשים בין השאר יחסי הורים-ילדים . השינויים החברתיים מתבטאים בתחושות של ערעור על סמכות בית הספר , סמכות שהייתה מובנת מאליה לפני כמה עשורים , וברצונם של הורים להשפיע ולהיות מעורבים הרבה יותר בתהליך החינוכי של ילדיהם . הורים רבים מתמודדים בו–זמנית גם עם אתגרי זמן ולחצים של משפחות שבהן שני ההורים הם בעלי קריירה , עם דילמות רבות הקשורות בליברליזציה של יחסי הורים-ילדים בימינו ועם תחושה של ערעור הסמכות ההורית , שהייתה מקובלת יותר כאשר הם היו ילדים . לתפיסתנו , שינויים אלה דורשים ממערכת בית הספר ומעובדיו לפתח יכולות תקשורת , פתרון בעיות , ומעורבות — לא רק מול הילדים אלא גם מול הוריהם . בית הספר כמערכת מחויב להתייחס לילדים בראייה רחבה המביאה בחשבון את מכלול ההקשרים של חייהם , ולבנות דרכי שיתוף קונסטרוקטיביות עם המשפחות על מנת לקדם את התהליך החינוכי וההתפתחותי–אישיותי של הילדים . האם יכולות אלו צריכות ויכולות להילמד ? המספר הגדול של קונפליקטים , מתחים ותחושות של אי–שביעות–רצון המדווח בתקופתנו ביחסי הורים ובתי–ספר מצביעים על כך שאכן אין די בכוונות טובות כדי לגבש תקשורת ושיתוף פעולה טובים עם הורים בבתי הספר . הסתכלות על הנעשה במדינות אחרות כגון ארה"ב בתחום ההכשרה מספקת גם היא מידע חשוב על הצורך והדרכים להכשיר עובדי הוראה בתחום של יחסי גומלין רגישים ויעילים עם ההורים . ואכן , בשנים האחרונות אנחנו רואים גם בארץ עלייה במודעות לצורך להכשיר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר