פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:65

כך למשל יש ליזום מחקר רוחב ( cross-sectional ) שיעסוק בבירור ציפיות הורים מצד אחד וציפיות מורים מצד שני בשאלת השותפות הרצויה לאלה ולאלה , תחומיה וממדיה . כמו כן חשוב ביותר לבצע מחקרי התערבות שיבדקו מודלים שונים של ניסיונות לטיפוח הקשרים בין ההורים לבין המערכת החינוכית בגיל הרך , וללוותם במחקרי אורך שיבחנו את תרומתם היחסית לטיפוח ההסתגלות לבית הספר ולקידום ההישגים הלימודיים של תלמידים בעלי רקע אישי ומשפחתי מגוון . אתגרים העומדים בדרך למימוש ההמלצות למותר לציין כי מי ששואף לקדם את נושא הקשר בית-בי"ס , בישראל ובכל מדינה אחרת בעולם עומד בפני אתגרים מורכבים ורבים . אין מדובר רק באתגרים כלכליים , אלא גם באתגרים קהילתיים , חברתיים ובעיקר פסיכולוגיים — איך לקרב את הצדדים זה לזה וליצור ביניהם דיאלוג פורה , מפרה ומכבד ? איך להעמיד כל הזמן את הילד במרכז , לא את טובת ההורה או המורה ? איך לחתור לדיאלוג רחב ככל האפשר , תוך מענה לבעיות ספציפיות של גורם זה או אחר ? היכן להציב את הגבולות לדיאלוג חיובי וכיצד למנוע גלישה — שעלולה להיות הדדית , של מערכת החינוך ושל ההורים — להתערבות בוטה ומיותרת ? כיום חסר ידע בסיסי על המציאות בישראל בהקשר הנדון , ויש צורך בעידוד מהלכים מחקריים משמעותיים שיבחנו כמה סוגיות יסוד שעדיין אין להן תשובה במציאות הישראלית . יחד עם זאת , מהחומר שהוצג בפרק זה מסתמנת סברה שחלק מהלקחים שהצטברו בניסיונות קודמים בעולם עשויים להיות רלוונטיים גם למציאות בישראל . כי למרות פערי התרבות והנסיבות בין המדינות השונות , הסתמן דמיון מסוים , על–תרבותי , הן במאפייני הבעיות והמחסומים הקיימים והן במאפייני הפתרונות שהתבררו כמוצלחים יותר . הדברים אמורים ברמה העקרונית , אולם ברמה היישומית או המקומית יש להיות מודעים לחשיבות שבמתן אפשרות לכל בית ספר באשר הוא לבחור את הדרך המתאימה לו בעיצוב יחסיו עם קהילת ההורים , וזאת בהתאם לנסיבות הספציפיות של בית הספר וההורים המסוימים ( בכלל זה הקהילה שבה הם חיים . ( גם במקרה הנוכחי , הכתבת פתרונות ממוקדים וחד–משמעיים , כאלה או אחרים , תפעל בניגוד לטובת העניין . לפיכך , כמו בכל מסע ארוך , גם בזה שאנו מציעים כאן יש חשיבות עצומה לנקודת הראשית . בניגוד לחלק מהמסעות , בזה הנוכחי יש ללכת — באופן מוצהר וגלוי — לאט ובזהירות , תוך הקצאת משאבים אנושיים יותר מאשר כלכליים , תוך ליווי במחקרים בסיסיים ובמחקרי הערכה מגוונים , ותוך התמסרות ארוכת–טווח לקידום העניין . תהליך בניית הקשר בית-בי"ס מחייב חזון , אמונה , זהירות , תבונה , וסבלנות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר