פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:52

המעדיפים לשמור על קשר במסגרות קבוצתיות וכוללניות , תוך שהם " נבלעים" בין שאר הורי הילדים , ואילו אחרים , במשפחות מהגרים למשל , מעדיפים שהקשר יהיה אישי ודיסקרטי . ( Lahaie , 2008 ; Turney & Kao , 2009 ) מכיוון שלמשפחות שונות יש צרכים שונים , עלתה בספרות ההצעה לבנות את מערכת הקשר כך שתאפשר מענה משתנה לצרכים של משפחות שונות . בהקשר זה נציין את מודל ה"תפריט" . ( menu-based package ) גישת התפריט מציעה להורים שלל אפשרויות לקיום הקשר , וההורים הם המחליטים מה תהיה צורת הקשר ( או מה תהיינה צורות הקשר ) שהם מעדיפים . ( Pianta et al , 2001 ) מחתירה ( רק ) להישגים לחתירה ( גם ) לבריאות הנפש במובנים רבים עיקר תשומת הלב שניתנה בעבר , ובמידה רבה גם בהווה , לנושא הקשר בין הורים למסגרת הגנית היה מעוגן בשאלת טיפוחה של האוריינות . חוקרים ואנשי שטח רתמו את מעורבות ההורים בגיל הרך למשימה של שיפור רמת הקריאה והכתיבה של הילדים עם הגיעם לכיתה א . ' התוצאות העולות מן המחקר אכן תומכות בטענה שהורים יכולים לשפר את רמת האוריינות של ילדיהם ( למשל , . ( Arnold , Zeljo , Doctoroff , & Ortiz , 2008 אולם במהלך השנים נאספו עדויות לכך שחשיבות הגן אינה רק בקידום התשומות לטיפוח ניצני אוריינות אלא גם בעיצוב סביבה אמוציונלית מתאימה שתסייע בחיזוק המוכנות הסוציוחברתית של הילד לקראת המעבר לכיתה א' ( ראו למשל . ( Lines & Miller , 2010 זאת ועוד , גם אם נניח שלחלק מהילדים יש פרדיספוזיציה להתנהגות בעייתית , התנהלות הגן יכולה להיות גורם חשוב במימוש או עיכוב של נטייה מוקדמת זו ( ראו גם . ( Brown , & Ialongo , 1998 Kellam , Ling , Merisca , ברוח הדברים האלה מציעה קריסטנסון ( Christenson , 2002 ) שהשפעת הקשר בית-בי"ס אינה תחומה רק לנושאים הקשורים לתהליכי למידה , אלא היא משפיעה גם על מישורים רבים נוספים , וזאת מכיוון שלחוויות בית–ספריות יש " נוכחות" רבה בחיי הילד ויש להן השפעה על מכלול היבטים בחיי הילדים ובני הנוער . בהקשר זה הציבו לאחרונה פט ושותפיה ( Fette , et al , 2009 ) את הקשר בית-בי"ס כמרכיב מרכזי בהבנת נושאים הקשורים לבעיות בתחום בריאות הנפש של ילדים ולטיפול בהן . לאור האמור לעיל , עולה הצורך להבהיר את חשיבות הקשר החיובי הורים-גננות בגיל הרך לא רק לעניינים של יכולות אקדמיות והנעה ללימודים אלא גם לצורך דיאלוג נכון ומחסן ברמה הפסיכו–חברתית , באופן שיעמיד את הילד בנקודת זינוק טובה יותר עם כניסתו לכיתה א . ' ככלל , הקשר הורים-מערכת החינוך מתחיל באופן שבו הגננות מקבלות את הילד בבוקר ונפרדות ממנו אחה"צ , ( Zellman & Perelman , 2006 ) וממשיך בתכניות ההתערבות שמובאות לגן , במיוחד אם הן מופעלות תוך שיתוף ההורים . יש לציין כי גם בהקשר זה יש עדויות התומכות בתכנית Head Start כבעלת יתרונות על פני תכניות התערבות אחרות בגיל הרך . ( Raver , Jones , Li-Grining , Metzger , Champion , & Sardin , 2008 ) מפעולות ספורדיות למיסוד ברמה הממשלתית — ובחזרה כמה חוקרים שבחנו את שאלת הקשר בית-בי"ס במסגרות שונות ורחבות תומכים בטענה בדבר הצורך לקבל החלטות מקומיות , ברמה הבית–ספרית , בשאלת הגבולות והאופי של

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר