פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:55

חילופין ( דו–צדדי ) בין תבניות אופייניות של התפתחות לבין הסביבה שבה הם גדלים ( הזמן והמקום מעניקים לתופעה הזאת את שמה — הסתגלות זמנית–מרחבית . ([ adaptation spatiotemporal ] התפתחות זו נבנית סביב מצבי לחץ , הקשורים לתהליך החילופין הזה ומייצגים עבור הילד אתגרים שהם מעבר ליכולתו . החשיפה לאתגרים אלה גורמת לילד לגייס יכולות נמוכות יותר , לשפר אותן , ולהגיע לפיתוח של מיומנויות חדשות המאפשרות לו להתמודד עם המצב . לשון אחר , תהליך בניית השותפות בין ההורים לבתי הספר צריך להניח קיומה של " נכות" מסוימת , שקשורה להתעוררות תגובות " רפלקסיביות" אצל הצדדים השונים הקשורים לתהליך . לכן שינוי משמעותי יושג רק על ידי יצירת נסיבות של זמן ומרחב שבהן הצדדים צריכים לראות את המשימה כאתגר ולנסות לפתח כישורים חדשים שיאפשרו להם להתקדם לקראת מצב של הסתגלות ודיאלוג חיובי . את הקשיים ואת הפתרונות שמצאו הם מציגים באמצעות מודל הממחיש את הקושי ואת השינוי הנדרש , וזאת כתהליך דיאלקטי , לאו דווקא חד–כיווני , הדורש יצירת מוטיבציה להתחיל ולהתמיד בו עד סופו . סיכום הלקחים והמגמות מתוך הספרות המחקרית שנסקרה לעיל מתבררות כמה מגמות ברורות , שהמרכזיות שבהן הן : חתירה לגיוס ההורים ובית הספר לדיאלוג , מתוך כוונה להעמיד את התפתחותו התקינה של הילד במרכז . התפתחות זו אינה מוגדרת רק במושגים של הישגים לימודיים אלא גם במושגים של התפתחות נפשית חיובית . כדי לחתור ליעדים אלה ניכרות בספרות שתי מגמות משלימות — מצד אחד , הגדרה חד–משמעית של חיוניות טיפוח הקשר בית-בי"ס , ומצד שני פריסה רחבה וגמישה יותר של אפשרויות הקשר , נסיבותיו והדרכים להשיגו . כל אלה מוצעים תוך הכרה בכך שיש לרתום לעניין גם את הסביבה שבה הילד ומשפחתו מתפקדים — קרי , הקהילה ומקומות העבודה — שכן חלק גדול מהתנהלות בתי הספר וההורים ניזון מן הקהילה בכללותה ומזין אותה . לאור המגמה המסתמנת בספרות להמליץ להתחיל את עיצוב הקשר כבר בגיל הרך , ולאור הדגש הניתן לנושא זה במסגרת ועדה זו , נפנה להלן לסקירה של מקום הקשר בית-בי"ס כפי שהוא בא לידי ביטוי , אם בכלל , בפרויקטים מרכזיים שהופעלו בגיל הרך . הכוונה היא לסקור את גבולות תשומת הלב לנושא זה בתוך תכניות התערבות ספציפיות העוסקות בגיל הרך ונחשבות בספרות לניסיונות מכוננים . דוגמאות להתערבויות בגיל הרך שתכליתן קשר חיובי בית-בי״ס בספרות המחקרית מתוארות למעלה מ100– תכניות לקידום הקשר בית-בי"ס . (& Carlson , 2005 Christenson ) לרוב מדובר בתכניות שהתמקדו בגיל בית הספר היסודי . מעט תכניות עסקו ישירות בטיפוח הקשר בית-בי"ס בגיל הרך . זאת ועוד , רוב התכניות שניסו לקדם קשר חיובי בין הבית לבית הספר כללו כמה מרכיבים או צעדים , והניסיון לטיפוח הקשר הוריםמערכת חינוכית היה רק חולייה אחת במכלול הזה . במילים אחרות , לא ברור עד כמה תכנית ההתערבות שבוצעה , ולא שינויים אחרים שחלו סביבה ( כגון שינוי באקלים בית הספר , (

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר