פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:63

מוקדמים יותר בחיי הילד , כשהוא נמצא בגן טרום–חובה ואף בפעוטון . קשר מוקדם שכזה עשוי לשפר את הדיאלוג בין ההורים למערכת גן–החובה סביב נושא המעבר לכיתה א , ' אך חשוב להדגיש כי יש לנהלו מתוך מודעות למאפיינים ההתפתחותיים של כל שלב בחיי הילד , ובכלל זה לשונות הגדולה שיכולה להיות בקרב ילדים בני אותו גיל כרונולוגי , מבחינת דרכי התנהלותם ואופי היחסים בינם לבין הוריהם . ה . תכלית כל הפעולות צריכה להיות מיטביות מבחינת הילד , ועל כן צריך לזכור , בכל הפעולות שיוצעו , להקפיד על כך שהילד יהיה במרכז . לכן צריך לפעמים לצמצם את הקשר ביתבי"ס כדי לטפח את הקשר ילד-הורה . ו . מכיוון שהצרכים של הורים שונים ומכיוון שהנסיבות המצביות משתנות — אין טעם ביצירת דגם אחיד של קשר , לא רק מעבר למסגרות חינוך שונות אלא גם בתוך כל מסגרת חינוכית . משמעות הדבר היא שצריך להציע " סל" של דרכים לקשר בית-בי"ס ולאפשר לכל בית לבחור את זו המתאימה לו . ז . מכיוון שיש להסתכל על הילד כמכלול , ומכיוון שהיבטים רבים בהוויית הבית מחלחלים לבית הספר ולהפך , יש להרחיב את תוכן הקשר בית-בי"ס עד למרב ולהחילו גם על תחומים פדגוגיים ולימודיים , אך גם על הקשרים רחבים וכוללניים כגון בריאות הנפש של הילד . ח . אין לצפות לשיפור הקשר באמצעות תהליך נקודתי ואקוטי , אלא יש לשאוף להתרחשות של תהליך הדרגתי , שבמסגרתו יהיה שינוי עמדות של כל הצדדים הנוגעים בדבר ויוסרו בהדרגה המחיצות הקיימות . ברמה העקרונית יותר , בשנים האחרונות מסתמנת בעולם מגמה לאיחוד השירותים הניתנים לילד ולמשפחתו , מגמה שהביטוי המעשי לה הוא הקמת משרדים ממשלתיים הממונים על נושא זה . משרדים אלה עוסקים בתכלול המאמצים והפעולות המיועדים לקידום מצבם של ילדים , והם מעורבים באופן פעיל גם בניסיונות לחיזוק הקשר בית-בי"ס . חשוב לציין כי משרדים אלה , וגם משרדי חינוך במדינות נוספות בעולם , מצהירים בפתח דבריהם כי האחריות העליונה לחינוך הילד והתפתחותו נתונה בידי ההורים . אולם בצד ההכרה הבסיסית הזאת , המשרדים מצהירים על נכונותם ורצונם לסייע להורים לממש את אחריותם זו , ואף מציעים דרכי סיוע מגוונות . אפשר לומר כי אמירות כאלה מאפיינות באופן כללי את ההתייחסויות בספרות לקשר בית-בי"ס . אולם במקביל הולכת ומתקבעת הדעה שהאחריות ליצירת הקשר בית-בי"ס ולשימורו מוטלת על המערכת החינוכית ( יותר מאשר על ההורים , ( אלא שזו צריכה למלא את משימתה מתוך ראייה כוללת של הילדים , המשפחות והקהילה . המלצות . 1 להגדיר מדיניות ממשלתית ( משרד החינוך ) ברורה וכללית , לפיה יש לראות את הקשר בית-בי"ס כאתגר ולא כאיום .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר