פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:64

. 2 לפרסם הצהרה תקדימית שהמשפחה נושאת באחריות הראשונית והבסיסית לחינוך הילד , ואילו מוסדות החינוך ( גן ובתי ספר ) נושאים באחריות הנלווית לסייע למשפחה במילוי חובה זו ( ראו דברי הרש"ר הירש , לעיל . ( . 3 לגבש מדיניות כלל–ארצית שתגדיר ותקדם נושאים הקשורים לדיאלוג בין ההורים לבין מסגרות החינוך בגילאים השונים ולכונן מנגנונים למימושה . בנוסף , כנגזרת של המדיניות הכלל–ארצית שתיקבע , יהיה צורך להתוות מדיניות פרטנית תלויית–מקום ( ברמת העירייה או המועצה ) המחזקת הצהרה זו , מתרגמת אותה לקווים מנחים ברורים המתאימים לאופי האזור הנדון , ומעגנת אותה בתכניות המתאימות למאפיינים הייחודים של האוכלוסייה המתגוררת באותו אזור . . 4 ליזום הכשרות מיוחדות לסגלי החינוך , בגנים ובבתי הספר , לנושא ניהול הקשר עם המשפחות . . 5 להגדיר במשותף — הורים , מורים והנהלת המוסד החינוכי ; לעתים תוך שיתוף של ראשי רשויות אזוריות או מנהיגים קהילתיים — את החזון , השאיפות והיעדים המשותפים לצדדים . הפעולות שיינקטו בעקבות הגדרה זו יהיו פועל יוצא שלה ויעוגנו בהסכמות שגובשו . . 6 לנצל את העניין המשותף של כל הצדדים בשיפור הכניסה לכיתה א' כמנוף לדיאלוג חיובי ושוטף גם לאחר מכן . . 7 למנות גורם אחד בכל מסגרת חינוכית , שבהגדרת תפקידו תהיה כלולה גם האחריות ליזום ולשמר תהליכים לקידום הקשר בית-בי"ס . . 8 להבטיח שגורם זה ינקוט פעולות יישוג ( Reaching-out ) מול אוכלוסיית ההורים ומול גורמים אחרים מרכזיים בקהילה ויפעל לאיחוד כוחות בהקשרים הרלוונטיים . . 9 להרחיב את גבולות הקשר בית-בי"ס לא רק לתחומי למידה ודעת אלא למכלול חיי הילד , ובכלל זה התפתחותו הגופנית , החברתית והנפשית . . 10 מכיוון שאין דרך אחת טובה לקידום הקשר בית-בי"ס , כל מסגרת חינוכית צריכה להציע כמה דרכי קשר ולתת להורים לבחור את הרצויה להם . . 11 לצורך השגת היעדים הרצויים , יש לנצל את אמצעי הקשר המודרניים — דואר אלקטרוני ואינטרנט — באופן רחב ומושכל יותר ממה שנעשה כיום . . 12 אין לחייב שותפות בקבלת החלטות בקשר בית-בי"ס , אך חובה לכלול אפשרות לוטו מצד ההורים בכל נושא שהוא מהותי להתפתחות ילדם . . 13 מכיוון שהאמור לעיל מתבסס על מחקרים והתנסויות שבוצעו בחו"ל , חשוב ביותר לקדם יזמה של עריכת מחקרים בנושאים אלה בישראל . 2010 מחקרים אלה — תאורטיים ויישומיים — יסייעו בקבלת תמונה על המצב האקטואלי בישראל דהיום ועל הדרכים לשפרו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר