פרק 3: ההסדרה המשפטית של קשרי הוריםמסגרות חינוך בגיל הרך

עמוד:82

א . בנוסח האמנה בולטת העובדה שהזכות להתפתחות היא זכות רחבה , החולשת על היבטים רבים בחיי הילד — התפתחות פיזית , נפשית–רוחנית , מוסרית , וחברתית . ב . באשר לחלוקת האחריות להבטחת התפתחותם של ילדים בין המדינה ובין ההורים , ועדת האו"ם בדבר זכויות הילד הדגישה כי בהתאם לפרשנות האמנה , האחריות הראשונית להבטחת התפתחותם של ילדים מוטלת על ההורים , ועל המדינה מוטלת החובה להשלים את תפקידם של ההורים בתחומים מסוימים כגון חינוך ובריאות ולסייע להם במילוי חובתם בתחומים שבאחריותם הבלעדית . השלכות ההכרה בזכות להתפתחות על גיבוש מדיניות וחקיקה בתחומים הנוגעים לקשרי משפחה-מערכת החינוך בגיל הרך ההכרה בהשפעה החשובה שיש לשיתוף פעולה בין הורים , משפחה ומערכת החינוך על התפתחות הילד מטילה על מערכת החינוך ועל ההורים חובות משותפות לפעול על מנת לקדם שיתוף פעולה פורה בין הורים ומשפחה לבין מערכת החינוך . חובה זו מעוגנת בין היתר בהכרה בזכותם של ילדים לחינוך ולהתפתחות . א . ההורים נושאים באחריות הראשונית והבסיסית להתפתחות הילד וחינוכו . עם כניסתו של הילד למערכת החינוך , נוצרת אחריות משותפת בין ההורים למערכת החינוך . ב . ההכרה בהשפעה החשובה שיש לשיתוף הורים במערכת החינוך על התפתחות הילד מטילה חובה ברורה על המדינה לאפשר ולפתח מנגנונים לשיתוף כאמור . . 5 עקרון השוויון עקרון השוויון מעוגן בסעיף 2 לאמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד , הקובע : . 1 המדינות החברות יכבדו ויבטיחו את הזכויות המפורטות באמנה זו לכל ילד שבתחום שיפוטן , ללא הפליה מכל סוג שהוא , ללא קשר עם גזע , צבע , מין , שפה , דת , השקפה פוליטית או אחרת , מוצא לאומי , אתני , או חברתי , רכוש , נכות , לידה או מעמד אחר , בין של הילד , ובין של הוריו או אפוטרופסו החוקי . . 2 המדינות החברות ינקטו את כל האמצעים המתאימים להבטיח כי הילד מוגן מפני כל צורה של הפליה או ענישה על יסוד מעמדם , פעילויותיהם , השקפותיהם , או אמונותיהם של הורי הילד , אפוטרופסיו החוקיים , או בני משפחתו . 19 ראו ס' 27 ו32– לאמנה , המאזכרים חמישה אלמנטים אלו בזכות להתפתחות . 20 ראו , Child ( UNICEF , 2002 ) . available at http : // www . unicef . org Rachel Hodgkin and Peter Newell , Implementation Handbook for the Convention on the Rights of the עמ' . 232

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר