פרק 3: ההסדרה המשפטית של קשרי הוריםמסגרות חינוך בגיל הרך

עמוד:79

פרק : 3 ההסדרה המשפטית של קשרי הוריםמסגרות חינוך בגיל הרך מבוא מטרתו של פרק זה היא להציג את הבסיס המשפטי להסדרת קשרי משפחה-מסגרות חינוך בגיל הרך . לפרק זה ארבעה חלקים מרכזיים : בחלקו הראשון תיבחן השפעת האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד על גיבוש הבסיס הנורמטיבי לעבודת הוועדה . חלקו השני יעסוק בבחינת ההסדרים הקיימים במשפט הישראלי . הסדרים אלו ייבחנו בשלושה מישורים : א . חקיקה ראשית . ב . פסיקת בתי המשפט . ג . הנחיות מינהליות . חלקו השלישי יעסוק בבחינת הסדרים שנקבעו במדינות אחרות בתחום זה , וחלקו הרביעי יוקדש להצבת כיווני חשיבה ראשוניים בדבר ההסדרה המשפטית הראויה של יחסי הורים-מסגרות חינוך בגיל הרך . לאורך הסקירה תיערך הבחנה בין שיתוף ההורה או ההורים כפרטים ובין שיתוף הורים כקבוצה . חלק א׳ — יחסי משפחה-מערכת החינוך בגיל הרך בראי עקרונות האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד . 1 האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד היא המסמך הבינלאומי המקיף והחשוב ביותר שחובר עד היום בתחום זכויות הילד . את האמנה אשררו כל המדינות החברות באו"ם למעט סומליה וארצות הברית . בישראל היא נכנסה לתוקף בנובמבר , 1991 לאחר שנחתמה ואושררה בידי ממשלת ישראל . היא אינה מהווה חלק מן המשפט הפנימי בישראל , אולם על פי הפסיקה בישראל , קיימת חזקה פרשנית בדבר קיומה של התאמה בין חוקי המדינה לבין נורמות המשפט הבינלאומי שישראל מחויבת להן במישור הבינלאומי . עיקרון זה הוחל בפסיקה הישראלית באופן מפורש בהקשר של אמנה זו , והוא העוגן המשפטי המרכזי לפנייתם של בתי המשפט בישראל לאמנה כמקור פרשני . עד כה באו עקרונות האמנה לידי ביטוי בסדרה של דברי חקיקה המתייחסים מפורשות לעקרונות אלו . בנוסף על החשיבות הרבה שבעיגון זכויות קונקרטיות באמנה , התבססה במהלך השנים ההכרה כי עיקר חשיבותה ותרומתה הוא בהצבה של תפיסה כוללת , העולה מהאמנה כמכלול יותר מאשר מסעיפיה או מפרקיה בנפרד . תפיסה כוללת זו עוצבה לא רק באמנה עצמה אלא גם , ובמידה לא פחותה , באמצעות מי שפירשו אותה וכתבו עליה בשנים שחלפו מאז אושררה , 12 ראו ע"פ 3112 / 94 אבו–חסן נ' מדינת ישראל , פ"ד נג ;( 1999 ) 422 ( 1 ) ע"פ 9937 / 01 חורב נ' מדינת ישראל , פ"ד נח 13 . (( 2004 ) 738 ( 6 ) תיקון מס' 14 לחוק הנוער ( שפיטה , ענישה ודרכי טיפול , ( התשס"ח 14 . 2008– לדיון בתפיסת זכויות הילד על פי האמנה בדבר זכויות הילד ופרשנות עקרונותיה ראו תמר מורג , " עשרים שנה אחרי : תפיסת זכויות הילד על פי האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד , " זכויות הילד והמשפט הישראלי , תמר מורג ( עורכת ) הוצאת רמות , s Rights , 14 Children & Society 277 ; 2010 ׳ . ( 2000 ) Michael Freeman , The Future of Children

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר