פרק 2: קשרי משפחה-מסגרת חינוך במדינת ישראל: מבט רב-תרבותי

עמוד:72

הספר . לעומת מצב שבו רווחו בעיקר פסיביות ואף ניכור מסוים בין משפחות התלמידים לבין מסגרות החינוך , מתחילים כיום לבצבץ ניצני השינוי שמחוללים הורים משכילים , המביאים לתוך בתי הספר הלכי רוח של מעורבות ושותפות , דומים לאלה הנצפים במסגרות החינוך של המגזר היהודי . לסיכום ניתן לומר כי בעשור האחרון חל שינוי בהתייחסות החברה הערבית לנושא החינוך בגיל הרך בכלל ולמעורבות ההורים בחינוך הילדים בפרט . ככל שעולה רמת ההשכלה וגדל מספר ההורים ( בעיקר האמהות ) היוצאים לשוק העבודה , כן מעמיקים המודעות והביקוש למסגרות חינוכיות ראויות לילדיהם . תופעה זו משקפת את תהליכי המודרניזציה שעוברים ערביי ישראל בשנים האחרונות ואת השאיפה לסגירת פערים בינם לבין האוכלוסייה היהודית . הנתונים מראים כי משנת 1978 עד שנת 2007 גדלו מאוד שיעורי הלמידה של גילאי : 3 ב1978– למדו בגנים כ214– מתוך אלף ילדים , ב2006– הגיע מספרם ל672– לאלף ילדים ( פי שלושה . ( לדעת מומחים בחינוך הערבי מגמה זו תגדל בהדרגה בשנים הבאות , וכמו במגזר היהודי , היא תחול על רוב הילדים הצעירים . באשר למקומן של המשפחות בתהליך החינוכי , חשוב לציין כי בחודש מרץ 2005 נערך דיון בכנסת בנושא מצב החינוך בגיל הרך במגזר הערבי . בין החומרים שהוכנו לקראת דיון זה בולטת ההמלצה המתייחסת ל"צורך בגיבוש ובמימון תכניות למעורבות הורים שמטרתן להבטיח תואם בין ערכי החינוך המוקנים בגן לאלה המוקנים בבית . " ברוח המלצה זו וכחלק מהרצון לשנות את האקלים החברתי הכללי של החינוך במגזר הערבי , הציב האגף לחינוך ערבים את בניית השותפות עם ההורים כאחד מיעדי השינוי והשיפור שקבע לעצמו בתכנית העבודה הרב–שנתית שלו . החברה החרדית המגזר החרדי אינו עשוי מקשה אחת אלא יש בו גיוון פנימי רב . למרות דימויה הבדלני של החברה החרדית היא עוברת בשני העשורים האחרונים שינויים רבים כתוצאה מקשריה עם החברה הכללית הסובבת אותה . מערכת החינוך החרדית לגווניה ופלגיה השונים מתקיימת כמערכת חינוך עצמאית . מצב זה מתאפשר מכוח חוק חינוך ממלכתי תשי"ג , 1953– שבחסות הכותרת המינהלית " הזרם העצמאי" ( כינוי כולל לאחד ממערכי החינוך של בתי הספר החרדיים , ( העניק לבתי הספר השייכים לאגודת ישראל אוטונומיה רשמית בתוך משרד החינוך . לאגודת ישראל ( שאינה קיימת עוד כמפלגה ) הייתה שליטה מלאה ואוטונומית בבתי הספר שלה , בכלל זה בהכשרת המורים , בשכירתם , בקביעת תכניות הלימודים , בבחירת התלמידים על פי הרקע המשפחתי שלהם ובהשמתם במסגרות חינוך על פי מוצא עדתי ומשפחתי ( סבירסקי , . ( 1998 על פי התקנון שהחינוך העצמאי קבע לעצמו , הוא כפוף מאז ועד ימינו למועצת גדולי התורה . במערכת החינוך היסודי פועלים מוסדות חינוך משלושה סוגים : מוסדות החינוך הרשמי , המוחזקים וממומנים בידי המדינה או בידי הרשויות המקומיות וחל עליהם פיקוח מלא של משרד החינוך ; מוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי , המתנהלים בפיקוח חלקי של משרד החינוך 10 הכנסת , מרכז המחקר והמידע , נתונים על מספר התלמידים בגני הילדים — מוגש לוועדת החינוך התרבות והספורט , . 2007

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר