פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:53

הקשר בין ההורים למורים ולבית הספר בכללותו . חוקרים ( Epstein & Salinas , 2004 ) והורים ( PTA's National Standards for Family-School Partnerships ) הגיעו למסקנות דומות מאוד לגבי פעולות שבית ספר יכול לנקוט כדי להגיע למעורבות פעילה וחיובית של ההורים , ואלה הן : — הדרכה להורים כיצד להיות הורה טוב יותר . חיזוק ההורות — פתיחת ערוצי תקשורת מבית הספר לבית התלמידים ומבית התלמידים לבית תקשורת הספר . פתיחה כזאת תחול על כל הבתים והמשפחות ללא יוצא מן הכלל . — הדגשת תהליכי למידה ובכללם חיזוק מעורבות חיובית של הורים בתהליך למידה בבית של הכנת שיעורי בית . — יצירת הזדמנויות שיעודדו הורים להתנדב . התנדבות — שיתוף חלקי של הורים בתהליכי קבלת החלטות הנוגעות לרווחת קבלת החלטות התלמידים והתפתחותם . — הגדרת בית הספר כקהילה — קהילה שבה חברות דמויות שונות כגון המורים , קהילתיות התלמידים , ההורים , ההנהלה , חברי הקהילה הרחבה — ושמתוקף היותה קהילה , היא צריכה להפעיל תהליכים דמוקרטיים שונים , ובכללם קבלת החלטות תוך התחשבות בטובת כל חברי הקהילה . יציאת בית הספר אל הקהילה צריכה לכלול גם את האוכלוסייה הבוגרת שאין לה ילדים הלומדים ( כעת ) בבית הספר המסוים . כפי שנראה להלן , מסקנות אלו היו נר לרגלי מדינות אחדות בבואן לעצב את מדיניותן בנושא קשר בית-בי"ס . כך עלה באופן מעשי הצורך ברתימת הרשויות הקהילתיות והעירוניות לתהליך הטיפוח של הקשר בית-בי"ס . אחד התהליכים המעניינים שצברו תאוצה בשנים האחרונות הוא המגמה הכלל–עולמית לתכלול השירותים הניתנים לילדים ומשפחותיהם ( ראו להלן . ( מגמה זו לא רק מחייבת קיומו של קשר בית-בי"ס אלא גם מזינה אותו , ועל כן היא עשויה להניב שינוי של ממש בדרכי הטיפול בסוגיות הנוגעות לו . ( Nichols & Jurvansuu , 2008 ) מכאן ועד לשאלת המעורבות הממשלתית בנושא זה הייתה הדרך קצרה . אולם בצד הדגש על חשיבות הקביעה של מדיניות ציבורית ועירונית המעודדת שותפות וקשר בין ההורים לבתי הספר , התברר כי קביעת מדיניות , כשלעצמה , אינה יכולה להיות סוף פסוק . חשוב ממנה , כפי שנמצא במחקרים שונים , שבתי הספר " יחפשו את הקשר" עם ההורים ( Sheldon , 2005 ) ושהדיאלוג היום–יומי יהיה חיובי , רחב ככל האפשר ובמיוחד מתאים לנסיבות הסביבתיות שבמסגרתן בית הספר מתפקד . כי " בית הספר משרת את הקהילה ... ולהורים יש בו מניות . ( Gordon & Louis , 2009 ) " .. לכן מה שנדרש הוא גיבוש מדיניות חינוכית כוללת , המציבה את נושא הקשר בית-בי"ס על סדר היום החינוכי ומציעה תכנים , תכניות וסיוע , אך בצדם גם מעודדת התאמות לנסיבות הייחודיות לכל מקום , מערכת חינוכית או מסגרת חינוכית . אחת המשמעויות האסטרטגיות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר