פרק 3: ההסדרה המשפטית של קשרי הוריםמסגרות חינוך בגיל הרך

עמוד:85

s first 29 . Parental and Public Responsibilities For Early Childhood Education — ׳ s emphasis on The Principle that Parents ( and other primary caregivers ) are children ׳ respects : to make this principle a starting point for planning early education in two respect for the responsibility of parents … The committee invites state parties educators is well established and endorsed with the convention s first educators is well established ׳ s emphasis on respect for the A . The principle that parents are children ׳ reliable and affectionate relationships based on respect and understanding responsibilities of parents . They are expected to provide an environment of and endorsed within the Convention role and are developed as B . In planning for early childhood , state parties should at all times aim to ( art . 5 ) ׳ s far as possible in partnership with parents , including active cooperation provide programs that complement the parents ׳ personality , talents and mental and physical abilities to their fullest between parents , professionals and others in developing the child ( art . 29 . 1 ( a ) ״ potential wider family and community education in the broadest sense , which acknowledges a key role for parents , 30 . The committee calls on state parties to ensure that all young children receive השלכות ההערה הכללית על הבסיס הנורמטיבי המנחה בתחום יחסי הורים-מערכת החינוך בגיל הרך ההורים הם המחנכים הראשונים של ילדיהם . החל מכניסתם של הילדים למערכת החינוך נוצרת בין ההורים ובין מערכת החינוך אחריות משותפת לחינוכם . יש לשאוף לכך שפיתוח תכניות חינוכיות בגיל הרך ייעשה ככל האפשר מתוך שותפות פורה בין ההורים למערכת החינוך , וזאת כדי להבטיח את התפתחות אישיותו , כישרונותיו , יכולותיו וכישוריו השכליים והרגשיים של הילד . חלק ב׳ — המשפט הישראלי . 1 הסדרת הנושא בחקיקה החקיקה הראשית העיקרית בתחום החינוך היא חוק לימוד חובה התש"ט1949– וחוק חינוך ממלכתי התשי"ג . 1953– שני חוקים אלו מסדירים את פעילות מערכת החינוך בקרב ילדים 26 בנוסף ל2– חוקים אלו , שהם החוקים המעצבים את מערכת החינוך , קיימים חוקים נוספים העוסקים בארגון מערכת החינוך והפיקוח עליה . מכיוון שחוקים אלו אינם משפיעים על יחסי הורים-מדינה , לא נדון בהם במסגרת זו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר