פרק 3: ההסדרה המשפטית של קשרי הוריםמסגרות חינוך בגיל הרך

עמוד:81

כעולה מלשון האמנה , עקרון טובת הילד הוא עיקרון חולש . בנוסף להופעתו בסעיף זה , הוא מופיע עוד שמונה פעמים לאורך האמנה . משמעות המונח " עיקרון ראשון במעלה" , ( consideration primary ) במובחן מעיקרון מכריע , ( paramount consideration ) היא שטובת הילד אינה העיקרון היחיד שיש לשקול , וכי עשויים להיות אינטרסים מתחרים . ואולם משמעותו העיקרית של העיקרון היא שבכל עניין הנוגע בילד יש לגשת לנושא הנבחן בדיון המשפטי קודם כול מתוך זווית הראייה של הזכויות , הצרכים והאינטרסים של הילד . השלכות ההכרה בעקרון טובת הילד על גיבוש מדיניות וחקיקה בתחומים הנוגעים לקשרי משפחה-מערכת החינוך בגיל הרך הדיון בשאלות הנוגעות לשיתוף הורים ומשפחות במסגרת מערכת החינוך מעלה צורך לאזן בין הזכויות והצרכים של שלושה גורמים : ילדים , הורים ומשפחות , מערכת החינוך . ההכרה בעקרון טובת הילד כעיקרון ראשון במעלה מבטאת את התפיסה כי נקודת המוצא לדיון היא טובתם של ילדים . עיקרון זה הוא הראשון הנבחן במסגרת הדיון בסוגיות הנוגעות לשיתוף פעולה בין הורים למערכת החינוך , ויש לו משקל רב יותר מאשר לזכויות ולאינטרסים של ההורים ומערכת החינוך . עם זאת , על פי האמנה עיקרון זה הוא ראשון במעלה ואינו עיקרון מכריע . משמעות הדבר היא כי קיימת לגיטימיות להכרה באינטרסים הנפרדים של ההורים ושל מערכת החינוך , אך לאלה וגם לאלה יש מעמד משני אל מול העיקרון של טובת הילד . א . בהסדרת מערכת היחסים שבין הורים למערכת החינוך בגיל הרך יש להכיר בעקרון טובת הילד כעיקרון ראשון במעלה ולהעמיד את טובת הילד במוקד הדיון . . 4 עקרון החיים , ההישרדות וההתפתחות עקרון החיים , ההתפתחות וההישרדות מעוגן בסעיף 6 לאמנה , הקובע : . 1 המדינות החברות מכירות בזכותו הטבעית של כל ילד לחיים . . 2 המדינות החברות יבטיחו עד מרב המידה האפשרית את הישרדות הילד והתפתחותו . הזכות להתפתחות ופרשנותה במסגרת עיקרון זה עוגנו שלוש זכויות מרכזיות : הזכות לחיים , להישרדות ולהתפתחות . ההיבט הרלוונטי ביותר לעבודת הוועדה ומעוגן במסגרת עיקרון זה הוא ההכרה בזכות להתפתחות כזכות ייחודית לילדים . עיגון הזכות להתפתחות באמנה מבוסס על ההכרה בכך שאחת ההבחנות המרכזיות בין ילדים למבוגרים היא כי ילדים מצויים בתהליך התפתחותי מואץ . אפשר להצביע על שני עניינים מרכזיים העולים מהכתיבה הפרשנית שעסקה בזכות להתפתחות : 17 ס' ) 37 , 21 , ( 1 ) 20 , ( 1 ) 18 , ( 3 ) 9 , ( 1 ) 9 ג ) ו ( 2 ) 40– לאמנה . s Rights : Barbara Bennett Woodhouse , Hatching the Egg : A Child-Centered Perspective on Parents' Rights , 14 18 ׳ s Needs , Children ׳ . The Child's Voice in Defining the Family , 8 BYU J . Pub . L . 321 ( 1994 ) Cardozo L . Rev . 1747 ( 1993 ); Barbara Bennett Woodhouse , Out of Children

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר